Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

I lys av tråden om lærer uten BH: Kan man ikke forvente at man kler seg normalt pent?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-09, 12:07   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

I lys av tråden om lærer uten BH: Kan man ikke forvente at man kler seg normalt pent?

Det var en tråd her nylig startet av en mor som mente en lærer ved skolen ikke kledte seg på en passende måte, og så klart ble tråden besvart av et flertall som mente hun var for prippen og la seg borti ting. Selv tenkte jeg vel ikke så mye på det da, til jeg i etterkant begynte å se for meg situasjonen i et annet yrke. Selv jobber jeg også som lærer for en annen gruppe, og hos oss er det forventet at man kler seg normalt fint. Man kunne godt fått kommentar om man kom for slaskete kledt, og hvis andre ble ille til mote over hva man hadde eller ikke hadde på seg. Og hos oss er det nok ganske lite strengt. Andre yrkesgrupper har det nok enda strengere med en enda klarere forventning om kleskode. Hygiene er jo også noe som kan bli tatt tak i. I noen yrker ligger det også en del troverdighet og tillit knyttet til det at man tar hånd om seg selv. At det utad sender noen signaler.

Når det er sagt så betyr det ikke umiddelbart at en som går uten bh umiddelbart er uanstendig, men ja - for mange så vil det oppleves både slaskete og at man ikke bryr seg. Det sier noe. Men da burde jo leder på en normal måte kunne si i fra om at hvis det ikke er noen plager eller annet som ligger til grunn, så kle deg ordentlig når du er på jobb. Enkelt og greit. Som i forhold til andre ting, så trenger enkelte et lite pekepinn om hva slags rolle man har på jobb, og de signaler man sender ut.

Det er (interessant i lys av FP-tråden som går nå) også typisk FP å gå i strupen på de som måtte mene at hvordan noen ser ut skal bety noe. Så klart betyr det noe. Selv om mange har store bryst og at det er normalt (bevares), så betyr det jo ikke at det er noe galt i å forvente at en person bruker bh. Da ser man mer ordentlig ut. Store dissende pupper kan virke sjenerende. Sånn er det. Og noen ganger tar man hensyn til det. Noen ganger teller det andre måtte mene MEST. Det er ikke noe galt i å kle seg ordentlig på jobb. Selv ovenfor barn kan man være litt ordentlig. Hva man gjør privat er så, men som yrkesutøver så må man av og til forholde seg til noen forventninger. Enkelt og greit.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 12:13   #2
Frantzen
Passiv

Standard

Sv: I lys av tråden om lærer uten BH: Kan man ikke forvente at man kler seg normalt p

Nå ble vel disse dissende puppene reagert på i forhold til gutter som evt skulle komme til å få skitne tanker i forhold til dem? Det syns jeg ble en veldig merkelig problemstilling, og det var vel det de fleste også reagerte på?

Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 12:14   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av tråden om lærer uten BH: Kan man ikke forvente at man kler seg normalt p

Jeg synes det er vanskelig å svare når jeg ikke vet hva du mener med "normalt pent". Har du en minimumnivå for "normalt pent"?

Gammel 06-11-09, 12:15   #4
Frantzen
Passiv

Standard

Også syns jeg det er rart om man får pålegg eller sterk oppfordring av sjefen om å bruke bh.

Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 12:24   #5
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg er helt enig i at det må kunne forventes at man er "normalt" kledd, det vil si i mine øyne i rene klær som passer til yrket man har. I min jobb snakker vi om profesjonalitet - og om hvordan vi vil oppfattes. Jeg tror at et velstelt ytre er med på å gi respekt.

Tråden du referer til kom litt ut av spor ved at det var snakk om gutter på 10 år som fikk skitne tanker i hodet av å se dinglepupper.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 12:55   #6
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil ikke gå inn på hvor grensa for hva som er normalt pent, det blir et definisjonsspørsmål for hver og en av oss.
Hvis jeg snur jobben min opp ned og ser for meg meg selv som pasient som trenger stell og hjelp ville jeg helt klart følt meg mer konfortabel med en pleier som var proffesjonelt kledd, i uniform og med Bh. Hygiene er også helt vesentlig.
Vi har fått tilbakemeldinger, særlig fra unge mannlige pasienter, om at sommervikarene ikke alltid har vært helt heldige med klesvalget. Jeg forstår godt at unge menn føler det veldig feil å bli stelt av ung jente i tubetopp og kort shorts.

Gammel 06-11-09, 12:58   #7
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Jeg er helt enig i at det må kunne forventes at man er "normalt" kledd, det vil si i mine øyne i rene klær som passer til yrket man har. I min jobb snakker vi om profesjonalitet - og om hvordan vi vil oppfattes. Jeg tror at et velstelt ytre er med på å gi respekt.

Tråden du referer til kom litt ut av spor ved at det var snakk om gutter på 10 år som fikk skitne tanker i hodet av å se dinglepupper.

Jupp. Den så jeg også. Men det virket som om mange reagerte på at andre i det hele tatt kunne mene noe om en lærers antrekk. Som om det var helt på viddene. Men noen forventninger har man jo ofte til ulike yrker.

Mange har jo regler på at barnehagetilsatte ikke skal gå i kun bikinioverdel oventil på sommeren. Skulle det ha noe å si for de på 1-6 år?

Sist redigert av Dronningen : 06-11-09 kl 13:13.
Gammel 06-11-09, 13:09   #8
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Det er (interessant i lys av FP-tråden som går nå) også typisk FP å gå i strupen på de som måtte mene at hvordan noen ser ut skal bety noe.

Nå er jeg ikke sikker på om du mener det er typisk FP å gå i strupen på de som har "avvikende" meninger, eller om det er dette med at "utseende ikke skal bety noe" som er typisk FP? (Jeg holder på å lese bh tråden nå, takket vøre deg. )

Gammel 06-11-09, 13:11   #9
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Mange har jo regler på at barnehagetilsatte ikke skal gå i kun bikinioverdel oventil på sommeren. Skulle det ha noe så for de på 1-6 år?

Tenk på pappaene som kommer og henter.

:fjas:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 13:16   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en av de sære pripne som mener man bør kle seg noenlunde "anstendig" når man er ute i jobb - og så blir jo da "anstendig" et digert definisjonsspørsmål, da mitt bilde av anstendig er noe helt annet enn ditt. Jeg anser f.eks. ikke bh-løse bryster som uanstendig. Ulekkert i endel tilfeller, kanskje.

Jeg ser Dronningen nevne at barnehageansatte f.eks. ikke skal gå med bikinitopp om sommeren, og lurer på om dette hadde noe å si for småbarna. Vel - jeg har aldri jobbet i en barnehage hvor bikinitopp har vært tillatt. Forbudet mot dette, og mot at menn går med bart bryst, har aldri gått på "anstendighet," men snarere på signaleffekten. Når det er sommer og sol, og barna leker fredelig, kan det gi signaler til utenforstående om at "de ansatte får betalt for å gå rundt og sole seg," når man vandrer rundt i "strandantrekk." Ansatte i barnehage blir av mange stemplet som "de passer jo bare unger lell," og da behøver vi ikke støtte opp under dette synet ved å kle oss som om vi er på soletur når ungene leker. Det handler altså om profesjonalitet og respekt for yrket barnehageansatt, og ikke om "anstendighet."

Og det er vel der mye av min prippenhet ligger også, spesielt når det gjelder yrkessituasjoner hvor man har med "kunder" å gjøre - og kunder er her i overført betydning, da jeg også anser barnehagebarn, foreldre, pasienter, pårørende etc som "kunder i et serviceyrke". Jeg som ansatt plikter, i mine øyne, å ha respekt for profesjonaliteten min, og dermed kle meg i klær som signaliserer dette.

Og så havner vi igjen på diskusjonen - "hva er respekt?"

Gammel 06-11-09, 13:17   #11
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nå er jeg ikke sikker på om du mener det er typisk FP å gå i strupen på de som har "avvikende" meninger, eller om det er dette med at "utseende ikke skal bety noe" som er typisk FP? (Jeg holder på å lese bh tråden nå, takket vøre deg. )

Det med utseende og andres formeninger. Alle er vi like, alt er pent, og kjærlighet gjør blind, eller noe sånt.
Ingen skal liksom bygge antagelser på noe. Alt skal være så ideelt.
Men verden er jo ikke sånn. Noen ganger gjør man litt justeringer for å "tekkes" verden.

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Og det er vel der mye av min prippenhet ligger også, spesielt når det gjelder yrkessituasjoner hvor man har med "kunder" å gjøre - og kunder er her i overført betydning, da jeg også anser barnehagebarn, foreldre, pasienter, pårørende etc som "kunder i et serviceyrke". Jeg som ansatt plikter, i mine øyne, å ha respekt for profesjonaliteten min, og dermed kle meg i klær som signaliserer dette.

Og så havner vi igjen på diskusjonen - "hva er respekt?"

Jeg er helt enig. Men tror at for noen er det å innordne seg etter andres forventninger ikke en selvfølge.

Men uansett. Hva en selv står for er så. Hva man gjør privat er helt opp til hver enkelt. Men på jobb er det naturlig at man kan ha visse forventninger.

Sist redigert av Dronningen : 06-11-09 kl 13:29.
Gammel 06-11-09, 13:17   #12
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes man må kunne forvente at en lærer kler seg normalt pent på jobb, ja. At det nødvendigvis inkluderer BH-bruk, er jeg ikke enig i. :gjentar meg selv fra den andre tråden:

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 13:17   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er dette enkelt. Å reagere negativt overfor noen som kler seg uortodokst syns jeg vitner om sneversyn og lite raushet for at folk er forskjellige. Å kle seg uortodokst er liksom bare... uortodokst. Og kanskje litt komisk i noen tilfeller. Selv forventer jeg ikke stort annet av andres påkledning enn at de har klær på seg i grunnen.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 13:21   #14
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg som ansatt plikter, i mine øyne, å ha respekt for profesjonaliteten min, og dermed kle meg i klær som signaliserer dette.

Enig!

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 13:28   #15
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er helt i orden å ha en standard for bekledning, eller kleskode om du vil. Men å inkludere bruk av bh i denne er helt feil i mine øyne.
Jeg synes det sier mer om dem som ser etter om kvinner har på bh enn de som evt velger å gå uten.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 13:33   #16
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Jeg forstår godt at unge menn føler det veldig feil å bli stelt av ung jente i tubetopp og kort shorts.

Nå skjønner jeg ingenting.

Jeg kler meg alltid ordentlig, og ganske pent, i jobben. Og det handler vel mye om det Inagh skriver, en viss respekt for egen profesjonalitet. Og å signalisere en viss grad av seriøsitet til elevene. Jeg innbiller meg at det faktisk gjør at de får en viss respekt for det som skal gjøres på skolen når de ser at en kler seg ordentlig. Mulig det er en illusjon.
Det betyr ikke nødvendigvis prippent, eller BH-plikt, men noenlunde pent og anstendig.

Men jeg har ingen problemer med at andre velger å legge seg på en annen linje, og kler seg annerledes og mindre formelt.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 13:43   #17
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er generelt i mot kleskoder. SPESIELT i skoler og barnehager.

Min generelle motstand skyldes at jeg syns dette må være opp til hver og en. Individuelle variasjoner - ja takk.

Min spesielle motstand i forhold til skoler og barnehager skyldes at jeg syns det er mer enn nok konformitet og motepress blant barn som det er. Jeg syns ikke det er noen god ide at lærerne i tillegg skal stille i "forskriftsmessig antrekk".

I forhold til skoler skal jeg ta et eksempel. Vår skole har en mannlig lærer (lurer på om han er inspektør, forresten? Er ikke helt sikker på det) som kler seg i passe lurvete olabukser, eldgamle collegegensere med utvasket trykk og løse tråder, underlige fleecegensere og merkelige fargekombinasjoner. Og noe av det jeg syns er så FLOTT med dette er at da kan barna også føle at de er godt nok kledd om de kommer i slitte, arvede klær, ikke siste skrik. Dette er forøvrig en lærer som er godt likt av elevene, så han er et positivt forbilde for dem. Og han er så usnobbete som det går an å bli - og gjennom det, som et forbilde, så mener jeg at han gir et flott signal til barna. Vær den du er, ta på deg hva du vil.

Fra mine år som barnehagemamma konstaterte jeg mer enn en gang at de ansatte i barnehagen jevnt over var usnobbete i det daglige. De hadde praktiske klær, håret i hestehale, ingen sminke. Men på foreldremøtene var de atskillig penere i tøyet. Jeg syns det var helt greit, jeg. De er jo masse ute, drar på overtrekksbukser eller varmedress, har snørrete unger på fanget, har nærkontakt med klissete fingre, det er jo ikke noe poeng i å ta på seg et pent antrekk før man går på jobb?

Jeg ser at mange foreldre er svært opptatt av hva barna deres har på seg når de går på skolen eller i barnehagen. Og nå ser jeg at mange av foreldrene ikke bare er opptatt av sitt barn, men også hva de andre barna har på seg, og ikke minst hva de voksne har. Jeg lurer litt på hvorfor. Samtidig konstaterer jeg at det er ikke rart at det er motepress og mobbing i skolene, når foreldrene så til de grader vurderer og bedømmer andre mennesker hele tiden.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 13:59   #18
Left
Passiv

Standard

Jeg er enig i en del av det HI skriver, men det kommer an på setting. Tror jeg hadde blitt litt i stuss om jeg kom inn i banken, og det kom mot meg en fyr i utvasket joggedress liksom, men samtidig så tror jeg at jeg hadde gitt beng i det om fyren fremsto proft på andre måter.
Det samme om SFO-dama kom med miniskjørt og høyhælte sko. Hun kan jo være kjempegod i jobben sin.
Jeg har jobbet sammen med damer i barnehagen, som sikkert har brukt 2 timer på badet med sparkel og lim før de kom på jobb, for å få den rette looken, og blondebluser og hva har du. Det også blir litt feil i mine øyne, men de har jo gjort jobben sin finfint. Men i det store og hele er det jo bare mine fordommer som slår inn kanskje Jeg prøver bevisst å ikke dømme folk etter hvordan de ser ut, men det er ikke alltid jeg klarer det skal jeg innrømme.

Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 14:04   #19
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er (igjen) helt enig med bina. Stiller selv i min eldgamle skidress hvert år (selv om jeg har en ny) fordi jeg vet at det gir litt mindre press på dem som ikke har råd til å stille i siste skrik til enhver tid.

Gammel 06-11-09, 14:08   #20
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg er også på linje med bina her, kjenner jeg. Og alle er vel enige om at man skal kle seg anstendig på jobb, men jeg tviler på at det noensinne kommer til å bli enighet het om hva anstendighet til syvende og sist innebærer. Dermed vil en eventuell kleskode ( ) alltid være noe som vil støte den ene eller den andre på den ene eller andre måten.
Konformitet er ikke et ideal i mine øyne.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:38.