Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Det å be om unnskyldning ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-07, 18:17   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Det å be om unnskyldning ...

Vi alle kan gjøre dumme ting og vi er ofte veldig flinke til å be barna be om unnskyldning. Det jeg lurer på er hvor flinke dere er til å be om unnskyldning?
Med tanke på at vi tross alt er rollemodeller så bør jo vi også være flinke til dette. Jeg føler til tider at det kan sitte langt inne hos en del voksne og de kan bruke enormt mye energi på å forsvare i stedet for å ganske enkelt innrømme at de gjorde de en feil.

Selv føler jeg at jeg er flink til det. Jeg unnskylder ikke i hytt og pine for det skal jo tross alt være en unnskyldning som kommer innenfra, ikke bare fordi omgivelsene forventer det. Noe mange barn føler på når en voksen står over og forlanger en unnskyldning....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 18:34   #2
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det å be om unnskyldning.....

Å be om unnskyldning sitter veldig løst hos meg.
Jeg er veldig opptatt av å gå foran som et godt eksempel i så måte.

Mine svigerforeldre har jeg aldri noensinne hørt be noen om unnskyldning ( selv i situasjoner hvor det hadde vært helt naturlig, og ikke minst normalt høflig, som når de knuser et glass ved et uhell osv.) Hos mannen sitter det å be om unnskyldning langt inne - ikke så merkelig sett i sammenheng med hans foreldres vansker med dette. Men han er ihvertfall villig til å jobbe med saken. Og overfor ungene er han minst like flink til å be om unnskyldning som det jeg er - heldigvis.

Unger gjør som du gjør - ikke som du sier. Det er riktignok en klisjé, men en 100% sann en.

Gammel 27-12-07, 18:42   #3
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Det å be om unnskyldning.....

Jeg har ingen problemer med å si unnskyld til ungene hvis jeg har gjort en feil nei, det sitter løst. Men er selvfølgelig ikke i hytt og pine da, jeg mener det alltid.
Avkommet er også slik, veldig empatisk, og sier lett unnskyld hvis det er noe.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 18:47   #4
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det å be om unnskyldning ...

Har heller ingen problemer med å si unnskyld til barna.

Gammel 27-12-07, 18:48   #5
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Re: Sv: Det å be om unnskyldning.....

Ingen problemer med å si unnskyld, selv om jeg ikke sier det støtt og stadig. Da har det litt mer tyngde.

Gammel 27-12-07, 18:48   #6
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Klart jeg ber om unnskyldning til barnet. Hun er selv også blitt veldig flink til det (hun er akkurat fylt 3år) De lærer også dette i barnehagen, og det er flott at barnet lærer folkeskikk.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 18:58   #7
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her har vi ingen problemer med å si unnskyld og mene det.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 18:59   #8
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sier unnskyld hele tiden, jeg.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 19:00   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen som helst problemer på det området. Min mann sliter litt mer der, men jeg har inntrykk av at det er litt mer vanlig hos den mannlige delen av befolkningen, hehe.

Gammel 27-12-07, 19:01   #10
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen problemer med si unnskyld til barna mine, men til voksne liker jeg det ikke. Jeg har en slags innebygget redsel for å vise noe som helst av følelser for voksne.... Jeg vet om det og derfor jobber jeg med å si "unnskyld" og "jeg er glad i deg" til mine barn.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 19:10   #11
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som barn og ungdom syntes jeg det å be om unnskyldning var utrolig ydmykende, men som voksen har jeg lært meg at det slettes ikke gjør vondt, tvert i mot. Er jeg i en ubehagelig situasjon nå, enten når det gjelder ungene, venner, kolleger eller hvem som helst, så prøver jeg å kjenne etter om jeg har helt eller delvis skylden for at det er sånn og er det det, så tar jeg ansvaret for det ved å be om unnskyldning og rydde opp etter meg. Føles helt fint.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 19:12   #12
Left
Passiv

Standard

Har ingen problemer med å si unnskyld om jeg har gjort noe å be om unnskyldning for. Hvis jeg har beskyldt eldstemann for noe han ikke har gjort f.eks - det har skjedd nemlig. Eller at jeg overreagerer, hvis jeg er sliten eller av andre årsaker og blir mer sint enn jeg hadde behøvd å bli - da ber jeg også om unnskyldning.
Det sitter løst her, men jeg sier det aldri uten å mene det.

Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 19:19   #13
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sier unnskyld når det kreves. Har ikke noen problemer med å innrømme egne feil.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 19:25   #14
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samme her, sier så klart unnskyld når det er på sin plass. Og magefølelsen vet å fortelle meg når.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 19:42   #15
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er vel strengt tatt flinkere til selv å be om unnskyldning enn til å presse ungene til å gjøre det. Jeg syns som hovedinnlegger at en unnskyldning faktisk skal komme fra hjertet, fra samvittigheten eller hvor det nå er unnskyldninger kommer i fra. Det skal være oppriktig, ikke påtvunget.

Derfor tvinger jeg ikke barna til å be om unnskyldning annet enn i helt spesielle tilfeller. Men for min egen del må jeg si at unnskyldninger ofte sitter løsere. Og ikke alltid er like oppriktige. Og det er fordi at noen ganger kan man f.eks. i jobbsammenheng, eller i forhold til familie, ha fornærmet noen uten at man mente å fornærme. Jeg mente det jeg sa, men ønsket ikke å såre. Da ber jeg om unnskyldning. Ikke for det jeg sa, men for at jeg sa det. Det å be om unnskyldning vil ofte være en "støydemper" og bidrar til å redusere konfliktnivå.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:53.