|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Hertuginne
|
![]() Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Nettavisen har en artikkel i dag hvor forfatteren hevder at piratkopiering er mindre akseptert nå enn før, delvis på grunn av tjenester som Spotify. Jeg ble sittende og fundere litt etterpå, for jeg klarer ikke se om jeg er enig eller uenig med artikkelforfatteren.
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Jeg har ikke det inntrykket. |
![]() |
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Det stemmer med mitt intrykk også, men det er mer at det har gått fra "den eneste måten å laste ned på og en helt selvsagt ting å gjøre" til "jaja, nå finnes det jo andre måter å gjøre det på også, så det kan man jo.." enn til "HELT UAKSPETABELT!!
![]() |
#4 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?
Godt poeng. Jeg skulle vel egentlig ønske at man var mer på "HELT UAKSEPTABELT!!", men innser jo samfunnet ikke er helt der. Og å argumentere med at det er bransjens egen feil som har lagt inn kopisperrer, sånn at man bare må laste ned, det synes jeg ikke holder vann.
![]() |
#5 |
Populærkulturjunkie
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Jeg vet ikke om det er blitt mer eller mindre akseptert, forskjellen nå fra for et års tid siden er jo at nå finnes det bra gratis/billigalternativer som Spotify og Wimp. Det platebransjen aldri har skjønt er at folk er villig til å betale for musikk på nett, men da må tjenesten være BRA og riktig priset. Jeg kjøpte akkurat den nye DumDum Boys platen på iTunes. 109 kr. Det er egentlig alt for dyrt, og er grunnen til at jeg kjøper forferdelig lite musikk for tiden. Men Spotify har jeg på alle maskinene mine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
<*(((<
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Jeg har inntrykk av at det er mindre akseptert å piratkopiere musikk nå, siden det er såpass greit å få kjøpt og lastet ned lovlig, mens TV-serier og filmer er like akseptert som før. [/synse]
Jeg kjøpte også nettopp denne platen, men koster den ikke 89,-? (Versjonen med bonussporet.) Sist redigert av torsk : 17-11-09 kl 12:03. Årsak: For lite kaffe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
geskjeftig
|
Det inntrykket har jeg også.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Man kan vel si at musikkbransjen etter hvert tildels har forstått noe, mens tv-produksjonsselskapene og filmbransjen fortsatt henger etter og lærte ikke noe fra musikkbransjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?For min del: Det er evig lenge siden jeg lastet ned noe musikk, jeg bruker gjerne spotify, og jeg laster ned tv-serier fremdeles. |
![]() |
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nemlig.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Tv-serier og filmer er det vel ikke bare skseptert å laste ned, det er nærmest forventet, i visse kretser?
![]() |
#12 |
flisespikker
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Piratkopiering av musikk kan jeg godt forstå at blir mindre akseptabelt når det er så god tilgang på lovlig musikk online. Det samme har jo ikke skjedd med TV-serier (som langt de fleste dessuten uansett ser gratis på TV, og dermed ikke i samme grad oppfatter som noe man "egentlig" skal betale for), så jeg synes ikke det er rart om ikke det samme har skjedd der.
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Det med tv-serier - jeg ville ikke betalt for dem uansett nei. Jeg ville da tatt dem opp fra tv etterhvert som de kommer der. |
![]() |
![]() |
#14 |
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hm, jeg hører om det hver dag på jobben. Betyr det at jeg ikke har noe RL, eller at folk her er akkurat som kollegene mine? Begge deler føles litt skummelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Jeg tror ikke artikkleforfatteren i Nettavisen har rett, jeg tror privatkopiering alltid har vært sosialt akseptabelt, og jeg tror det stort sett er det fortsatt; de fleste har aldri hatt noen særlig respekt for lovene om opphavsrett, og det har ikke spilt noen rolle i det hele tatt. Mulig massenes inntog på Internett har gjort at det har spilt litt rolle på enkelte områder de siste ti årene (jeg tror ikke egentlig musikkbransjen har vært blant de som er berørt i særlig stor grad), men jeg tror det som ligger til grunn for endringene er at lovlige musikktilbud på nettet nå er den enkleste måten å få tak i musikk på. Folk er late og har begrenset med tid tilgjengelig. Det er bekvemmelighet mer enn lovlydighet som gjør at folk skaffer seg musikk på en annen måte nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Ja, spill ja, det glemte jeg å si noe om. |
![]() |
![]() |
#17 |
Administrator
|
Jeg er faktisk litt på DEN SISTE når det kommer til fysisk eksemplarfremstilling (utskrift / brenning av CD/DVD), kjenner jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
geskjeftig
|
Men da betaler du jo faktisk for dem.
I like big books and I cannot lie. Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11 Sist redigert av Luftslottet : 17-11-09 kl 19:27. Årsak: Avlærer meg feilstaving |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Passiv
|
Så når jeg da laster ned noe som har gått på nrk som jeg har lovlig tilgang til så er det greit mener du? |
![]() |
![]() |
#20 |
Populærkulturjunkie
|
Det har du jammen rett i, jeg må ha blingset der. 89 er fremdeles for dyrt IMHO. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|