Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Pinnedyr?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-09, 09:04   #1
Left
Passiv

Standard

Pinnedyr?

Har mulighet til å få noen pinnedyr, men vet ikke så veldig mye om disse merkelige skapningene.

Er de vanskelige å få til, i den forstand at det er vanskelig å få til riktig habitat osv? De skal ha en del luftfuktighet. Er det vanskelig å få til dette riktig?

De er jo unektelig litt morsomme å se på, men er dette dyr som egner seg noe videre for barn? Nå mener jeg ikke at de skal få rote inne i terrariet osv, men være med å skifte bunnstrø osv?

De jeg kan få er indiske pinnedyr, og etter hva jeg har googlet meg frem til, så er ikke disse de vanskeligste å få til?

Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 09:20   #2
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pinnedyr?

Oi, nå fikk jeg hår på ryggen....

Har ingen gode forslag med andre ord..

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 09:27   #3
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg trodde du skulle lage pinnedukker i disse Knerten tider jeg.

Gammel 05-11-09, 09:29   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner noen som har pinnedyr som en mager erstatning for kjeledyrene barna ikke kan få pga allergi. Sa jeg mager erstatning?

De tusler rundt nede i terrariet sitt - eh - tusler? De står stille nede i terrariet sitt, står stille og ser ut som pinner, og før du vet ordet av det, har du terrariet fullt av små pinnedyrbarn.

Akk ja... Nei - ikke noe for meg i hvertfall, og det var alt jeg kunne hjelpe til med.

:hjelpsom:

Gammel 05-11-09, 11:28   #5
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg kjenner noen som har pinnedyr som en mager erstatning for kjeledyrene barna ikke kan få pga allergi. Sa jeg mager erstatning?

De tusler rundt nede i terrariet sitt - eh - tusler? De står stille nede i terrariet sitt, står stille og ser ut som pinner, og før du vet ordet av det, har du terrariet fullt av små pinnedyrbarn.

Akk ja... Nei - ikke noe for meg i hvertfall, og det var alt jeg kunne hjelpe til med.

:hjelpsom:

Ja, de er jo ikke så ...spretne liksom. Men fascinerende på et vis kanskje?
Kanskje vi skal droppe det, og kjøpe marsvin i stedet?

Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 11:44   #6
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Datteren min kom hjem med noen pinnedyr for noen år siden. Vi laget terrarium i et av akvariene. Desverre døde de etter kort tid. Kanskje vi hadde det for kaldt. De er ikke enkle å få til.

Gammel 05-11-09, 13:14   #7
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg hadde pinnedyr en god stund da jeg var yngre.

Hadde de i en kasse med mange "stripehull" på lokket, men de må ikke være så åpne at de minste kan krype ut.

Syns pinnedyrene var kjempegøye! Var veldig gøy å holde de.
De må passes veldig godt på. Mister du èn, så kan du ende opp med pinnedyr i hele huset.
De er tvekjønnet, og formerer seg i en rekordfart! Jeg hadde til slutt så mange at det ble veldig vanskelig å gi mat, fordi de stakk til alle kanter da jeg åpnet lokket. De kan selges når du får mange, men så langt kom jeg aldri.
De spiser eføy, så er billig i drift, siden det vokser mange steder ute. Og jeg sprayet vann ned i kassen hver dag.
Veldig enkle dyr.

Men etter en stund gikk jeg lei, og ga alle til naboen. Aner ikke hva som skjedde med dem videre.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 13:40   #8
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Blir det for mange kan du vel alltids fyre med dem.

Gammel 05-11-09, 13:45   #9
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Blir det for mange kan du vel alltids fyre med dem.

Å, kan dette bli løsningen på verdens utømmelige energibehov?

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 16:47   #10
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sønnen min hadde pinnedyr da han var 10 år, stelte dem selv, og det gikk veldig greit. Lettstelte dyr, og enkle å ha i hus. Du trenger et terrarie, gjerne et par greiner dyrene de kan klatre på, en sprayflaske med vann, og blader til å spise. Og et passelig varmt rom. Vi hadde dem mye på badet. På vinteren brukte vi en del kinakål, på sommeren alt mulig av blader vi fant ute. Eføy og bringebærblader var favoritt.

Pinnedyr var morsomt, men ble litt for "tamt" for sønnen min etterhvert, så det neste insektet han valgte å ha, var knelere.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 17:23   #11
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kinakål visste jeg ikke at de spiste. Jeg syns de er dritkule der de står og gynger frem og tilbake. Mine døde av en eller annen mystisk grunn. Litt for kaldt kanskje, men da hadde jeg hatt de i mange år.
Jeg serverte de sitronmelisse, kjøpte potteroser som jeg skylte grundig i vann, bringebær blader.. Syns de er kjempefestlige pinnedyrene jeg.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 15:46   #12
Skvetten
Passiv

Standard

Pinnedyr er fascinerende skapninger. Som det blir sagt i tråden er de meget enkle å holde. Dersom du har bark (terrariebark) i bunnen på terrariet sammen med terrarie moe vil du få et fint underlag som holder på fuktigheten. Dette er tropiske insekter som liker litt høy luftfuktighet. Ved å sette en halogenlampe over terrariet med en timer på 12 timer på og 12 timer av får du som regel en grei temperatur dersom terrariet står i en stue eller lignende rom. Det er ingen grunn til å ha dem på badet. Det er viktig med pinner av varierende størrelse som de kan klatre på og ikke minst eføy, det går helt fint å bruke innendørs eføy til dem også.

Livssyklusen er spennende å følge. Dere kan for eksempel plukke opp noen av eggene og klekke dem i en liten plastbeholder. På den måten blir det en god del læring forbundet med dette også.

Alt i alt vil jeg anbefale pinnedyr jeg, spennende, rimelig og ikke minst en måte å lære litt om regnskogen på.

Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 15:48   #13
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Tantebarna mine hadde pinnedyr, og det var ganske fascinerende som utenforstående i alle fall.

Vet ikke så mye om dyrene, men ut fra det jeg kunne se kan de umulig være vanskelige å få til.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:12.