Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjemmelaget vaniljesukker

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-10, 14:43   #1
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Hjemmelaget vaniljesukker

Jeg har tenkt å lage hjemmelaget vaniljesukker. Men kan jeg bruke samme mengden av dette i oppskrifter som av "kjøpevaniljesukker"? Noen med erfaring?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 14:50   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget vaniljesukker

Jeg bruker stort sett samme mengde.

Gammel 10-11-10, 14:50   #3
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Det kommer sikkert an på hvor potent du lager det vaniljesukkeret.
Jeg bruker gjerne litt mer av mitt enn det oppskriften sier.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 14:50   #4
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Skal du lage det med farin + vaniljefrø? I så fall er min erfaring at man bruker littegrann mindre. Typisk to små teskjeer framfor to toppede. Også har jeg pleid å minke bittelitt på sukkermengden også, siden vaniljesukkeret er såpass søtt.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 14:53   #5
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg får vel prøve meg litt fram, og så finner jeg sikkert ut av det. Prøver med samme mengde de første gangene og ser hvordan det blir.

Mulig jeg er litt treig, men etter x antall år hvor jeg har irritert meg over den syntetiske vaniljesmaken, så er det først nå jeg har skjønt at jeg kan lage det selv i stedet...

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 14:54   #6
skyfri
.

skyfri sin avatar

skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Jeg skjønte heller ikke det før jeg så oppskrift på det i en bok.

Gammel 10-11-10, 14:57   #7
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har også kjøpt på apoteket. Der har de ekte vaniljesukker, i sånne, små aluminiumsfargede bokser med vindu foran.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 15:13   #8
Merete
Superaktiv

Merete sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Vikersund
Merete er litt kulMerete er litt kul
Standard

hvordna lager man det ??

Merete er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 15:22   #9
skyfri
.

skyfri sin avatar

Standard

Man tager sukker og frøene fra vaniljestenger og kjører i en blender eller tilsvarende til du har pulver. Det blir grått, ca. Oppbvares i en luftett boks.
Jeg mener blandingsforholdet var frø fra 4 stenger til 1 kg sukker.

Eller så kan du være litt kjipere og bruke selve vaniljestengene etter å ha brukt frøene til noe annet. Det gjorde jeg, og det er sikkert derfor jeg gjerne må ha litt mer av min blanding enn hva oppskriftene sier.

Gammel 10-11-10, 15:26   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen som vet hva blandingsforholdet er mellom vaniljepulver (sånn svart som man kjøper på helsekosten) og sukker? Tenkte kanskje jeg kunne prøvd å lage dette med fruktose istedenfor farin.

Gammel 10-11-10, 15:30   #11
skyfri
.

skyfri sin avatar

Standard

Eller vent litt, var det stang og frø det sto i oppskriften.
Jeg kan dobbeltsjekke når jeg kommer hjem.

Jeg glemte å si at bandingen må siles, og så kan du kjøre de klumpete delene om igjen til du ikke orker mer.

Lykke til, det er veldig godt.

Gammel 10-11-10, 15:57   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare en vaniljestang oppi med sukker, ingen blender involvert i det hele tatt.

Gammel 10-11-10, 16:21   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Oppi hvor?

Gammel 10-11-10, 17:20   #14
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg pleier å bruke litt mindre av hjemmelaget enn av det jeg kjøper.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 18:14   #15
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Oppi hvor?

Oppi en krydderboks-dings jeg har. Deler stangen og stapper den oppi sukker og så står den der og tørker. Vips! Ferdig vaniljesukker.
Jeg bare gjør som jeg lærte av en kokkevenninne.

Gammel 10-11-10, 20:20   #16
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Oppi en krydderboks-dings jeg har. Deler stangen og stapper den oppi sukker og så står den der og tørker. Vips! Ferdig vaniljesukker.
Jeg bare gjør som jeg lærte av en kokkevenninne.

men det smaker mye mindre vanilje enn om du blender det. Jeg har typisk 5-6 vaniljestenger i blender med et par dl sukker, mitt vaniljesukker er brunlig og ganske "fuktig", og jeg bruker ca 1/4 av mengden ifh til kjøpesukker

Gammel 10-11-10, 20:24   #17
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg har sluttet å lage selv etter at jeg oppdaget at de selger store bokser tørrslefs vaniljesukker på storcash. (Tørrslefs er skikkelig vaniljesukker)
Når jeg laget selv så gjorde jeg omtrent som Ru, bare at jeg skar stangen i litt flere biter.
Det funker med melis og.

Gammel 10-11-10, 21:34   #18
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Noen som vet hva blandingsforholdet er mellom vaniljepulver (sånn svart som man kjøper på helsekosten) og sukker? Tenkte kanskje jeg kunne prøvd å lage dette med fruktose istedenfor farin.

På den boksen jeg har står det 1 ts vaniljepulver til 10 ts sukker. Jeg har brukt dette og blandet selv en stund nå, men jeg har også "ekte" vaniljesukker kjøpt på helsekost, og også hatt Tørslefs.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:58.