Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ok forsøpling?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-09, 20:23   #1
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ok forsøpling?

Er det noe søppel dere synes er ok å kaste i naturen?

Jeg blir stadig forundret over alle tyggegummiklattene som ligger mer eller mindre skviset i asfalten, og alle sigarettsneipene. Det kan virke som om det er mange som synes det er ok å slenge disse tingene fra seg hvor enn de går. Jeg har en venninne som synes det er helt ok å kaste bananskall, epleskrotter eller appelsinskall i grøftekanten, "det er jo organisk". Selv om det råtner etterhvert, så tar det en god tid før det blir borte, og det ser ganske ekkelt ut i prosessen.

Det eneste jeg kanskje kan finne på å kaste, er f.eks. druefrø, men det skjer så og si aldri siden jeg foretrekker stenfrie druer. Som regel går jeg rundt med søppel i både lommer, veske og stelleveske heller enn å kaste det på bakken og skjønner meg ikke på alle dem som forsøpler så masse, enten det er disse tingene som jeg har nevnt, eller alt annet av søppel som burde ha ligget i søppelkassen. Og jeg skjønner meg heller ikke på alle foreldrene som ikke lærer ungene sine å kaste søppelet i søppelkassen. Mine barn kunne aldri funnet på å kaste fra seg ting på bakken, i hvert fall ikke de to eldste. De yngste er jo bare 1,5 år.

Er det noe dere synes er ok å kaste i naturen, og hvorfor? Kaster dere organisk avfall, tyggis eller sigarettsneiper på bakken?

Gammel 31-05-09, 20:27   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok forsøpling?

Jeg kaster glatt organisk avfall inn i busker og sånne ting, men slipper det ikke langs veien.

Gammel 31-05-09, 20:27   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.

Men jeg kan kaste en epleskrott inn i et kratt i skogen, liksom. Man må jo nesten vurdere hvor stor sjenanse fruktrester o.l. utgjør.

Jeg har for eksempel hele livet pellet reker på bryggekansten og kastet skallet i sjøen. Her en dag tok jeg meg selv i å vurdere hvor koselig dette faktisk sikkert ikke var for alle de båtene som lå i havnen. Det ser jo unektelig litt grisete ut.

Sist redigert av Hyacinth : 31-05-09 kl 21:28.
Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 20:33   #4
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Mamman min hadde fiket til meg om jeg hadde kastet fra meg søppel noe annet sted enn i søplekassa.

Men som Sitron kaster jeg også organisk avfall om jeg kan kaste det så det er litt bortgjemt.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 20:47   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lar meg stadig overraske over hvor vanlig det er å kaste sneiper midt på gata. Hva feiler folk?? Sneiper er søppel, for pokker!

Jeg kaster aldri noe annet enn matavfall i naturen, og da er det kun om det ikke er bosspann i nærheten, og jeg kaster det inn i en busk eller noe. Jeg har lært opp ungen godt også, hun er raskt ute med kjeften om hun ser noen kaste fra seg søppel og gjør det aldri selv.

Gammel 31-05-09, 20:56   #6
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sneiper er noe av det K V A L M E S T E som finnes i hele verden!!!
Jeg spyr omtrent av å tråkke på en!

Gammel 31-05-09, 20:59   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Epleskrotter inn i busker er vel greit, men man kaster da ikke søppel på veien. Det skulle man i hvertfall tro, selv om det er utrolig hva som ligger og slenger i veikanten.

Gammel 31-05-09, 21:00   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På veien fra Varatun til Kvadrat ser det ut som et bombenedslag av søppel i skogsområdene bortover. Det er virkelig helt utrolig. Jeg skjønner det ikke, får meg ikke til å FATTE at folk kan kaste så mye fra seg ...

Gammel 31-05-09, 21:02   #9
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En annen ting er hundebæsj! Det er altfor mange som ikke plukker opp etter hunden sin. Spesielt om vinteren. Det kan virke som om mange ikke bryr seg like mye med å plukke opp når det er vinter - "snøen dekker det jo til allikevel". Og når våren kommer og snøen smelter, er det kjempehyggelig!

Gammel 31-05-09, 21:02   #10
eka
Grubler.

eka sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Organisk avfall kan jeg fint kaste i en busk eller noe dersom vi er på tur. Ikke bare i en veigrøft, nei.
Sneiper er motbydelig!

Gammel 31-05-09, 21:03   #11
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Om jeg er langt til skogs, kaster jeg epleskrotter eller bananskall ute. Men putter det under busker, mose etc så det ikke vises. Ellers kaster jeg aldri søppel på gata. Tar det med meg og kaster i nærmeste søppelbøtte. Er lært opp til dette hjemmeifra, og kommer nok til å lære det videre.

Gammel 31-05-09, 21:32   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å gå fra hundebæsj skulle vært straffbart.

Men hva synes dere om rekeskall i sjøen da? Kommer det an på hvor?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 21:32   #13
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan kaste epleskrotter inn i busker ol. Ikke noe annet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 21:41   #14
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg må ærlig innrømme at jeg nok har kastet min dose sneiper rundt om kring i min tid, men den siste tiden før jeg sluttet da jeg ble gravid i fjor sluttet jeg med det. Jeg stompet heller røyken og kastet den i nærmeste søppelkasse eller i lomma til jeg fant en plass å kaste den.

Epleskrotter kan jeg nok også kaste inn i skog/kratt, men aldri rett på offentlige områder hvor det ferdes folk.

Ellers så synes jeg ikke noe om forsøpling av noe slag og gjemmer heller det jeg har av rask i lomma, evnt i en pose til jeg finner ei søppelbøtte. Tyggiser pakker jeg inn i papir og gjemmer fremfor å spytte ut på gata, men jeg har nok i min tidliger ungdom nok stått for en del av klysene på gata jeg også. Enda godt jeg omsider ble voksen.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 21:54   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kaster ingenting på asfalten eller i veikanten, men ute i naturen kan jeg finne på å kaste matrester. Ikke banan- og appelsinskall, men epleskrotter og brødrester og sånt.

Gammel 31-05-09, 22:17   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sneiper på gata er en uting, men sneiper i søppeldunkene er jammen ikke helt heldig det heller, så moralen er vel i grunnen at vi trenger flere offentlige askebeger, tror jeg.

Selv kaster jeg glatt epleskrotter inn i hekker eller busker, men går heller med ispapir i lommen halve dagen før jeg kaster det ute. Og tyggegummi svelger jeg, hvis jeg ikke finner en søppeldunk i tide.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 22:33   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lommeaskebeger?!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 22:42   #18
LimboLine
Superaktiv

LimboLine sin avatar

LimboLine er litt kul
Standard

Lommeaskebeger!?

LimboLine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 22:44   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 31-05-09, 22:47   #20
Trollet
Aktiv

Trollet sin avatar

Hvor: Romerike
Trollet er litt kulTrollet er litt kul
Standard

Så kult!
Kanskje vurdere å kjøpe i julegave til enkelte.

Trollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46.