Kan vi stole på at politiet gjør jobben sin?
Min bror hadde innbrudd i sin garasje for en mnd siden. En gammel kamerat som statet eget byggefirma i 2005, gikk konkurs nå nylig. Det foreligger en strid om en løftebukk som min bror hadde stående i garasjen. Løftebukken ble kjøpt til min bror, som takk for at han har skrudd og byttet deler på firmabilene denne mannen har hatt.
Så får firmaet konkurs og mannen faller ut med min bror, de blir bitre fiender og mannen vil ha tilbake løftebukken. Det blir jo retten som skal avgjøre den rettmessige eieren.
Det som skjedde var at denne fyren gjør innbrudd i garasjen, bryter låsen opp, skrur løs løftebukken, setter på ny lås, og kjører avgårde.
Forholdet blir anmeldt. Mannen blir pågrepet og innrømmer at han har hentet løftebukken. Han sa med rene ord at han måtte hente ting som var hans, når det ikke ble overlevert frivillig.
Så fikk min bror brev fra politiet, 4 uker etterpå. Saken er henlagt. Pga. bevisets stilling. 
Dette er jo horribelt synes jeg. Har vi ikke et rettsystem som fungerer bedre enn dette?
Vedkommende innrømmer jo innbrudd, hvordan kan det da henlegges? Greit nok at det er uenighet om eierforhold, men det betyr jo ikke at det er fritt frem for å gjøre innbrudd. Men det virker jo som politiet mener dette er helt greit. Min bor har anket henleggelsen og har advokat på saken. Advokaten ble selvsagt rasende da han fikk beskjed om dette.
Jeg blir helt matt jeg.
Det var en annen sak også her nylig, der en mann ble skamslått på et utested. En taxisjåfør er vitne, og tar også bilder av hendelsen. Saken blir henlagt, pga. bevisets stilling.
Jeg synes det er skremmende jeg.
Kan vi stole på at politiet gjør jobben sin? Jeg er svært skeptisk. Dette er jo en seier for kriminelle rett og slett. Tragisk.