|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Det glade Sunnmøre
![]() ![]() |
![]() Når er det FOR kaldt?Når er det for kaldt for over små håpefulle å vere ute?
![]() |
#2 |
Pauset
|
![]() Sv: Når er det FOR kaldtJeg syns ikke unger under fire år har noe som helst ute å gjøre hvis det er kaldere enn ti minus. Men typen klima og vind/ikke vind er viktigere enn temperatur, syns jeg. I vår barnehage går de ikke ut overhodet med de minste barna dersom det er ti minus eller kaldere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når er det FOR kaldtMinsten min (blir 2 i mars) begynner i barnehagen denne eller neste måned, og jeg har tenkt litt på dette, er litt engstelig. De minste barna er jo ikke så mobile når de er pakket inn i tykke lag med klær, tykk dress osv, jeg ser for meg at han blir stående mye i ro og fryse, ramler i snøen og legger seg ned osv. Går jo ut fra at de ansatte passer godt på, men jeg har lest at mange barnehager holder barna innendørs nå for tiden, og håper den nye barnehagen til minsten tenker litt på dette. Barn har godt av frisk luft, men når det er så rekordkaldt som i år, er det litt skummelt, og man må ta mer hensyn enn ellers.
![]() |
#4 |
Unik
|
![]() Sv: Når er det FOR kaldtDette var ein av tinga mannen skulle spørre om i dag. Tviler på at han husker det. Minste tulla som blir 3 til våren håper eg dei ikkje tar ut ved temperatur lavare enn - 10. Me sliter med å halda varmen i hendene hennar ( uansett kva me kler ho med ) så jenta vil få problemer med å vera ute i kaldare temperatur.
![]() |
#5 |
Spoon2
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når er det FOR kaldtVet ikke hva som er den eksakte grensen her, men de siste to dagene har det vært 27-28 minusgrader, og da har de vært inne alle sammen. Men en annen barnehage her hadde ungene ute en del i samme temperatur (antar det var de eldste). Ei venninne av meg er styrer i en annen barnehage, og de sendte de eldste ut et times tid ved 22 minusgrader.
![]() |
#6 |
Etylbarbital
![]() Sv: Når er det FOR kaldt?Ved minus 25 har de store (de over 3 år) vært ute i bare en time av gangen. De små har vært ute i kortere perioder med unntak av sovingen. Jeg har vært ute med begge mine (4,5 år og 1,5 år) i 1-1,5 time selv om temperaturen har vært under 20 minus så lenge jeg ser at begge er i bevegelse og har det gøy.
![]() |
#7 |
Står på egne ben
![]() Sv: Når er det FOR kaldt?I barnehagen vår så praktiserer de grensen på -10 for alle. Da er de ikke ute. Synes det er greit for de minste ungene, men synes de fint kan være ute ned til minus 15 i alle fall med de største så lenge det ikke blåser i tillegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Spoon2
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når er det FOR kaldt?Her trillet de vognene inn i gymsalen når de minste skulle sove. Vi er så heldige å ha en gymsal ret ved barnehagen (oppvekstsenter), så de får heldigvis rast fra seg litt der inne når de ikke kan være ute.
![]() |
#9 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Når er det FOR kaldt?I den gamle barnehagen til knerten praktiserte de med grense på minus 10 for alle barna. Med strålende sol og vindstille tok de ut noen av barna, men knerten som var så liten var inne. De sov i vogner ute, og når det var kaldere enn minus 10 tok de vognene inn i gangen.
![]() |
#10 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Når er det FOR kaldt?Jeg føler det begrenser seg selv hvor mye, og når ungene er ute når det er kaldt.
![]() |
#11 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Når er det FOR kaldt?Og når ser jeg jo at det gjelder barnehage.
![]() |
#12 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Når er det FOR kaldt?Jeg skjønner at de må være mer forsiktig i barnehagene, der de har flere unger å passe på, men her hjemme har jeg ingen problemer med å ha lillesøster (21 mnd) ute når det er -17 grader. I dag har vi den temperaturen her, og i barnehagen skulle avdelingen hennes være inne. De diskuterte også om de måtte la ungene sove inne. I jula sov hun ute her da det var -17, men igjen; Jeg skjønner at barnehagen har flere unger å passe på, noe som kompliserer det hele. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Einsam
|
![]() Sv: Når er det FOR kaldt?Her er ungene ute til 15 minus om det er vindstille. De minste sover inne i den tiden. I går var det rundt 25, da var de inne ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når er det FOR kaldt?Jeg blir overrasket hvis de store ikke er ute i dag. Det er strålende sol, vindstille og -15. Det er ekstremsituasjon for oss, men det er slett ikke ubehagelig å være ute. Jeg ble heller litt irritert andre veien, for de er veldig raske til å finne unnskyldninger for å slippe å gå ut med de små. Mandag hentet jeg en 1,5-åring som hadde vært inne hele dagen, og humøret var deretter. Da var det ikke mer enn 6-7 minusgrader, og det hadde vært godt for alle å lufte hodet litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Det glade Sunnmøre
![]() ![]() |
![]() Sv: Når er det FOR kaldt?Ungane bør vel ikkje sove ute heller når det er -10 og under. Eg syns å huske fra ein anna barnehage eg jobba i so riungte me helsestasjonen, og da var beskjeden at etter -10 skulle ungane vere inne, hvertfall dei minste. Og dei med luftveissjukdommar td astma.
![]() |
#16 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Når er det FOR kaldt?
Det er svært sjelden det er minus ti nedi vogna og i luften lillesøster puster inn når hun sover ute. Selv i minus 17 var hun varm og god og fornøyd (og rød i kinnene) da vi tok henne inn etter en time. Jeg kan skjønne at barn under ett år og at barn med astma skal holde seg inne, men de resterende? Neh. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Etylbarbital
![]() Sv: Når er det FOR kaldt?Tuttan: Vår helsestasjon sier at det er luften som pustes inn som skal ha en temperatur på høyere enn minus 10 grader. Minus 10 ute betyr ikke at det nødvendigvis er minus 10 inne i vognen.
![]() |
#18 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Når er det FOR kaldt?Her er det 20 minus nå, og i vår bhg holdes de fleste barna inne nå. Bare 5-åringene og de aller mest "robuste" 4-åringene (de eldste) får prøve seg en stund ute. Mine vil veldig gjerne ut, men de må pent vente til det blir litt mildere. Det skal ikke mye til før de blir for kalde.
![]() |
#19 |
Gjer så godt eg kan
|
![]() Sv: Når er det FOR kaldt?Jørgen Skavlan uttalte seg om dette til NRK her. Han antydar vel rundt ti minus som ei ganske fornuftig grense i barnehagen. Nederst i saka ligg det også ein tabell som viser faren for forfrysningar ved minusgrader kombinert med vind. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Etylbarbital
![]() Sv: Når er det FOR kaldt?Skavlan sier også. "Men det er også viktig å ikke se seg blind på gradestokken."
![]() |
|
|