Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Svineinfluensa = stengte skoler og barnehager?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-09, 12:59   #1
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

Svineinfluensa = stengte skoler og barnehager?

Jeg snakket med moren til en i klassen til datteren min i dag. Hun fortalte at det var blitt sagt på skolen at de ville stenge skolen om noen der får svineinfluensa. Har dere hørt lignende fra deres skoler eller barnehager?

Er ikke det litt vel hysterisk om det stemmer? Og hva skal folk som jobber gjøre? Hvis de først stenger skoler og barnehager kan de ta lang tid før de åpner igjen. Hvis mange av personalet blir syke og de ikke finner vikarer skjønner jeg at de må stenge. Men jeg synes det burde holde å ta ut de barna som viser symptomer, i hvert fall i starten.

Hva tenker dere om dette?

Gammel 10-08-09, 13:03   #2
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Svineinfluensa = stengte skoler og barnehager?

Ikke hørt noe slikt her. Jeg har hatt det, det samme har minstemor, ingen andre i huset ble syke. I barnehagen er det ikke sakt noe slikt heller.
Helt hysterisk i mine ører i allefall. Ja, man blir syk, men sånn er det jo bare.

Gammel 10-08-09, 13:03   #3
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Ja jeg synes det høres litt voldsomt ut. I om at sykdommen ikke er så farlig som man kanskje trodde først. Men det er vel en Plan bak det hele får en håpe.

Mannen min var på en større tilstelning, 5-600 stk i en idrettshall i en uke, de fikk beskjed om å kontakte sykehus hvis de hadde mistanke om at de var syke. Sykehuset sendte de rett ut igjen med beskjed om at dette kom alle til å få uansett.

Gammel 10-08-09, 13:08   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi får visst et skriv fra Sfo i dag, har jeg hørt, fordi et av barna der har fått påvist svineinfluensa nå i helga. Ja ja - og Storebror som begynte i dag.

Gammel 10-08-09, 13:09   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk høre at en gravid barneskolelærer venninnen min vet av, ville be om sykemelding fram til hun fødte i januar fordi hun ikke ville jobbe grunnet faren for smitte. Er dette en reell grunn for sykemelding?

Men over til spørsmålene dine. Dette har vært diskutert en del i England, men de har kommet fram til at samfunnet vil kollapse dersom skoler stenges pga. svineinfluensaen. Siden friske foreldre da må holde seg hjemme, vil det ikke være folk igjen til å holde hjulene i gang.

Så jeg synes dette høres hysterisk ut. Jeg mener at det måtte være svært mange syke på en skole før et slikt tiltak ville ha noe for seg. Men jeg snakker som legperson, altså. Jeg jobber ikke i helsesektoren, og bare synser.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 13:09   #6
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Nja. Jeg vet at her i kommunen så er det utarbeidet beredskapsplan, og vi har nylig fått skriv fra skolen om mulig stenging. Dette er ikke noe "hysteri" eller noe som vil inntreffe ved noen få tilfeller, men en konsekvens som kan oppstå dersom mange av de ansatte blir syke. Da greier man ikke holde skolene i drift, og det snakkes om å slå sammen skoler. Samme på barnehagesiden. Det er bestemt hvilke barnehager som skal slås sammen, dersom det blir nødvendig. Det er også bestemt hvordan man gjør på skolene. Hos oss er planen først å slå sammen klasser (ved antatt fravær både hos ansatte og elever), og dernest å slå sammen enkelte skoler. (Men sistnevnte oppfattet jeg var worst case scenario, i utgangspunktet planlegger de å slå sammen klasser på samme skole).

Det går rett og slett på at hvis man ikke har folk til å holde skoler og barnehager i drift, så må man redusere driften. (En ting er at de ansatte selv kan bli syke, men de kan jo også ha syke barn).

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 13:52   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Det er ikke anbefalt å stenge barnehager eller skoler som et generelt tiltak mot ny influensa A(H1N1). Stenging av en barnehage eller skole er heller ikke anbefalt dersom det påvises bekreftede tilfeller der.

Står det så pent i skrivet vi fikk fra vår barnehage (Bergen kommune).

Gammel 10-08-09, 14:41   #8
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Osloskolene skal ha vanlig drift.

Gammel 10-08-09, 14:49   #9
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg fikk høre at en gravid barneskolelærer venninnen min vet av, ville be om sykemelding fram til hun fødte i januar fordi hun ikke ville jobbe grunnet faren for smitte. Er dette en reell grunn for sykemelding?
.

Hvis viruset kan skade fosteret og hun som barneskolelærer eksponeres for smitten i større grad enn andre (altså at arbeidsplassen indirekte kan være skadelig for fosteret), så kan hun kanskje få svangerskapenger?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 15:17   #10
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Her er pressekonferansen til fungerende helsedirektør Bjørn Guldvog og assisterende avdelingsdirektør Hans Blystad fra Nasjonalt folkehelseinstitutt
http://www.pandemi.no/pandemi/webtv_...okka_13_495774

Gammel 10-08-09, 15:42   #11
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også forstått det sånn at stegning er siste utvei, hvis det blir massiv spredning på enkelte skoler.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:05.