Bilen stopper opp hele tida

Bilen min var så fin og snill, helt til den ble bulket. Vi valgte å ta forsikringspengene inn på sparekonto i stedet for å fikse opp bulken, og etter det har den ikke vært noe grei. Jeg tror det ga meg dårlig karma og at den er sur på meg. :fornærmet:
Den stod en natt med tenningen på, jeg tror det bare var radioen og ikke lysa, men uansett var den tom for batteri neste dag. Så ladet vi opp batteriet, og etter det har den kvelt (kvalt, kvålet?) seg nesten hver gang jeg bremser så langt ned at jeg må gire til førstegir. Av og til også hvis jeg trykker inn clutchen når jeg svinger på småveiene rundt hjemme... Når jeg står i kø og sånn er turtallet veldig lavt, sånn rundt 500-600, og da kveler den seg gjerne igjen.
I og med at bremsekraftforsterkeren kobles ut når den stopper opp, er det litt skummelt, fordi jeg føler at jeg kan treffe en annen i ræva hele tida. 
Jeg har trodd at den ikke ble bra nok ladet opp etter utladningen igjen, så vi satt den til lading litt mer, men enda så blir det ikke bra.
Hva kan det være, og er det noe som er enkelt å fikse?