Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Yrkeshemmede arbeidstakere i barnehage?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-09, 12:44   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Yrkeshemmede arbeidstakere i barnehage?

Har noen av dere som har/ har hatt barn i barnehage, eller jobber / har jobbet i barnehage noen gang opplevd at rullestolbrukere jobber i barnehagen?

Er det noen av dere som jobber i / har jobbet i barnehage som har hatt separate garderober for kvinner og menn?

*krangler med arbeidstilsynet*

Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 12:47   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Yrkeshemmede arbeidstakere i barnehage?

Har aldri jobbet i barnehage med rullestolbruker, men barnehagen jeg jobber i nå har separate garderober til kvinner og menn.

Av en pussig årsak står så skapet mitt i herregarderoben, så da jeg var innom på vikaroppdrag her en dag, stusset sjefen veldig da hun fant meg i herregarderoben. "Pent nødt til det, da - når skapet mitt står der."

Forøvrig den eneste barnehagen jeg har jobbet i med separat garderobe, og jeg har vært innom noen barnehager nå.

Gammel 22-09-09, 12:57   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg gikk i barnehage så var det en av de som jobbet deltid som satt i rullestol. Men jeg gikk i bedriftsbarnehagen til Sunnaas sykehus, så det var kanskje litt spesielt.

Gammel 22-09-09, 12:58   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri vært borti en barnehage med bevegelseshemmede ansatte, ei heller separate garderober. Men min kjennskap begrenser seg til to barnehager.

Nå begynte jeg å tenke på det med ansatte med funksjonshemminger. Først tenkte jeg at det er helt flotters, men så ser jeg jo mange utfordringer med det. Men du vil kanskje helst ikke diskutere det i denne tråden?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 13:06   #5
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har jobbet i barnehage med separate garderober og om ikke med rullestolbrukere, så med mennesker på "yrkesorientering".

Gammel 22-09-09, 13:14   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er det arbeidstilsynet krangler med barnehagen din på egentlig? Tilpasning til rullestolbrukere kan jo være aktuelt også fordi det er et barn som sitter i rullestol. Jeg vet ikke hvordan det er vanlig å håndtere sånt.

Gammel 22-09-09, 13:41   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva er det arbeidstilsynet krangler med barnehagen din på egentlig? Tilpasning til rullestolbrukere kan jo være aktuelt også fordi det er et barn som sitter i rullestol. Jeg vet ikke hvordan det er vanlig å håndtere sånt.

Tosidig handicaptoalett forlanger de. Dette er en ombygging / tilbygg. Barn som sitter i rullestol har vel ikke voksenstørrelse på stolen, regner jeg med? Men det er ikke barnas behov som settes i fokus her. Det rullestoltoalettet barnehagen har er nemlig litt for smalt til å kunne være tosidig. Spørsmålet er vel egentlig hvorvidt barnehage er egnet som arbeidsplass for rullestolbrukere, og om de faktisk kan forlange at man skal ha alt tilrettelagt for rullestolbrukere, eller om man kan bygge om dersom problemstillingen skulle bli aktuell.

I alle de barnehagene jeg har vært innom har rullestoltoalettet blitt brukt som lager.

Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 13:43   #8
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det ikke separate garderober, men det er heller ingen mannlige ansatte. ( ) Jeg er usikker på om det ville blitt et tema likevel. Barnehagen vår har ikke hatt rullestolbrukere som ansatte.

Gammel 22-09-09, 13:54   #9
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke separate garderober, og vi har et toalett på deling. Dame og herre sammen.
Handicaptoalettet skal ikke bare være for de som jobber der, men også for foreldre og andre som er innom, og det er vel derfor de stiller krav til hvor stort det skal være.

Vi har hatt en rullestolbruker i barnehagen og den ene rullestolen tok stor plass(elektrisk).

Gammel 22-09-09, 14:38   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Har noen av dere som har/ har hatt barn i barnehage, eller jobber / har jobbet i barnehage noen gang opplevd at rullestolbrukere jobber i barnehagen?

Er det noen av dere som jobber i / har jobbet i barnehage som har hatt separate garderober for kvinner og menn?

Det er ingen vits i å krangle med arbeidstilsynet. De gir seg ikke på disse tingene, uansett. Den barnehagen jeg var ansvarlig for byggingen av hadde separate garderober og dusjer, en liten og en stor garderobe, samt at alt var tilrettelagt for rullestolbruk også personalavdelingen. Det hjalp ikke med noen argumenter.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 14:40   #11
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er en fin ting at nye bygg har universell tilgjengelighet.

Gammel 22-09-09, 14:48   #12
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

jeg mener å huske at rullestol tilgjengelighet også har noe med støtte til utbygging å gjøre?
Kan det stemme?
Det var ihvertfall slik på det stedet jeg jobbet før. Vi måtte ha benker uten underskap osv. ( ikke barnehage)

Og handicap-toalett kan også brukes av foreldre, besteforeldre eller andre som evt sitter i rullestol vil jeg tro. Kan være greit at de kommer seg på do også.

Nå må det sies at jeg har blitt veldig obs på det med rullestol tilgjengelig het det siste året og barn i elektrisk rullestol krever litt plass altså.

Hvorfor kranlere egentlig?
Er det ikek bra at det blir lett tilgjengelig for alle?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 15:06   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Bygningen er tilgjengelig for alle. Spørsmålet er om den skal være spesielt tilpasset arbeidstakere i rullestol eller ikke, og både barnehageeier og jeg (samt verneombudet), mener at barnehage ikke er egnet arbeidsplass for rullestolbrukere, all den tid det vel kun er styrerfunksjonen som kan innehas av en arbeidstaker i rullestol. Om styrer i rullestol skulle ansettes, vil man enkelt kunne bygge om for å tilpasse seg den situasjonen.

Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 15:14   #14
noen
This is normal!

noen sin avatar

Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bygningen er tilgjengelig for alle. Spørsmålet er om den skal være spesielt tilpasset arbeidstakere i rullestol eller ikke, og både barnehageeier og jeg (samt verneombudet), mener at barnehage ikke er egnet arbeidsplass for rullestolbrukere, all den tid det vel kun er styrerfunksjonen som kan innehas av en arbeidstaker i rullestol. Om styrer i rullestol skulle ansettes, vil man enkelt kunne bygge om for å tilpasse seg den situasjonen.

Jeg tror en del som sitter i rullestol vil være sterkt uenig i at de bare kan jobbe i barnehage hvis de er styrere. Jeg gjetter på at diskrimineringsombudet er det også. Det er dessuten ikke alltid enkelt å bygge om den dagen det blir aktuelt. Jeg er tilhenger av at alle nybygg som er arbeidsplasser har universell utforming. Dette gjør terskelen for å ansette mennekser med funksjonsnedsettelse mye lavere. Hvorfor kan ikke en i rullestol jobbe i barnehage? Vi har f.eks. en 50 % integreringsstilling (tror jeg det heter) i vår barnehage nå. Jeg ser absolutt ingen hindere for at den jobben kan gjøres utmerket av en person i rullestol.

Gammel 22-09-09, 16:56   #15
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ikke rullestolbrukere, men det er tilrettelagt for det, på ett vis. Ikke dame og herre garderobe, ikke herre og dame-doer - om det skulle være interessant. Men vi har utedo!!

Gammel 22-09-09, 17:18   #16
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om styrer i rullestol skulle ansettes, vil man enkelt kunne bygge om for å tilpasse seg den situasjonen.

Noe sier meg at terskelen for å ansette en ansatt med funksjonsnedsettelse blir høyere dersom det blir nødvendig med ombygginger for at vedkommende kan jobbe der.
Ellers er jeg enig med Embs i at det helt sikkert er mange rullestolbrukere som ikke anser seg som uegnet til å jobbe i barnehage selv om de forflytter seg ved hjelp av rullestol. Kanskje er det ikke veldig egnet i en småbarnsavdeling, men det skulle vel være mulig på en avdeling med litt større barn? Jeg kan i alle fall ikke se for meg at min kollega som sitter i rullestol skulle ha særlige problemer med det.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 17:29   #17
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Noe sier meg at terskelen for å ansette en ansatt med funksjonsnedsettelse blir høyere dersom det blir nødvendig med ombygginger for at vedkommende kan jobbe der.
Ellers er jeg enig med Embs i at det helt sikkert er mange rullestolbrukere som ikke anser seg som uegnet til å jobbe i barnehage selv om de forflytter seg ved hjelp av rullestol. Kanskje er det ikke veldig egnet i en småbarnsavdeling, men det skulle vel være mulig på en avdeling med litt større barn? Jeg kan i alle fall ikke se for meg at min kollega som sitter i rullestol skulle ha særlige problemer med det.

Min exmann har jobbet som lærer i 1.-4. klasse fra rullestol i 15 år. Han tørker rumper og spy, kler på og koser og trøster like godt som sine gående kollegaer. Og har har et fantastisk fang for en liten seksåring å kose seg på. Jeg ser ikke at det skulle være noe problem for ham å jobbe på en 3-6 avdeling i barnehagen min.

Jeg har også jobbet på et ordrekontor - hvor kundene ringte inn bestillinger - sammen med en som var blind. Det var det ingen av kundene våre som trodde noe på, men det meste er mulig dersom ting er tilrettelagt, og det behøver ikke være de store tilretteleggingene som skal til.

I tillegg er det for en funksjonshemmet mye enklere å delta og å engasjerere seg dersom det er tilrettelagt for dem, uten at det må ordnes provisorisk eller at noen må hjelpe(feks at man må inn på et kontor for å låne nøkkel til heis eller toalett).

Gammel 22-09-09, 17:35   #18
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.

Ja, der jeg er vikar denne uken har de det. Men jeg har ikke opplevd det noen andre steder.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 18:07   #19
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

For å være helt ærlig tror jeg det vil være vanskelig for funksjonshemmede med rullestol å jobbe i en god del barnehager. Dette fordi det presses stadig fler barn inn på hver avdeling, det er kjempetrangt. Vårt hovedrom (det eneste som er vårt, vi har andre smårom på rullering med de andre avdelingene) er ca 25 kvm og der skal 18 barn (en med rullestol, dog i barnestørrelse) og 4 voksne spise og oppholde seg mye. Det er uhyre trangt.

Barnehagen har ett handikaptoalett, ellers unisextoalett. Begge garderobene er omgjort til lager.

Gammel 22-09-09, 18:25   #20
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Det rullestoltoalettet barnehagen har er nemlig litt for smalt til å kunne være tosidig.

Hva er egentlig et tosidig toalett?

I barnehagen der jeg har barna er det et rom som er kombinert lager, handicaptoalett, personaltoalett, personalgarderobe.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:20.