Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør du for å ta vare på miljøet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-09, 11:26   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva gjør du for å ta vare på miljøet?

Jeg leste en liten artikkel i BT i dag om klimaendringene som ser ut til å gå fortere enn de tidligere antok det ville.

Opprinnelig lagt inn av BT

Ond sirkel
Rapporten som ble lagt fram denne uken, inneholder funn som tyder på at jorda selv har begynt å bidra til den globale oppvarmingen. Det skjer ved at den menneskeskapte oppvarmingen setter i gang naturlige prosesser som forsterker den opprinnelige effekten.
Store mengder av den kraftige klimagassen metan kan ha begynt å lekke ut fra permafrosten i Arktis. Grunnen er at økende temperaturer får permafrost til å smelte. På den måten kan drivhuseffekten bli ytterligere forsterket, slik at den globale temperaturen stiger enda mer.
Samtidig ser det ut til at både hav og skog absorberer mindre mengder av klimagassen CO2 enn tidligere.

Dette fikk meg til å tenke på noe jeg alltid har hatt lyst på: Solcellepanel. Hvorfor er det ikke flere som bruker det som energikilde? Er det dyrt? Veldig dårlig?

Hva kan man gjøre i hverdagen, og har dere noen områder i hverdagen dere gjør det ganske bra med tanke på miljøet?

Poden her i huset er Regnmaker, og passer godt på mange slike ting som han har lært seg fra spillet og sidene. (Slå av apparater som ikke er i bruk, ikke la vannet renne for lenge, ikke kaste noe ute i naturen osv.) Holdningsskapende arbeid i forhold til barna våre er viktig!

Gammel 19-06-09, 11:28   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du for å ta vare på miljøet?

Jeg tar bussen, vi har kjøpt mer miljøvennlig bil som vi forsøker å bruke minimalt, vi resirkulerer, kildesorterer og skal bygge kompost. Jeg handler økologisk så langt det er mulig og så stemmer jeg på SV. Jeg jobber hardt politisk for å få realisert en del forslag som vil gjøre miljøet bedre og bremse den skumle utviklingen.

Det er helt forferdelig at folk setter kortsiktig forbuk høyere enn det å kunne overlevere en jord som virker til sine barn og barnebarn. Drit i verden, liksom, bare jeg får gjøre som jeg vil, kjøpe det jeg vil og kjøre dit jeg vil. Kortsiktig og egoistisk.

Gammel 19-06-09, 11:51   #3
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi resirkulerer, kildesorterer veldig nøye, vi har bil som bruker lite drivstoff, vi prøver å tenke oss om før vi kjøper nye ting, vi prøver å bruke lite strøm, vi kaster aldri fra oss ting utenfor søppelbøtta. Vi flyr sjelden, og det er bevisst med hensyn på miljøet. Vi prøver å være miljøbevisste, men kunne nok vært enda flinkere.

Gammel 19-06-09, 12:04   #4
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

DM:Solceller har ikke alltid vært så miljøvennelige. Det er vel bedre nå men tidligere bruktes det mere scilicium i produksjonen av solcellepanel enn det de produserte.

Det som er trist er den kortsiktige tankegangen. Når en leser klimameldingen til regjeringen så er det mange fine tilltak der, noen av dem kan bety mye mere enn det de beregner også, men samtidig gjør de kortsiktige grep og gir konsesjoner som suboptimaliserer. F.eks.

Lov om offentlige anskaffelser gjør det også vanskelig å prioritere lokal ren energi. Et enkelt vedtak om at det skal brukes energi fra lokale kilder der mulig i offentlige bygg hadde betydd mye.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 12:10   #5
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er litt amatør på dette området, men jeg er blitt supre til å sortere søppel. Her sorterer vi plast, matavfall, papir/papp, melkekartonger, glass/metall, EE-avfall, farlig avfall, ja rett og slett alt sorteres på riktig måte.

Ellers skrur jeg av lyset så ofte jeg kan, skrur av apparater helt i stedenfor å ha dem i stand by-modus, dusjer raskt, fyller vaskemaskiner og oppvaskmaskin helt før de startes osv.

Det vi synder på er at vi har to store biler og begge er bensinsluk. Bakdelen er at vi ikke har råd til å kjøpe nye (må ha to). Men det er vel noe miljøvennlig ved det at vi "bruker dem opp" også?

Gammel 19-06-09, 12:19   #6
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Vi bruker lite bil. Jeg er ekstrem til å slå av lys og spare på vannet (veldig irriterende, visstnok ). Vi bruker tøybleier og resirkulerer.

Gammel 19-06-09, 12:42   #7
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Vi sorterer søppel, vasker fulle maskiner med klær og kopper (og har redusert såpemengden betraktelig), har ikke tørketrommel, slår av lys i rom vi ikke er i, tar med søppelet hjem om det ikke er søppelkasser, kjøper brukt (klær, møbler, div), bruker bilen lite (storhandler en gang i uka, jeg og ungene tar bussen om vi skal noe).

Gammel 19-06-09, 12:57   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker en del bil, en slemmingbil hva utslipp angår, men vi er flinke på andre områder. Vi resirkulerer alt som resirkuleres kan. Vi leverte f.eks. plast til egne mottak lenge før det ble ordnet med plastresirkulering i kommunen. Vi driver i tillegg med gjenbruk, og vi kaster ingenting i naturen. Jeg lærer barna mine om miljø, og sørger dermed for at de også blir miljøbevisste.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 12:58   #9
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Tja. Jeg er nok ikke flinkeste jenta i klassen. Men til gjengjeld er jeg ivrig etter å skaffe meg kunnskap.

Som en annen nevner; fremstillingen av solcellepaneler er ikke nødvendigvis miljøvennlig. Skal man tenke helhet må også produksjonen tas med i betraktning. Olje bruker vi ikke som fyringskilde. Men vi fyrer en del med ved. Ved er jo forsåvidt ikke miljøskadelig.

Søppelsorteringa er langt i fra god nok. Dette skyldes delvis ordningene som er etablert i vårt område. De containerne vi har nært er greit, men f.eks. glass og metall må vi gå rimelig langt for å kvitte oss med. Dessuten skal det jo være så fryktelig reint... derfor går en del glass og metall i restavfallet. (Det som er raskt å skylle av lagres i en eske til det begynner å bli en del, og så leveres det i container. Det som krever mer rengjøring går i restavfallet).

På transportsiden er vi sånn midt på treet. Ja, vi bruker bil, og lite kollektivtrafikk, men vår transportmengde er ikke den største. I forhold til biler så er vi også midt på, verken spesielt nye eller spesielt gamle biler. Bytter ikke bil bare for å bytte. Så jeg syns ikke vi bidrar til et spesielt høyt forbruk.

På forbrukssiden syns jeg egentlig vi er ganske flinke. Vi har lite unødvendig forbruk, handler ikke bare fordi ting var ekstra billig eller fordi ungene ville ha. Vi har derfor ikke mye av noe som helst. Det gjelder både klær og utstyr til både oss og ungene. Vi hadde heller ikke en drøss med barnevogner, for eksempel. Kjøpte kombivogn til eldste, som så ble brukt også til yngste, og i tillegg har vi hatt en sportstrille. To vogner. Vi har heller ikke boden full av leker og annet krimskrams.

Som en slags konklusjon i et lys av selvransakelse innrømmer jeg at jeg er bedre til å TENKE på miljøet enn faktisk å GJØRE noe.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 13:02   #10
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg er flink på å ha lite forbruk. Som følge at av jeg ikke liker shopping. Kjøper i gjennomsnitt 1,5 par sko i året. Arver barnetøy og ting, så det er lite innkjøp til barna også. Møbler bruker vi så lenge de er brukbare.
Kort sagt vi kjøper lite.
Vasker fulle maskiner.

Ellers kjører jeg en del bil, og liker å ha det varmt.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 13:13   #11
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Alt det "vanlige" som kildesortering, slå av lyset og vannet osv. Men i tillegg er jeg veldig bevisst på hva jeg kjøper, på forbruket vårt. Bruk-og-kast-mentalitet er ikke ok her i heimen, spesielt ikke når det gjelder klær. Kjøper jeg nye plagg er det stort sett fordi jeg trenger det, jeg handler ikke kun fordi det er ny sesong og nye moter. Ting til huset av den mer langvarige typen vurderer vi nokså nøye, både om vi virkelig trenger det og hva som er lurt i forhold til kvalitet/varighet, strømforbruk, mulighet for resirkulering etc.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 14:03   #12
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Vi kildesorterer. Bruker aldri mer strøm enn nødvendig.
Leverer avlagte klær i arv til venner eller frelsesarmeen.
Vi leverer bruksting og avlagte møbler til frivillighetssentralen eller bruktbutikken her vi bor. Vi kaster aldri noe som er fullt brukbart.
Trenger vi nye møbler tråler vi først alt av bruktbutikker og finn og ender som regel opp med noe derfra.
Nå har jeg handlet solcellelampe som vi har utenfor døra, så slipper vi og bruke vegglampa som tar strøm.
Jeg prøver hele tiden å forbedre meg og synes det er en god følelse når jeg kan gi noe til gjenbruk, kjøpe noe brukt og være med og bidra.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 14:09   #13
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vi kildesorterer, kjøper mye brukt og selger/gir vekk ting vi ikke trenger mer. Vi bruker oftest kollektiv transport. Å fylle oppvaskmaskin og vaskemaskin før vi setter dem i gang ser jeg på som en selvfølge.

I tillegg forsøker vi å minimere avfallsmengden vår ved å velge produkter med lite emballasje samt bruke gjenbruksbakepapir, gjenbruksbæreposer og gjenbruksposer til frukt i butikken etc.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 21:03   #14
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Det vi synder på er at vi har to store biler og begge er bensinsluk. Bakdelen er at vi ikke har råd til å kjøpe nye (må ha to). Men det er vel noe miljøvennlig ved det at vi "bruker dem opp" også?

Sånn tenker jeg i alle fall når det gjelder vår bensinslukende bil. Vi får bruke den opp og heller kjøpe en miljøvennlig bil når den tar kvelden (og vi har råd til en miljøvennlig familiebil).

Vi kildesorterer, komposterer matavfall, prøver å begrense strømbruk på en del områder, prøver å ikke kjøpe så mye engangs-dippedutter og har ikke så veldig bruk og kast-mentalitet. Kjøper ikke så mye, egentlig. Og kjøper gjerne brukt.

Men vi synder også, ja. Vi prøver å begrense bilbruk og er nok flinkere enn en del, men har et klart forbedringspotensiale.
Vi kjøper reiser som innebærer fly, og vi burde naturligvis reise på annet vis. Jeg har tenkt tanken at vi burde greie å legge opp feriemål etter jernbane framover, men. Ja, tja, tjo.
Vi stapper det meste inn i oppvaskmaskina, og det er vel ikke veldig lurt mtp på at kasseroller og bakeboller tar stor plass. Vaskemaskina fylles alltid opp, men vi har alt for lett til å legge klærne over i tørketromlen selv om vi like gjerne kunne tatt med klærne ut og lufttørket dem. Morgendusjen min er hellig, og jeg lar dusjen stå på hele tida mens jeg dusjer.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 21:07   #15
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

bruker el-bil eller sykkel til jobb.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 21:14   #16
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg jobber hardt politisk for å få realisert en del forslag som vil gjøre miljøet bedre og bremse den skumle utviklingen.

For mitt vedkommende må jeg si at det viktigste jeg gjør for miljøet er å bruke stemmeretten min, og å stemme på et parti som jobber for nettopp dette. Siden jeg ikke er spesielt flink i hverdagen selv, med unntak av det åpenbare som å resirkulere og sortere søppel og den stilen der, er det veldig viktig for meg at mest mulig som har med miljø å gjøre blir politisk styrt.

Gammel 19-06-09, 21:34   #17
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke sertifikat og har ingen planer om å ta det.
Forøvrig resirkulerer jeg (har fem søppelkasser) og tenker gjenbruk framfor forbruk. Jeg kjøper for eksempel stort sett ikke nye møbler. Det meste jeg har er arvet. Det samme gjelder barnetøy. Jeg prøver også å begrense hvor mye tøy jeg kjøper til meg selv. Vi har en byttering for klær på jobben.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 21:36   #18
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

... er det veldig viktig for meg at mest mulig som har med miljø å gjøre blir politisk styrt.

Jeg er veldig, veldig enig. Gi oss påbud og forbud, det er først da det virkelig begynner å monne!

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 21:40   #19
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Jeg er veldig, veldig enig. Gi oss påbud og forbud, det er først da det virkelig begynner å monne!

At noen få prosent av de flinkeste i klassen resirkulerer og kjører buss er vel og bra, men jeg tror at det er først når vi har et miljøvennlig lovverk, både i forhold til privatpersoner og bedrifter, at vi vil se de store resultatene.

Gammel 19-06-09, 21:54   #20
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, hele familien er godt over snittet miljøbevisste og engasjerte, tror jeg. Vi fyrer etter termostat, fyller oppvaskmaskinen og vaskemaskinen, har sparedusj, bruker bilen lite (jeg har ikke engang lappen), sorterer søppel, tenker gjenbruk og kjøper og selger brukte klær, slår av lyset i rom vi ikke befinner oss i, reiser lite med fly...

Men alle har så klart forbedringspotensiale. Vi kunne sikkert ha klart oss med enda færre bilturer, tatt kortere dusjer, brukt klærne litt lenger før vi vasket dem () og shoppet mindre klær og andre forbruksvarer.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:50.