Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Venstrehendt og valg av arm/hånd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-09, 22:53   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Spørsmål

Venstrehendt og valg av arm/hånd

Jeg er veldig fascinert av dette med hvorfor noen er venstrehendte, og fikk lyst til å stille et par spørsmål rundt dette.

Jeg skriver med venstre, men er ikke 100% venstrehendt på alle områder. F.eks. bytter jeg ikke om bestikket (i forhold til høyrehendte), dog bruker jeg venstre når jeg spiser med skje. Spiser jeg "fingermat" så bruker jeg derimot høyre. Jeg kastet med høyre da jeg spilte håndball i mine yngre dager. Musa til PC'n bruker jeg med høyre hånd. Som jordmorstudent er det også naturlig for meg å benytte høyrehånda til å undersøke åpning, etc. (Ja, i begynnelsen måtte jeg teste begge for å bli sikker på hvilken som føltes mest riktig.) Derimot forløser jeg som en venstrehendt, og må det klippes så må jeg gjøre det med venstre, noe som nok tidvis har satt grå hår i hodet på mine veiledere. Da vi var på ferie nylig så spilte vi badminton, noe jeg ikke har gjort på årevis. Da var jeg veldig i tvil om hva som var "rett" arm, og jeg følte egentlig at jeg kunne spille like godt med begge. Og sånn føler jeg det ganske ofte med aktiviteter/ arbeidsoppgaver som er "ukjente" - jeg må prøve meg frem litt for å finne rett arm/ hånd, og noen ganger føler jeg at begge er "like gode".

Spørsmålet mitt er: Er denne "vinglingen", eller tvehendtheten(?), noe som er særegent for venstrehendte? Eller kan høyrehendte ha det på samme måten - at de iblant må prøve seg frem for å finne ut hvilken arm/ hånd som er "riktig"? Hva er deres erfaring?

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 22:56   #2
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Venstrehendt og valg av arm/ hånd

Jeg er høyrehendt, men spiser venstrehendt. Jeg kaster og sparker også ofte venstrehendt, jeg er litt som deg at jeg ikke er helt sikker på hvilken hånd/fot jeg skal bruker.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 22:57   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror kanskje det er gradsforskjeller med dette, alt fra ekstremt høyrevendte, via "bifilhendte" til ekstremt venstrehendte.

Selv er jeg nærmest ekstremt høyrehendt, og kan ikke gjøre noe som helst vettugt med venstre.

Gammel 01-08-09, 23:02   #4
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg er høyrehendt, men spiser venstrehendt. Guttungen er ekstremt venstrehendt. Alt gjøres med venstre hånd.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 23:09   #5
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er tvehendt. Skriver med venstre, spiller ball med høyre, men har bedre kontroll med venstre fot/arm enn f.eks. høyrehendte.

Jeg må også føle meg frem til riktig arm i forskjellige settinger.

Jeg spiser som en høyrehendt, men bytter ikke over om man bare har gaffel. Skje brukes med venstre hånd. Jeg skjærer brød med høyre, samme med saksen, den må være høyrehendt.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 23:11   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skriver med høyre, kaster håndball med høyre (jeg kan med venstre, men eh, ikke like godt), men bowler og kaster dartpiler like godt med venstre som med høyre. Jeg er et mareritt å lære å spille gitar, ettersom jeg gjerne vil holde den "feil" vei og jadda jadda ...

Jeg var mye mer ambidexter før,så det hender stadig oftere at jeg bruker en bestemt hånd til noe enn at jeg kan gjøre det så godt som like godt med begge.

Gammel 01-08-09, 23:11   #7
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Spørsmålet mitt er: Er denne "vinglingen", eller tvehendtheten(?), noe som er særegent for venstrehendte? Eller kan høyrehendte ha det på samme måten - at de iblant må prøve seg frem for å finne ut hvilken arm/ hånd som er "riktig"? Hva er deres erfaring?

Jeg er ikke venstrehendt, men sambo er det og lillemann ser ut til å være det. Sambo(som forøvrig mener at venstrehendte flinkere til alt ) mener at venstrehendte er flinkere til å bruke begge hendene (altså at de har bedre kontroll med høyrehånden enn høyrehendte har med venstre), og han har også "tohåndthet". Han spiser f.eks. vanlig med bestikket. Det har visst noe å gjøre med at venstrehendte visstnok har likere utviklet hjernehalvdeler- så da vil dere kunne "velge" litt mere enn oss som er høyrehendte.

Det vises godt hos sønnen vår(selv om han er litt liten til å si noe sikkert enda da) som er ganske inkonsekvent i hvilken hånd han velger, men han foretrekker venstra, i mens unger som er høyrehendte tidligere velger høyra til det meste.

Jeg er høyrehendt og nei, jeg prøver meg ikke frem. For meg er det helt naturlig og "instinktivt" å bruke høyrehånden til alt.

Gammel 01-08-09, 23:12   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ambidextrous er noen og.

Gammel 01-08-09, 23:19   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Jeg er venstrehendt på alle områder, tror jeg, og opplever egentlig ingen vingling. F.eks. er jeg ikke et sekund i tvil om at det er venstrearmen som er riktig for meg når det gjelder racketsport. Jeg spiller gitar på "høyrehåndsvis", da, ettersom jeg aldri har hatt tilgang til noen venstrehåndsgitar. Jeg er helt opplagt sterkere i venstre arm og venstre bein, noe som viser seg ved ballspill o.l. Det eneste jeg kan komme på, er at jeg bruker høyre hånd på datamusa. Følgelig kan jeg overhodet ikke tegne på PC-en, da høyre hånd er helt ubrukelig til finmotoriske ting.

Gammel 01-08-09, 23:23   #10
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skriver høyrehendt, men spiser venstrehendt. På andre områder er jeg nok mest høyrehendt.

Sønnen min bruker begge hender til det meste, og jeg har ennå ikke klart å finne ut om han er høyre- eller venstrehendt. Han er såvidt begynt å skrive noen bokstaver/tegne og bruker begge hender der også.

Gammel 01-08-09, 23:36   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er venstrehendt men gjør enkelte ting med høyrehånda. Jeg spiser med venstrehånden men bruker høyrehånden til pc-mus/pad. Gitar holder jeg høyrehendt. Jeg kan overhodet ikke skrive noe med høyrehånda, det blir bare krøll.

Gammel 01-08-09, 23:47   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er så til de grader høyrehendt. Venstrehånda er ubrukelig til det aller meste, sånn bortsett fra at den er grei å ha innimellom om jeg maler en vegg, det klarer jeg å gjøre med venstra også.

Gammel 02-08-09, 00:03   #13
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror kanskje det er gradsforskjeller med dette, alt fra ekstremt høyrevendte, via "bifilhendte" til ekstremt venstrehendte.

Kapphendt er vel et mer vanlig brukt uttrykk på norsk.

Ambidexter er et annet uttrykk som brukes, det betyr vel noe sånt som "begge høyre".

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 00:04   #14
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ambidekster på norsk, ifølge Tanum. Kapphendt er et godt uttrykk.

Gammel 02-08-09, 00:05   #15
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Jeg er hetero venstrehendt, mannen er bilfilhendt. Det er forøvrig noe som går igjen i flere generasjoner hos han, svigermor og hennes farmor brukte begge hendene om en annen sånn som mannen min gjør.

Gammel 02-08-09, 00:06   #16
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ambidekster på norsk, ifølge Tanum. Kapphendt er et godt uttrykk.

Mannen min hevder han er kjapphendt.

Gammel 02-08-09, 00:13   #17
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig høyrehendt. Faktisk er venstrehånda mi på grensa til ubrukelig. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg skriver penere med høyre fot enn med venstre hånd.

*fnyser forøvrig av rochermannens uttalelse om flinkisvenstrehendte *

Gammel 02-08-09, 00:23   #18
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg er veldig høyrehendt. Faktisk er venstrehånda mi på grensa til ubrukelig. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg skriver penere med høyre fot enn med venstre hånd.

*fnyser forøvrig av rochermannens uttalelse om flinkisvenstrehendte *

Har du prøvd?

Gammel 02-08-09, 08:02   #19
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Venstrehendt og valg av arm/hånd

Jeg er høyrehendt, men spiser venstrehendt. Dvs at jeg har gaffelen i høyre hånd, noe som virker naturlig for meg. Ellers bærer jeg som regel barn på venstre hånd, men det er vel mer for å ha høyre ledig til andre ting.

Min mann er venstrehendt, og er litt vinglete. Jeg tror vel at det er flest venstrehendte som vingler, fordi de har vært nødt til å tilpasse seg et høyrehendt samfunn.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 08:18   #20
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Sv: Venstrehendt og valg av arm/hånd

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg er høyrehendt, men spiser venstrehendt. Dvs at jeg har gaffelen i høyre hånd, noe som virker naturlig for meg. Ellers bærer jeg som regel barn på venstre hånd, men det er vel mer for å ha høyre ledig til andre ting.

Spiser jeg høyrehendt, altså? Jeg holder i alle fall suppeskjea i venstre hånd - og gaffelen i venstre hånd, noe som er helt opplagt ettersom jeg ellers ville ha bommet på munnen. For øvrig bærer jeg barn på venstre arm. Mine små er så tunge at jeg neppe tror jeg ville klart det ellers.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:06.