|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Yrkeshemmede arbeidstakere i barnehage?Har noen av dere som har/ har hatt barn i barnehage, eller jobber / har jobbet i barnehage noen gang opplevd at rullestolbrukere jobber i barnehagen? |
![]() |
![]() |
#2 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Yrkeshemmede arbeidstakere i barnehage?Har aldri jobbet i barnehage med rullestolbruker, men barnehagen jeg jobber i nå har separate garderober til kvinner og menn.
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Yrkeshemmede arbeidstakere i barnehage?Da jeg gikk i barnehage så var det en av de som jobbet deltid som satt i rullestol. Men jeg gikk i bedriftsbarnehagen til Sunnaas sykehus, så det var kanskje litt spesielt.
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Yrkeshemmede arbeidstakere i barnehage?Aldri vært borti en barnehage med bevegelseshemmede ansatte, ei heller separate garderober. Men min kjennskap begrenser seg til to barnehager.
![]() |
#5 |
St(r)ikkeplante
|
![]() Sv: Yrkeshemmede arbeidstakere i barnehage?Har jobbet i barnehage med separate garderober og om ikke med rullestolbrukere, så med mennesker på "yrkesorientering".
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: Yrkeshemmede arbeidstakere i barnehage?Hva er det arbeidstilsynet krangler med barnehagen din på egentlig? Tilpasning til rullestolbrukere kan jo være aktuelt også fordi det er et barn som sitter i rullestol. Jeg vet ikke hvordan det er vanlig å håndtere sånt.
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Yrkeshemmede arbeidstakere i barnehage?
Tosidig handicaptoalett forlanger de. Dette er en ombygging / tilbygg. Barn som sitter i rullestol har vel ikke voksenstørrelse på stolen, regner jeg med? Men det er ikke barnas behov som settes i fokus her. Det rullestoltoalettet barnehagen har er nemlig litt for smalt til å kunne være tosidig. Spørsmålet er vel egentlig hvorvidt barnehage er egnet som arbeidsplass for rullestolbrukere, og om de faktisk kan forlange at man skal ha alt tilrettelagt for rullestolbrukere, eller om man kan bygge om dersom problemstillingen skulle bli aktuell. |
![]() |
![]() |
#8 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Yrkeshemmede arbeidstakere i barnehage?Her er det ikke separate garderober, men det er heller ingen mannlige ansatte. (
![]() |
#9 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Yrkeshemmede arbeidstakere i barnehage?Vi har ikke separate garderober, og vi har et toalett på deling. Dame og herre sammen.
![]() |
#10 |
Introvert optimist
|
Det er ingen vits i å krangle med arbeidstilsynet. De gir seg ikke på disse tingene, uansett. Den barnehagen jeg var ansvarlig for byggingen av hadde separate garderober og dusjer, en liten og en stor garderobe, samt at alt var tilrettelagt for rullestolbruk også personalavdelingen. Det hjalp ikke med noen argumenter.
![]() |
#11 |
This is normal!
|
![]() Sv: Yrkeshemmede arbeidstakere i barnehage?Jeg synes det er en fin ting at nye bygg har universell tilgjengelighet.
![]() |
![]() |
#12 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Yrkeshemmede arbeidstakere i barnehage?jeg mener å huske at rullestol tilgjengelighet også har noe med støtte til utbygging å gjøre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Yrkeshemmede arbeidstakere i barnehage?Bygningen er tilgjengelig for alle. Spørsmålet er om den skal være spesielt tilpasset arbeidstakere i rullestol eller ikke, og både barnehageeier og jeg (samt verneombudet), mener at barnehage ikke er egnet arbeidsplass for rullestolbrukere, all den tid det vel kun er styrerfunksjonen som kan innehas av en arbeidstaker i rullestol. Om styrer i rullestol skulle ansettes, vil man enkelt kunne bygge om for å tilpasse seg den situasjonen. |
![]() |
![]() |
#14 |
This is normal!
|
Jeg tror en del som sitter i rullestol vil være sterkt uenig i at de bare kan jobbe i barnehage hvis de er styrere. Jeg gjetter på at diskrimineringsombudet er det også. Det er dessuten ikke alltid enkelt å bygge om den dagen det blir aktuelt. Jeg er tilhenger av at alle nybygg som er arbeidsplasser har universell utforming. Dette gjør terskelen for å ansette mennekser med funksjonsnedsettelse mye lavere. Hvorfor kan ikke en i rullestol jobbe i barnehage? Vi har f.eks. en 50 % integreringsstilling (tror jeg det heter) i vår barnehage nå. Jeg ser absolutt ingen hindere for at den jobben kan gjøres utmerket av en person i rullestol.
![]() |
![]() |
#15 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Yrkeshemmede arbeidstakere i barnehage?Ikke rullestolbrukere, men det er tilrettelagt for det, på ett vis. Ikke dame og herre garderobe, ikke herre og dame-doer - om det skulle være interessant. Men vi har utedo!!
![]() |
#16 |
Originala
|
Noe sier meg at terskelen for å ansette en ansatt med funksjonsnedsettelse blir høyere dersom det blir nødvendig med ombygginger for at vedkommende kan jobbe der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() |
#18 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Yrkeshemmede arbeidstakere i barnehage?Har noen av dere som har/ har hatt barn i barnehage, eller jobber / har jobbet i barnehage noen gang opplevd at rullestolbrukere jobber i barnehagen?
![]() |
#19 |
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Yrkeshemmede arbeidstakere i barnehage?For å være helt ærlig tror jeg det vil være vanskelig for funksjonshemmede med rullestol å jobbe i en god del barnehager. Dette fordi det presses stadig fler barn inn på hver avdeling, det er kjempetrangt. Vårt hovedrom (det eneste som er vårt, vi har andre smårom på rullering med de andre avdelingene) er ca 25 kvm og der skal 18 barn (en med rullestol, dog i barnestørrelse) og 4 voksne spise og oppholde seg mye. Det er uhyre trangt.
![]() |
#20 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Hva er egentlig et tosidig toalett?
![]() |
|
|