Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjemmelaget marsipan

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-07, 20:19   #1
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Hjemmelaget marsipan

Hvor mange lager dette selv - og hvordan?

Prøvde meg i dag, med hakkeboksen på stavmikseren - etter oppskrift fra den rødrutete:
1 del skåldede mandler
1 del melis
passelig med eggehvite

Mandlene ble ikke skikkelig malte, og plutselig fikk jeg litt for mye eggehvite, spedde på med ekstra mandler (hadde ikke mer melis). Det smaker jo godt da, men litt kornete. Nå ligger herligheten til kjøling i kjøleskapet.

Det avgjørende spørsmålet: må mandlene males i skikkelig kvern, eller holder det med knivene i kjøkkenmaskina?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 20:37   #2
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget marsipan

Jeg har fått beskjed om at det må være kvern. Og har derfor sjekket om jeg får låne en.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 20:50   #3
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg av erfaring kjøpte jeg kvern. Da blir de best.

Jeg bruker å fryse ned marsipanen, så den ikke blir hard.

Gammel 27-11-07, 21:36   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Lager marsipan hvert år, og mener at kvern er et must.

Gammel 27-11-07, 21:49   #5
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Kvern må til.

Gammel 27-11-07, 22:28   #6
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette har jeg lyst til å prøve! Hva slags kvern må man ha?

Og hvordan får man vekk alt innerskallet?

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 22:35   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammeldags mandelkvern må man ha, foodprocessor slår mandlene for hardt i stykker sånn at oljen kommer ut og konsistens og farge blir feil.

Først må mandlene skåldes, det vil si legges i varmt vann til skallet løsner. Da er det lett å smette dem ut av skallet. Etter det må de legges utover til tørk, til de er skikkelig tørre.

Jeg har ikke laget marsipan de siste årene, siden marsipanlysten har avtatt litt her i huset, men tidligere lagde jeg det hver jul.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 22:57   #8
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Minner meg selv på at jeg må purre på svigermor om å få låne kvernen hennes.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 10:34   #9
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Angrer på at jeg ga vekk den gammeldagse kjøkkenkværna fra loppis til loppis. Men den var uansett ikke i bruk på ca 6 år.

Mandlene ble så klart skoldet - og skrelt. Men var nok ikke nøye nok med å tørke dem. Det gikk nok litt for fort i svingene.

Men at det var rått egg i marsipan var nytt for meg. Da har den kanskje ikke "evig" holdbarhet sånn som den vi kjøper i butikken. Regner med at det kanskje er rått egg der også :ikke så blånn:, men at de er tilsatt mer konserveringsmiddel.

Gammel 28-11-07, 11:30   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det aller meste av marsipan man kjøper i butikken inneholder ikke eggehvite. Jeg vet det, for jeg har et barn med eggallergi.

Gammel 28-11-07, 12:34   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan bruke tragant for å gjøre marsipanen seig, selges på apoteket. Tror det er det de bruker i butikkmarsipan.

Gammel 28-11-07, 12:45   #12
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Så det stod noe om tragant i en oppskrift jeg fant i et blad. Men ettersom jeg var så utålmodig måtte jeg begynne med det jeg hadde i huset - og Ingrid Espelid Hovig mente det var greit med mandler, melis og eggehvite.

Men jeg lurte jo fælt på hva denne traganten var for noe. Konsistens er veldig viktig!

Gammel 28-11-07, 12:46   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg syns ikke man trenger tragant, og liker godt marsipanen som den er uten.

Gammel 28-11-07, 12:48   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men om man ikke kan bruke eggehvite pga. feks. allergi kan man bruke tragant.

Gammel 28-11-07, 12:48   #15
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Smaker det noe med denne traganten? Og hvordan er prisen - mener alt som kjøpes på apoteket (bortsett fra blåresept og tisseglass) koster dyrt.

Er jo en enkel sjel som synes det meste som er søtt er godt, men vil jo gjerne ha et produkt som kan serveres til gjester.

Gammel 29-11-07, 22:11   #16
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Så tragant på apoteket i dag, tror en boks kosta mellom 80 og 90 kroner. Man skal bruke veldig lite av det, så en boks holder nok i en evighet.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 22:18   #17
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Jeg bruker trangant, det er dyrt i innkjøp, men det har holdbarhet til 2010, og den har stått i ett eller to år...

Dere som lurer på kver, sjekk ut Tupperware sin GENIAL og på tilbud i disse dager... Kverninga går som en lek.
Denne er tatt fra en amerikansk side, den norske er mørk og lys blå...

Gammel 29-11-07, 23:36   #18
Kneazle
Passiv

Standard

En liten dæsj cognac i marsipanen er digg.

Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 23:37   #19
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

En liten dæsj cognac i marsipanen er digg.

cogcnac eller bailyes bruker jeg en ss av

Gammel 30-11-07, 09:32   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Hvor får man tak i den Tupperware-saken (uten å gå på partaj?)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.