|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy
![]() |
Visningsmåter
![]() |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() FP med tiltak for å redusere sykefraværetDet skrives mye om sykefravær, økninger og årsaker, mulige endringer i sykelønnsordningen diskuteres her og der, konsekvenser av slike endringer og hvor uheldig slikt kan slå ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Pauset
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetTiltak for å reduserer sykefraværet må være å legge ned FP. Jeg har gang på gang observert både på blogger og ute på forumet at syke fp-medlemmer er aktive på fp. Dette ser jeg på som et stort samfunnsproblem. Fristelsen til å bli hjemme kan bli stor blant andre fp-medlemmer siden de ser hvordan andre syke medlemmer kan kose seg på fp mens de må slite på jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vaklende
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetBare løs tankespinning foreløpig, men
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetTvinge inn enkel fysisk aktivitet/pause i arbeidstiden?
![]() |
#6 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetJeg tror ikke det store sykefraværet bare skyldes "slappe" arbeidstakere, men også like mye at arbeidlivet stiller andre krav enn tidligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetMen, hvordan omsetter man dette i konkrete tiltak? Jeg er enig i tankene om arbeidslivet, men hvis man skal sette ned konkrete tiltak. Hvor begynner man da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetAlle har rett på å trene to ganger i uken i arbeidstiden. Skattefri eller gratis treningsopplegg til alle. Du trenger ikke delta hvis du ikke vil, men da spør legen deg hver eneste gang du er innom sånn ca om du vil revurdere. |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværet* Trening i arbeidstiden |
![]() |
![]() |
#10 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetTilrettelegging for gravide tror jeg vil få ned mye av sykefraværet blant friske personer
![]() |
#11 |
Har kontroll
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetJeg tror at hvis den ansatte føler seg "viktig" og uerstattelig er det vanskeligere å ringe seg syk. Føler man at det er enkelt å få tak i en vikar som gjør samme jobben/ bedre jobb enn deg tror jeg terskelen er lavere.
![]() |
#12 |
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetFlere folk i arbeid. Innstramminger fører til stort arbeidspress, noe som er stor belastning.
![]() |
#13 |
Vaklende
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetSF og Skvetten sa de viktigste. I tillegg er det et poeng å se etter de enkle tingene som hjelper grupper med spesielle behov, for eksempel gravide og de i operasjonskø som er nevnt. Det med mulighet for å kunne hangle litt men likevel være på jobb hadde vært fint. Jeg hadde vært sykemeldt mer om jeg ikke hadde hatt aksept for å begynne kl 9 når hverdagsliv med søvnmangel og barnehagebarn slår inn, på toppen av andre ting i livet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Tidsklemt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetJeg funderer litt på om ikke det burde vært lønnsomt for arbeidsgivere som har lavt sykefravær. Rett og slett en eller annen form for belønningssystem, vet ikke helt hvordan det skulle fungert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Er frisk!
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetArbeidsmoral - ikke bli uglesett fordi man møter forkjølet på jobb (jmf tråd her inne).
![]() |
#16 |
Vaklende
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværet
Det er en fin tanke, men jeg ser for meg at den type arbeidsgiver du beskriver ville stramme inn på ansettelsesvurderinger, samt øve sterkere press på å bli kvitt "syke" folk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Tidsklemt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværet
Joda, det kan hende. Men min teori bak det høye sykefraværet er jo at det handler om jobben, og ikke menneskene. At arbeidspresset er så vanvittig stort at det heller er unntaket om du ikke blir syk en eller annen gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Er frisk!
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetKorttidsfravær er det jo allerede lønnsomt for arbeidsgivere å ha minst mulig av. Så spørsmålet er jo om arbeidsgiverne også burde betale en liten prosentandel av langtidsfraværet. Det har jo Statsministeren snakket om og til gjengjeld vil han senke arbeidsgiveravgiften. Kanskje ikke så dumt.
![]() |
#19 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetDette med rovdrift på ansatte tror jeg har en god del av skylda. Hos oss syns jeg de kunne gjort en større innsats for å få tak i eksterne vikarer. Nå blir folk med 100% stilling bedt om (nærmest pålagt) å ta ekstratimer når folk av ulike årsaker er borte. Det koster i overkant av 500 kr/timen. Hadde de fått tak i studenter/nyutdannete, så ville det kostet ca halvparten. I tillegg ville de spart MYE på at folk ikke slet seg ut fordi de må jobbe 120 % nesten hele tiden. Det er nok mange arbeidsplasser som kommer inn i vonde spiraler hvor noen blir syke, de resterende blir presset hardere, flere blir syke av å jobbe for mye, enda flere blir presset osv.
![]() |
#20 |
Er frisk!
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetGajamor: Enda verre på skolen vår (barneskole): Der får vi ikke vikar uten at folk er borte i ukesvis - og absolutt ikke lov å ta ekstra timer. Så resultatet er alltid at grupper må slås sammen og at hele dagen må legges om. Altså masse ekstraarbeid når noen er borte.
![]() |
|
|