|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Live and let live
|
![]() Hva gjør du for å ta vare på miljøet?Jeg leste en liten artikkel i BT i dag om klimaendringene som ser ut til å gå fortere enn de tidligere antok det ville.
Dette fikk meg til å tenke på noe jeg alltid har hatt lyst på: Solcellepanel. Hvorfor er det ikke flere som bruker det som energikilde? Er det dyrt? Veldig dårlig?
![]() |
#2 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva gjør du for å ta vare på miljøet?Jeg tar bussen, vi har kjøpt mer miljøvennlig bil som vi forsøker å bruke minimalt, vi resirkulerer, kildesorterer og skal bygge kompost. Jeg handler økologisk så langt det er mulig og så stemmer jeg på SV. Jeg jobber hardt politisk for å få realisert en del forslag som vil gjøre miljøet bedre og bremse den skumle utviklingen.
![]() |
#3 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør du for å ta vare på miljøet?Vi resirkulerer, kildesorterer veldig nøye, vi har bil som bruker lite drivstoff, vi prøver å tenke oss om før vi kjøper nye ting, vi prøver å bruke lite strøm, vi kaster aldri fra oss ting utenfor søppelbøtta. Vi flyr sjelden, og det er bevisst med hensyn på miljøet. Vi prøver å være miljøbevisste, men kunne nok vært enda flinkere.
![]() |
#4 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Hva gjør du for å ta vare på miljøet?DM:Solceller har ikke alltid vært så miljøvennelige. Det er vel bedre nå men tidligere bruktes det mere scilicium i produksjonen av solcellepanel enn det de produserte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Hva gjør du for å ta vare på miljøet?Jeg er litt amatør på dette området, men jeg er blitt supre til å sortere søppel.
![]() |
#6 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Hva gjør du for å ta vare på miljøet?Vi bruker lite bil. Jeg er ekstrem til å slå av lys og spare på vannet (veldig irriterende, visstnok
![]() |
#7 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Hva gjør du for å ta vare på miljøet?Vi sorterer søppel, vasker fulle maskiner med klær og kopper (og har redusert såpemengden betraktelig), har ikke tørketrommel, slår av lys i rom vi ikke er i, tar med søppelet hjem om det ikke er søppelkasser, kjøper brukt (klær, møbler, div), bruker bilen lite (storhandler en gang i uka, jeg og ungene tar bussen om vi skal noe).
![]() |
#8 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Hva gjør du for å ta vare på miljøet?Vi bruker en del bil, en slemmingbil hva utslipp angår, men vi er flinke på andre områder. Vi resirkulerer alt som resirkuleres kan. Vi leverte f.eks. plast til egne mottak lenge før det ble ordnet med plastresirkulering i kommunen. Vi driver i tillegg med gjenbruk, og vi kaster ingenting i naturen. Jeg lærer barna mine om miljø, og sørger dermed for at de også blir miljøbevisste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ustabil
|
![]() Sv: Hva gjør du for å ta vare på miljøet?Tja. Jeg er nok ikke flinkeste jenta i klassen. Men til gjengjeld er jeg ivrig etter å skaffe meg kunnskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Hva gjør du for å ta vare på miljøet?Jeg er flink på å ha lite forbruk. Som følge at av jeg ikke liker shopping. Kjøper i gjennomsnitt 1,5 par sko i året. Arver barnetøy og ting, så det er lite innkjøp til barna også. Møbler bruker vi så lenge de er brukbare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Hva gjør du for å ta vare på miljøet?Alt det "vanlige" som kildesortering, slå av lyset og vannet osv. Men i tillegg er jeg veldig bevisst på hva jeg kjøper, på forbruket vårt. Bruk-og-kast-mentalitet er ikke ok her i heimen, spesielt ikke når det gjelder klær. Kjøper jeg nye plagg er det stort sett fordi jeg trenger det, jeg handler ikke kun fordi det er ny sesong og nye moter. Ting til huset av den mer langvarige typen vurderer vi nokså nøye, både om vi virkelig trenger det og hva som er lurt i forhold til kvalitet/varighet, strømforbruk, mulighet for resirkulering etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() Sv: Hva gjør du for å ta vare på miljøet?Vi kildesorterer. Bruker aldri mer strøm enn nødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Hva gjør du for å ta vare på miljøet?Vi kildesorterer, kjøper mye brukt og selger/gir vekk ting vi ikke trenger mer. Vi bruker oftest kollektiv transport. Å fylle oppvaskmaskin og vaskemaskin før vi setter dem i gang ser jeg på som en selvfølge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Originala
|
![]() Sv: Hva gjør du for å ta vare på miljøet?
Sånn tenker jeg i alle fall når det gjelder vår bensinslukende bil. Vi får bruke den opp og heller kjøpe en miljøvennlig bil når den tar kvelden (og vi har råd til en miljøvennlig familiebil). |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Trøtt
|
For mitt vedkommende må jeg si at det viktigste jeg gjør for miljøet er å bruke stemmeretten min, og å stemme på et parti som jobber for nettopp dette. Siden jeg ikke er spesielt flink i hverdagen selv, med unntak av det åpenbare som å resirkulere og sortere søppel og den stilen der, er det veldig viktig for meg at mest mulig som har med miljø å gjøre blir politisk styrt.
![]() |
#17 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Hva gjør du for å ta vare på miljøet?Jeg har ikke sertifikat og har ingen planer om å ta det.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Originala
|
Jeg er veldig, veldig enig. Gi oss påbud og forbud, det er først da det virkelig begynner å monne! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Trøtt
|
![]() |
#20 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: Hva gjør du for å ta vare på miljøet?Tja, hele familien er godt over snittet miljøbevisste og engasjerte, tror jeg. Vi fyrer etter termostat, fyller oppvaskmaskinen og vaskemaskinen, har sparedusj, bruker bilen lite (jeg har ikke engang lappen), sorterer søppel, tenker gjenbruk og kjøper og selger brukte klær, slår av lyset i rom vi ikke befinner oss i, reiser lite med fly...
![]() |
|
|