Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-09, 09:15   #1
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?

Nettavisen har en artikkel i dag hvor forfatteren hevder at piratkopiering er mindre akseptert nå enn før, delvis på grunn av tjenester som Spotify. Jeg ble sittende og fundere litt etterpå, for jeg klarer ikke se om jeg er enig eller uenig med artikkelforfatteren.

Hva tycks?

Gammel 17-11-09, 09:17   #2
Left
Passiv

Standard

Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?

Jeg har ikke det inntrykket.

Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 09:35   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det stemmer med mitt intrykk også, men det er mer at det har gått fra "den eneste måten å laste ned på og en helt selvsagt ting å gjøre" til "jaja, nå finnes det jo andre måter å gjøre det på også, så det kan man jo.." enn til "HELT UAKSPETABELT!! , lizzom.

Gammel 17-11-09, 09:51   #4
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det stemmer med mitt intrykk også, men det er mer at det har gått fra "den eneste måten å laste ned på og en helt selvsagt ting å gjøre" til "jaja, nå finnes det jo andre måter å gjøre det på også, så det kan man jo.." enn til "HELT UAKSPETABELT!! , lizzom.

Godt poeng. Jeg skulle vel egentlig ønske at man var mer på "HELT UAKSEPTABELT!!", men innser jo samfunnet ikke er helt der. Og å argumentere med at det er bransjens egen feil som har lagt inn kopisperrer, sånn at man bare må laste ned, det synes jeg ikke holder vann.

Gammel 17-11-09, 10:14   #5
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Jeg vet ikke om det er blitt mer eller mindre akseptert, forskjellen nå fra for et års tid siden er jo at nå finnes det bra gratis/billigalternativer som Spotify og Wimp. Det platebransjen aldri har skjønt er at folk er villig til å betale for musikk på nett, men da må tjenesten være BRA og riktig priset. Jeg kjøpte akkurat den nye DumDum Boys platen på iTunes. 109 kr. Det er egentlig alt for dyrt, og er grunnen til at jeg kjøper forferdelig lite musikk for tiden. Men Spotify har jeg på alle maskinene mine.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 11:11   #6
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har inntrykk av at det er mindre akseptert å piratkopiere musikk nå, siden det er såpass greit å få kjøpt og lastet ned lovlig, mens TV-serier og filmer er like akseptert som før. [/synse]

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Jeg kjøpte akkurat den nye DumDum Boys platen på iTunes. 109 kr.

Jeg kjøpte også nettopp denne platen, men koster den ikke 89,-? (Versjonen med bonussporet.)

Sist redigert av torsk : 17-11-09 kl 12:03. Årsak: For lite kaffe.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 11:26   #7
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg har inntrykk av at det er mindre akseptert å piratkopier musikk nå, siden det er såpass greit å få tak kjøpt og lastet ned lovlig, mens TV-serier og filmer er like akseptert som før. [/synse]

Det inntrykket har jeg også.

Men jeg tror også at det vil ta lang tid før man er på , fordi det er så mange som har vent seg til å være i den moralske gråsonen at de ikke bryr seg lenger. I tillegg til de som prinsipielt nekter å betale for seg, men sånne får man vel ikke gjort stort med uten lovens lange arm.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 12:37   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Man kan vel si at musikkbransjen etter hvert tildels har forstått noe, mens tv-produksjonsselskapene og filmbransjen fortsatt henger etter og lærte ikke noe fra musikkbransjen.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 12:51   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

For min del: Det er evig lenge siden jeg lastet ned noe musikk, jeg bruker gjerne spotify, og jeg laster ned tv-serier fremdeles.

Jeg kan også finne på å laste ned en lydbok fremfor å låne den på biblioteket. Kjøpe den ville jeg uansett ikke gjort, de bøkene jeg vil kjøpe kjøper jeg fremdeles og det har jeg alltid gjort.

Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 12:53   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Man kan vel si at musikkbransjen etter hvert tildels har forstått noe, mens tv-produksjonsselskapene og filmbransjen fortsatt henger etter og lærte ikke noe fra musikkbransjen.

Nemlig.

Gammel 17-11-09, 12:54   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Tv-serier og filmer er det vel ikke bare skseptert å laste ned, det er nærmest forventet, i visse kretser?

Jeg oppelver i alle fall stadig at jeg er så "uttafor", som ikke har kommet lenger i grey's enn det som går på tv2, og ikke har sett serier som ikke går på noen av kanlene våre... de finnes jo på nettet...

Gammel 17-11-09, 13:09   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Piratkopiering av musikk kan jeg godt forstå at blir mindre akseptabelt når det er så god tilgang på lovlig musikk online. Det samme har jo ikke skjedd med TV-serier (som langt de fleste dessuten uansett ser gratis på TV, og dermed ikke i samme grad oppfatter som noe man "egentlig" skal betale for), så jeg synes ikke det er rart om ikke det samme har skjedd der.

Gammel 17-11-09, 13:12   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det med tv-serier - jeg ville ikke betalt for dem uansett nei. Jeg ville da tatt dem opp fra tv etterhvert som de kommer der.

Jeg greier ikke å se den helt store forskjellen mellom å laste ned en episode av house som har gått på nrk for to år siden og på å se en episode av himmelblå på nrk sin nett-tv jeg altså.

Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 13:16   #14
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det eneste stedet jeg hører om folk som ser nye sesonger av serier og som laster ned slikt på nett er her på FP. IRL hører jeg aldri om slikt i det hele tatt.

Hm, jeg hører om det hver dag på jobben. Betyr det at jeg ikke har noe RL, eller at folk her er akkurat som kollegene mine? Begge deler føles litt skummelt.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 13:19   #15
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror ikke artikkleforfatteren i Nettavisen har rett, jeg tror privatkopiering alltid har vært sosialt akseptabelt, og jeg tror det stort sett er det fortsatt; de fleste har aldri hatt noen særlig respekt for lovene om opphavsrett, og det har ikke spilt noen rolle i det hele tatt. Mulig massenes inntog på Internett har gjort at det har spilt litt rolle på enkelte områder de siste ti årene (jeg tror ikke egentlig musikkbransjen har vært blant de som er berørt i særlig stor grad), men jeg tror det som ligger til grunn for endringene er at lovlige musikktilbud på nettet nå er den enkleste måten å få tak i musikk på. Folk er late og har begrenset med tid tilgjengelig. Det er bekvemmelighet mer enn lovlydighet som gjør at folk skaffer seg musikk på en annen måte nå.

Det skal jo bli interessant å se om Spotify og den slags får den økonomiske modellen til å fungere, jeg håper jo det, og har betalt Spotifyabbonement. (Jeg er jo også spent på om noen andre enn Brian Eno og The Beatles har tenkt å selge musikkfiler med god lydkvalitet; det er et område der «piratene» fortsatt ligger langt foran de lovlige alternativene.)

Fjernsyns- og bokbransjen ligger langt etter musikkbransjen (og spillbransjen) når det gjelder distribusjon på nettet, for fjernsyn fins det knapt noen brukbare lovlige distribusjonskanaler, og for bøker er det svært begrenset, og jeg tror disse bør øke innsatsen kraftig dersom de ønsker å få en større andel av pengene folk har til rådighet for underholdningsformål. Mitt råd til dem er som før: gi advokatene sparken, ansett selgere i stedet.

Ben "unrepentant" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 13:58   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja, spill ja, det glemte jeg å si noe om.

Alle spillene på ipod touchene i heimen er betalt for. Til ps2, ds og wii derimot er det en del som lastes ned også. Rett og slett fordi det ikke er noen god løsning for å laste ned mot betaling til en fornuftig pris.

Ipodene derimot finnes det supre løsninger til uten at det koster all verden, så der betaler vi gjerne.

Moralen vår er med andre ord at vi er både uærlige og kjipe.

Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 14:22   #17
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er faktisk litt på DEN SISTE når det kommer til fysisk eksemplarfremstilling (utskrift / brenning av CD/DVD), kjenner jeg. Da er det enklere og bedre å kjøpe original. Nøkkelen for rettighetshavere er å gjøre ting enkelt tilgjengelig, for nedlasting og avspilling/visning på dingsen kjøper selv velger å bruke, så er folk mer enn villig til å betale.

Men jeg har ikke inntrykk av at piratkopiering er mer eller mindre akseptert.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 14:41   #18
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det med tv-serier - jeg ville ikke betalt for dem uansett nei. Jeg ville da tatt dem opp fra tv etterhvert som de kommer der.

Men da betaler du jo faktisk for dem. Både lisens og antakelig kabelabonnement eller boks.

Jeg som ikke har tv-abbonement, ville helt klart vært villig til å betale for å laste ned akkurat det tv-innholdet jeg har lyst til å se, om det kom en god løsning. Og ikke minst en løsning som var oppdatert nok, så jeg slapp å vente til utenlandske serier kom på norsk TV.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 17-11-09 kl 19:27. Årsak: Avlærer meg feilstaving
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 14:47   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Men da betaler du jo faktisk for dem. Både lisens og antakelig kabelabbonement eller boks.

Jeg som ikke har tv-abbonement, ville helt klart vært villig til å betale for å laste ned akkurat det tv-innholdet jeg har lyst til å se, om det kom en god løsning. Og ikke minst en løsning som var oppdatert nok, så jeg slapp å vente til utenlandske serier kom på norsk TV.

Så når jeg da laster ned noe som har gått på nrk som jeg har lovlig tilgang til så er det greit mener du?

Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 14:58   #20
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg har inntrykk av at det er mindre akseptert å piratkopiere musikk nå, siden det er såpass greit å få kjøpt og lastet ned lovlig, mens TV-serier og filmer er like akseptert som før. [/synse]

Jeg kjøpte også nettopp denne platen, men koster den ikke 89,-? (Versjonen med bonussporet.)

Det har du jammen rett i, jeg må ha blingset der. 89 er fremdeles for dyrt IMHO.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:06.