|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Innføring av karensdager ved sykdomTja. Jeg tror ikke Karensdag er særlig smart egentlig. "Skulkefraværet" går sikkert ned litt, men det tror jeg mer en utjevnes av at syke mennesker som ikke kan gå glipp av en dags inntekt, går på jobb og smitter andre. Som igjen får fravær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Innføring av karensdager ved sykdom
Akkurat dette har jeg tenkt på også. Jeg syns det er nok av syke folk på jobb uansett jeg - ihvertfall på min jobb.
![]() |
#4 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Innføring av karensdager ved sykdomDa hadde jeg gått på jobb denne uka og smittet folk med en mulig SI fordi jeg ikke hadde hatt råd til å miste flere dagers lønn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Dette tror jeg er et slett ikke utenkelig resultat, dessverre. Det er en grunn til at jeg ikke synes karensdager er den beste løsningen.
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Innføring av karensdager ved sykdomDet jeg forstod ut fra nyhetene var at det var snakk om 75% betaling den første dagen man var syk (deretter 100 % sykepenger fra dag 2).
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Innføring av karensdager ved sykdomJeg tror også at karensdager kan føre til unødig smitte. Samtidig har jeg ved noen anledninger stusset på fraværet til enkelte. Vanskelig å bli helt enig med meg selv kjenner jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Innføring av karensdager ved sykdomJeg tror karensdager er en bedre løsning enn å utvide arbeidsgiverperioder osv. Kronisk syke og gravide er det jo ordninger for der bedriften får refusjon for første sykedag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Originala
|
![]() Sv: Innføring av karensdager ved sykdomNei, jeg tror ikke det. For min del kunne det i perioder gjøre at det føltes lettere å holde seg hjemme (vondt i hodet eller slikt) fordi jeg likevel tok regninga selv. I andre perioder kunne jeg istedet tvunget meg på jobb selv om jeg absolutt burde holdt meg hjemme. Om noen dagers lønn trekkes fra lønnsslippen, kan jeg nemlig slite i andre perioder. Og jeg tror ikke jeg nødvendigvis gjør en god jobb i møte med mennesker som har det fryktelig vanskelig når jeg er feberfrossen og har vondt i kroppen. Og ikke er det sikkert at de setter pris på mine baselusker, heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Innføring av karensdager ved sykdomJeg tror sykefravær må deles inn i to grupper: |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ustabil
|
![]() Sv: Innføring av karensdager ved sykdomSiden sykefravær er komplisert og sammensatt mener jeg at flere tiltak er nødvendig. Jeg tror at karensdager er fornuftig i forhold til de som har gjentatt fravær, for jeg er ikke i tvil om at det veldig ofte er viljen det står på. Hvor syk er syk, liksom. Det er jo et spørsmål om hvor syk vi føler oss. Og så lenge det ikke koster oss noe å ta en dag hjemme er det kanskje lettere å bli under dyna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Innføring av karensdager ved sykdomJeg blir mer enn litt overrasket når noen, som Bina, skriver "...jeg er ikke i tvil om at det veldig ofte er viljen det står på." Hvor tar dere det fra? Hvilke undersøkelser, rapporter eller hva som helst gir dere rett til å ikke være i tvil om at det ofte er viljen det står på? Og ofte i forhold til hva? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Innføring av karensdager ved sykdomEt annet problem med karensdager er at det "rammer" veldig skjevt. Mange yrkesgrupper har muligheten til å ta hjemmekontor en gang i blant, og vil dermed kunne unngå å få redusert lønn, mens sykepleiere, lærere, butikkansatte og mange andre aldri har det, og dermed må enten gå på jobb og smitte de andre, eller ta den reduserte lønna. Det er veldig urettferdig.
![]() |
#16 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Innføring av karensdager ved sykdomJeg vet ikke hva som er riktig å gjøre men forstår godt at noen grep må tas i Norge. Det er noe riv ruskende galt med mange folk sine holdninger til det systemet vi har i Norge i dag og det er også noe "galt" når så mange mennesker i 30 årene er langtidssykemeldte. Jeg hører stadig om folk som truer med å sykemelde seg ved konflikter på jobb eller planlegger hvordan graviditeten skal bli, dvs "tenker jeg jobber 50% fra 5 mnd eller noe" (ja, sitat fra en slekning for bare par dager siden om hvordan svangerskapet "skal bli utover"). Det skal jo ikke være opp til folk selv å bestemme om / når man sykemelder seg men noe en lege vurderer om det er behov for eller ikke.
![]() |
#17 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Godt poeng, det er veldig veldig urettferdig.
![]() |
#18 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Innføring av karensdager ved sykdomJeg lurer litt på om skulkerene virkelig er sååå utbredt at de skaper en legitim grunn for karensdager, sett opp mot smittebærer-argumentet. Det varierer sikkert, på min jobb er det ialle fall mange fler smittebærer-folk enn skulkere, virker det som. Korttidsfraværet er lavt. (og vi er IA, så vi kan ta flere egenmeldingsdager) Vi har derimot flere slike smitte-folk, og jobber litt med å innføre askept for holdningen om at det er bedre å holde seg hjemme en dag eller to, og bli fort bedre, enn å gå omkring og hangle i ei uke eller to, og smitte flere andre.
![]() |
#19 |
Shake it out!
|
Akkurat det er det gjort et poeng av her i USA. Her er det folk som faktisk ikke har sykedager i det hele tatt. As i. Er de borte, risikerer de å inne ha noen jobb når de kommer tilbake. Så folk går på jobb uansett hvor syke de er. Og det er typisk folk i service-næringen, type restauranter, eller i produksjonen, som har så dårlige rettigheter. Og de burde jo være borte når de er syke, sånn mht smittevern.
![]() |
#20 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Innføring av karensdager ved sykdomMen nå er det jo ikke korttidsfraværet som er det største problemet i landet vårt, det er jo det at mange blir borte over lang tid - og kanskje ikke kommer seg tilbake i jobb. Og da har jo karensdager ikke noen særlig funksjon.
![]() |
|
|