Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Siri møter egne fordommer - rasisme

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-09, 15:02   #1
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Tommel ned

Siri møter egne fordommer - rasisme

Det er bare såvidt jeg våger å starte denne tråden, men jeg har noen bekjennelser både for meg selv og omverden ("omverden" i form av fp...) som jeg trenger å lufte og få noen innspill på. Jeg har nemlig allltid ansett meg selv, blant mye annet, som en svoren antirasist. Jeg har vokst opp med de "riktige" holdningene hjemmefra og alltid beveget meg i miljøer som også har innehatt disse, for meg, riktige holdningene i forhold til verden vi lever i.

Vel i dag, for å gjøre en lang historie noe kortere, opplevde jeg følgende: Jeg syklet til byen på min kjære, ikke så verdifulle, men for meg svært nyttige sykkel til en frisørtime. Jeg var ute i siste liten, og da jeg kom fram oppdaget jeg at jeg hadde mistet sykkelnøkkelen. Kjipt med tanke på at den har blitt frastjålet en gang tidligere, men jeg lot da sykkelen stå ulåst den tiden det tok, og takk og lov sto den fortsatt der da jeg kom ut. Deretter hadde jeg lovet min mann å plukke opp en bok for han på biblioteket. Og når jeg da sykler dit opplevde jeg altså å møte meg selv ettertrykkelig i døra. For der står det 5-6 utenlandske menn i små grupperinger, og hva gjør Siri? Jo, Siri snur. Jeg opplevde altså at jeg ikke tok sjansen på å sette fra meg sykkelen ulåst på grunn av selskapet som står utenfor. Turen inn ville tatt meg ca 5 minutter. I stedet sykler jeg til dagligvareforretningen, setter fra meg sykkelen ulåst, handler og sykler hjem... Kan jo nevne at jeg var noget skamfull og funderte på hvordan presentere dette for mannen som forventer biblioteksboken i heimen når han kommer hjem...

Gammel 31-07-09, 15:12   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Siri møter egne fordommer - rasisme

Du - dra tilbake da vel. Og spør om de kan se etter sykkelen for deg et øyeblikk. Det gjør de sikkert uten problem.

Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 18:30   #3
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hehe vi har det inni hodet alle sammen. Men forskjellen (mener jeg) er å være klar over når man faktisk tenker slik og ikke synes det er den naturligste ting i verden.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 18:31   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men du reflekterer iallefall over det!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 00:19   #5
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)

Snø sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Jeg heter også Siri og dette kunne vært skrevet om meg bare at det ikke var biblioteket, men butikken.

Det er, som de andre her sier, viktig å være klar over når man tenker sånn og¨så reflektere over hvorfor.

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 00:46   #6
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er nok ikke uvanlig at man tenker slik. Hadde du tenkt det samme hadde det vært 5-6 unge norske gutter? Det tror jeg at jeg hadde gjort. Hadde du også gjort, kan du stryke rasisme fra dette.

Jeg skulle til fysioterapeut med en av tvillingene mine. Fikk time hos en som het Fatima, og så da for meg en voksen kvinne fra midtøsten med slør. Den jeg traff var en ung afrikanske jente med piercinger, sminke og olabukse. Da ble jeg litt flau.

Gammel 01-08-09, 00:49   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker sånn om ungdommer, punktum. Det er selvsagt diskriminerende i forhold til ungdomsgruppen, men det skiter jeg i.

Gammel 01-08-09, 01:29   #8
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med Sitron, hadde ikke satt fra meg ulåst sykkel hvis det sto en gjeng ungdommer der, uansett hudfarge.

Jeg har også oppført meg fordomsfullt på en måte, men skjemmes igrunnen ikke av det.

Jeg var på vei av flyet på Gardermoen, bortover de lange gangene med 'rullegulv' Ryggsekk på, halvannetåring på hofta, stellebag på andre skuldra og håndveska tøt ut bak på en måte.

Bortover rullebåndet ser jeg på utsiden en dame som snakker til sønnen min, type småbarnsprat - så søt du er osv. Bak meg står en mann som er sammen med henne, de så ut som rumenere eller sigøynere. Jeg hilser tilbake til de og drar etter et par sekunder håndveska godt fast inntil kroppen nå på framsida. Da går det bare et par sekunder til så haster de videre.

Ikke vet jeg, kanskje hadde de tenkt å nappe lommeboka mi, det finner jeg aldri ut, men at jeg ville vært et opplagt offer med alt mitt pikkpakk er jo klart.

Gammel 01-08-09, 02:19   #9
Siri
seru

Siri sin avatar

Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Må bare poengtere, det var altså ikke ungdommer det var snakk om i mitt tilfelle. Heller pluss/minus 40...

Gammel 01-08-09, 02:25   #10
Siri
seru

Siri sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Du - dra tilbake da vel. Og spør om de kan se etter sykkelen for deg et øyeblikk. Det gjør de sikkert uten problem.

Gjett om jeg tenkte tanken - og slo den fra meg med at så naiv kunne jeg bare ikke tillate meg å være. Ikke fordi jeg var overbevist om at sykkelen ville bli stjålet, men fordi jeg ville følt meg som det neket dersom sykkelen skulle blitt borte...

(Sist gang jeg ble frastjålet sykkel hadde jeg plassert den midt i lysløypa ei lørdagsnatt... )

Gammel 01-08-09, 05:45   #11
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*Ler av Siri* (nesten så jeg ler rått til og med) TøyseSiri!
Jaja, hva sa gubben?

Gammel 01-08-09, 10:21   #12
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Vel - jeg tror nok de aller fleste møter seg sjøl i døra en gang...

Det er ganske mye enklere å tro at man er "bedre" enn man er.

Gammel 01-08-09, 10:25   #13
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Det er nok ikke uvanlig at man tenker slik. Hadde du tenkt det samme hadde det vært 5-6 unge norske gutter? Det tror jeg at jeg hadde gjort. Hadde du også gjort, kan du stryke rasisme fra dette.

Ja, det var det jeg tenkte også, hadde du latt sykkelen stå med en gjeng norske ungdommer utenfor. Det hadde ikke jeg.

Gammel 01-08-09, 10:35   #14
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det gjelder rumenere, så er jeg da i såfall rasist så det holder, for jeg forventer at de rundstjeler om de får sjansen. Samme gjelder tatere/sigøynere, for slik har det iallfall vært de gangene jeg har truffet på dem. Tar meg ikke fem øre å innrømme det heller.

Gammel 01-08-09, 10:42   #15
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Når det gjelder rumenere, så er jeg da i såfall rasist så det holder, for jeg forventer at de rundstjeler om de får sjansen. Samme gjelder tatere/sigøynere, for slik har det iallfall vært de gangene jeg har truffet på dem. Tar meg ikke fem øre å innrømme det heller.

Huff, ja, har desverre samme inntrykk av sigøynere, har faktisk ikke én eneste god erfaring...

Gammel 01-08-09, 11:03   #16
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Ang. rumenere - en rumensk venninne av meg, bor på en forholdsvis liten plass i Norge, og hun er blitt kalt inn som tolk 5 ganger på en uke ( ) for å tolke for politiet. Hun er nøye med å poengtere at det er romanier som stjeler, ikke rumenere, og de er like uglesett hjemme i Romania som her.

Hun viste meg disse linkene fra eksteriøret og interiøret i husene de bygger seg for penger de tigger
http://zzz262.multiply.com/photos/al...teriors_1_of_2
http://zzz262.multiply.com/photos/al...teriors_2_of_2

Sist redigert av Pamina : 02-08-09 kl 11:43. Årsak: kan ikke skrive riktig.
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 11:20   #17
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan like gjerne glatt innrømme her og nå at jeg har sterke fordommer mot sigøynere, etter å ha jobbet noen somre i martnadsbod. Fikk vi sigøynere inn i boden, stjal de som ravner. Hvis de ikke stjal, ville de spå oss for varene. :jadda:

Og der tar jeg meg sjøl hardt i øret og nakken og forteller meg at det finnes garantert ærlige sigøynere der ute, selv om jeg har til gode å møte en.

Gammel 01-08-09, 12:33   #18
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg var på vei av flyet på Gardermoen, bortover de lange gangene med 'rullegulv' Ryggsekk på, halvannetåring på hofta, stellebag på andre skuldra og håndveska tøt ut bak på en måte.

Bortover rullebåndet ser jeg på utsiden en dame som snakker til sønnen min, type småbarnsprat - så søt du er osv. Bak meg står en mann som er sammen med henne, de så ut som rumenere eller sigøynere. Jeg hilser tilbake til de og drar etter et par sekunder håndveska godt fast inntil kroppen nå på framsida. Da går det bare et par sekunder til så haster de videre.

Ikke vet jeg, kanskje hadde de tenkt å nappe lommeboka mi, det finner jeg aldri ut, men at jeg ville vært et opplagt offer med alt mitt pikkpakk er jo klart.

Tja...når jeg leser denne historien, så er jeg ganske sikker på at du gjorde helt rett ved å flytte vesken din. De tyv-bandene som opererer på Gardermoen har nøyaktig denne fremgangsmåten som du beskriver. De velger seg ut "ofre" med barn,mye bagasje osv. og de er OVERALT ettersom de faktisk kjøper flybilletter og opererer utenfor og innenfor sikkerhets-sperrene.

Gammel 01-08-09, 15:20   #19
Siri
seru

Siri sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

*Ler av Siri* (nesten så jeg ler rått til og med) TøyseSiri!
Jaja, hva sa gubben?

Hadde glemt at jeg hadde kjentfolk her inne...

Gammel 01-08-09, 15:52   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at det hadde vært slitsomt for meg om jeg skulle tatt ekstra forholdsregler i forhold til utenlandske menn når jeg tenker på hvor jeg bor.

...men jeg er fordomsfull mot kidsa med rosa pannebånd. Det er jeg. :innrømmer:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:34.