|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
seru
|
![]() Siri møter egne fordommer - rasismeDet er bare såvidt jeg våger å starte denne tråden, men jeg har noen bekjennelser både for meg selv og omverden ("omverden" i form av fp...) som jeg trenger å lufte og få noen innspill på. Jeg har nemlig allltid ansett meg selv, blant mye annet, som en svoren antirasist. Jeg har vokst opp med de "riktige" holdningene hjemmefra og alltid beveget meg i miljøer som også har innehatt disse, for meg, riktige holdningene i forhold til verden vi lever i.
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Siri møter egne fordommer - rasisme
|
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeHehe vi har det inni hodet alle sammen. Men forskjellen (mener jeg) er å være klar over når man faktisk tenker slik og ikke synes det er den naturligste ting i verden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Lykkelig 3barnsmor:)
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeJeg heter også Siri og dette kunne vært skrevet om meg
![]() |
#6 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeDet er nok ikke uvanlig at man tenker slik. Hadde du tenkt det samme hadde det vært 5-6 unge norske gutter? Det tror jeg at jeg hadde gjort. Hadde du også gjort, kan du stryke rasisme fra dette.
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeJeg tenker sånn om ungdommer, punktum. Det er selvsagt diskriminerende i forhold til ungdomsgruppen, men det skiter jeg i.
![]() |
#8 |
Off the map.
|
![]() Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeJeg er enig med Sitron, hadde ikke satt fra meg ulåst sykkel hvis det sto en gjeng ungdommer der, uansett hudfarge.
![]() |
#10 |
seru
|
Gjett om jeg tenkte tanken - og slo den fra meg med at så naiv kunne jeg bare ikke tillate meg å være. Ikke fordi jeg var overbevist om at sykkelen ville bli stjålet, men fordi jeg ville følt meg som det neket dersom sykkelen skulle blitt borte...
![]() |
![]() |
#12 |
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeVel - jeg tror nok de aller fleste møter seg sjøl i døra en gang...
![]() |
#13 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Ja, det var det jeg tenkte også, hadde du latt sykkelen stå med en gjeng norske ungdommer utenfor. Det hadde ikke jeg.
![]() |
#14 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeNår det gjelder rumenere, så er jeg da i såfall rasist så det holder, for jeg forventer at de rundstjeler om de får sjansen. Samme gjelder tatere/sigøynere, for slik har det iallfall vært de gangene jeg har truffet på dem. Tar meg ikke fem øre å innrømme det heller.
![]() |
#15 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Huff, ja, har desverre samme inntrykk av sigøynere, har faktisk ikke én eneste god erfaring...
![]() |
#16 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeAng. rumenere - en rumensk venninne av meg, bor på en forholdsvis liten plass i Norge, og hun er blitt kalt inn som tolk 5 ganger på en uke (
Pamina & ![]() Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero) Sist redigert av Pamina : 02-08-09 kl 11:43. Årsak: kan ikke skrive riktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeJeg kan like gjerne glatt innrømme her og nå at jeg har sterke fordommer mot sigøynere, etter å ha jobbet noen somre i martnadsbod. Fikk vi sigøynere inn i boden, stjal de som ravner. Hvis de ikke stjal, ville de spå oss for varene. :jadda:
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Tja...når jeg leser denne historien, så er jeg ganske sikker på at du gjorde helt rett ved å flytte vesken din. De tyv-bandene som opererer på Gardermoen har nøyaktig denne fremgangsmåten som du beskriver. De velger seg ut "ofre" med barn,mye bagasje osv. og de er OVERALT ettersom de faktisk kjøper flybilletter og opererer utenfor og innenfor sikkerhets-sperrene.
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeJeg kjenner at det hadde vært slitsomt for meg om jeg skulle tatt ekstra forholdsregler i forhold til utenlandske menn når jeg tenker på hvor jeg bor. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|