Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Skikk og bruk når det gjelder farge på penkjole i bryllup?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-09, 00:08   #1
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skikk og bruk når det gjelder farge på penkjole i bryllup?

Jeg mener jeg har hørt at damer ikke skal ha kjoler i fargene hvit (selvsagt), rød og svart.

Hvilke farger bør man holde seg unna for å følge skikk og bruk?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 00:10   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikk og bruk når det gjelder farge på penkjole i bryllup?

Hvit er ut, rødt er helt ok, og de lærde strides om svart. Jeg mener at FP-politiet stort sett bruker lande på at svart er ok hvis man pynter det med litt farger ellers.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 00:11   #3
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

I mine øyne er hvit absolutt nei, svart begynner nå å bli helt ok, og det kan jo justeres litt med tilbehør. Rødt synes jeg nå er helt ok.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 00:13   #4
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Enig med Maz.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 00:16   #5
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Maz har talt!

Gammel 05-06-09, 00:24   #6
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk for svar.

(Nei, hvit kjole holder jeg meg langt unna. Stakkars lillesøsteren min. Det holder at jeg er omtrent fødeklar når hun skal gifte seg.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 00:30   #7
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Hvit er fy fy

Sort synes jeg går bra. Har selv brukt en sort ballkjole i bryllup til en venninne en gang. Fikk bare komplimenter på den.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 00:41   #8
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Generelt er det vel slik at man ikke skal overstråle bruden (men hvordan er det egentlig mulig?) og kle seg litt dempet. Åletrang og übersexy rød kjole utgår derfor. Sort har jeg sett bli mer og mer vanlig, og jeg tror ikke lenger noen tror at man har vært bortpå brudgommen fordi man har rød kjole.

Jeg er litt konservativ i slike sammenhenger og har hittil unngått alle de tre fargene, men det er som sagt mer og mer vanlig at man går bort fra så strenge skikk-og-bruk-regler.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 00:43   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært forlover i rød kjole, men jeg er temmelig sikker på at jeg ikke er mistenkt for å ha tafset på Benmurphy av den grunn.

Gammel 05-06-09, 00:46   #10
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har vært forlover i rød kjole, men jeg er temmelig sikker på at jeg ikke er mistenkt for å ha tafset på Benmurphy av den grunn.

Jeg lurer på hvordan den regelen oppstod, egentlig. Har det noengang i tidligere tider forekommet at en gjest har møtt i rød kjole som et slags rødt varselsflagg?

Gammel 05-06-09, 00:52   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Obs, obs: skuffende kjedelig teori følger. Det jeg har hørt, er at rødt er forbeholdt brudens mor. Jeg synes det virker som en mye mer plausibel forklaring og tipper at den andre teorien er lansert av noen som enten ikke hadde peiling eller som syntes det var en alt for kjedelig grunn.

Gammel 05-06-09, 01:01   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om det var litt risikabelt, ettersom jeg hadde grønn kjole og han er noe fargeblind.

Gammel 05-06-09, 01:46   #13
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Obs, obs: skuffende kjedelig teori følger. Det jeg har hørt, er at rødt er forbeholdt brudens mor. Jeg synes det virker som en mye mer plausibel forklaring og tipper at den andre teorien er lansert av noen som enten ikke hadde peiling eller som syntes det var en alt for kjedelig grunn.

Ah, det må jeg si var en veldig plausibel teori.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Selv om det var litt risikabelt, ettersom jeg hadde grønn kjole og han er noe fargeblind.

Gammel 05-06-09, 07:44   #14
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror svart kjole er greit nå, og i type "smoking-brylluper"/ettermiddagsbrylluper er det vel helt gangbart? :aldri vært i smokingbryllup:

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 07:47   #15
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror de fleste farger nå er ok så lenge det er greit for brudeparet.

I bryllupene jeg var i de foregående helgene var det kvinner både i røde, sorte og hvit-tonede kjoler.

Jeg hadde selv hvit kjole med røde valmuer på i bryllupet til Spoon... Hva hun må tro om meg nå!!

Gammel 05-06-09, 08:35   #16
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan en ikkje ha mønstra kjole med kvitt som bakgrunnsfarge? Sånn strengt tatt? Eg nektar nemlig kjøpe meg ny kjole.

Gammel 05-06-09, 08:48   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Kan en ikkje ha mønstra kjole med kvitt som bakgrunnsfarge? Sånn strengt tatt? Eg nektar nemlig kjøpe meg ny kjole.

Jeg antar at poenget er at den ikke skal ligne en brudekjole. Jeg er ikke så nøye på slikt, men kunne sikkert gått i en kjole med hvit bakgrunnsfarge så lenge det er en del mønster.

Jeg har gått i svart kjole også, men har da har fargerike sjal/sjerf og fargerike smykker. Da visste jeg ikke om at svart ikke var lov.

Gammel 05-06-09, 08:48   #18
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er så gammeldags at det ikke kunne ramlet meg inn å gå i sort i bryllup, og heller ikke hvitt naturligvis.
Rødt skal jeg gå med den dagen Peaches gifter seg.

Om man har en mønstret kjole med hvit bakgrunnsfarge, vel - det blir jo litt vanskelig å si noe om uten å ha sett kjolen. Poenget er vel at den ikke er mest hvit og at den ikke overstråler bruden.

Bruden skal være blikkfang. Ikke forloveren i åletrang rød kjole med gjennomsiktig blonde øverst som viste halve bh-en bak på ryggen. Det var så vakkert!

Gammel 05-06-09, 08:57   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge man ikke har en hvit gallakjole så mener jeg hvitt er greit som "bunnfarge" liksom. Om det er mønster/blomster eller noe sånt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 09:06   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns alt unntatt hvitt er ok. Hadde selv rød kjole i søsteren min sitt bryllup for 20 år siden, hadde ikke fått med meg den "regelen" den gangen. Tipper at ikke hun heller hadde det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:59.