|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy
![]() |
Visningsmåter
![]() |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Trygdemisbruk
Dette fikk meg til å tenke nok til å ville starte en tråd om det. For vi har jo hørt om ulike former for trygdemisbruk og at det straffeforfølges rimelig hardt.
Det jeg undres over er om vi faktisk ville meldt fra dersom vi visste at noen bedrev trygdemisbruk? |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: TrygdemisbrukJeg ville sagt til den det gjelder at jeg finner trygdemisbruk uakseptabelt. Om jeg var bombesikker på at det var det som foregikk. Om jeg var det minste i tvil ville jeg ikke sagt noe. |
![]() |
![]() |
#3 |
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: TrygdemisbrukJeg tror NAV finner de fleste. Da jeg leste dette ble jeg overbevist.
![]() |
#4 |
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: TrygdemisbrukDet er jo veldig vanskelig å bombastisk påstå at andre jukser. Man kan ha skjulte sykdommer. Det er ikke så rent sjelden egentlig.
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Trygdemisbruk
Ikke meldt videre? |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: TrygdemisbrukHvor skal man melde fra forresten? Er det noen instans som er klar til å ta imot en melding om man skulle få behov for å melde fra? |
![]() |
![]() |
#7 |
Live and let live
|
![]() Sv: TrygdemisbrukDet er jo ikke fullt så enkelt som å melde fra når en misstenker trygdemissbruk. Altså; er det en alenemor som ikke er alene lengre og mottar stønad, så er jo saken enkel. Men dersom noen har skrytt på seg en sykdom, så har jo vedkommende allerede overbevist en lege eller tre. Hvem vet om vedkommende ikke klarer å snakke rundt den neste legen og vurderingskomiteen? (Jeg mener; gjør man noe slikt som dette, så er man jo ganske utspekulert i utgangspunktet. Kommer man egentlig noen vei? )
![]() |
#8 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: TrygdemisbrukDet er et vanskelig spørsmål. For å melde i fra må man være trygg i seg selv, gjerne ha støtte fra noen som ser det samme som en og være sikker. Strengt tatt må man vel ikke være sikker, men "ha grunn til å tro" (hva kan man i bunn og grunn vite?) for å melde fra til NAV. Hvis man er privatperson. Å si fra til den det gjelder direkte kan være lettere for NOEN, men det løser ikke nødvendigvis problemer (å få personen til å slutte å utnytte systemet).
![]() |
#9 |
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jaja, sannheten holder nok lengst ja.
![]() |
#10 |
I mål
|
![]() Sv: TrygdemisbrukJeg ville meldt fra hvis jeg visste at noen bedrev trygdesvindel, men det blir av typen "lot som hun var alene, var samboer". Konkrete ting. Ift sykdommer kan man ikke melde fra på samme måten, det blir jo synsing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: TrygdemisbrukDet er ikke så lett å melde en alenemor heller. Man må holde orden på kalenderen for det første året som samboer beholder hun rettighetene sine. Deretter mister hun den ekstra barnetrygden. |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
Jeg er søren ikke sikker. Kjenner til en sak hvor vedkommende det gjaldt ble meldt av en i sitt eget nettverk. Det var på grunn av at denne personen hadde lurt seg gjennom systemet med ymse helt konkrete plager. Sykemeldt i lange tider og avslørt av en som da så personen i en sammenheng hvor denne etter sigende ikke hadde helse til å være. Det ble en heidundrende sak hvor den sykemeldte måtte betale tilbake et stort beløp. |
![]() |
![]() |
#13 |
Shake it out!
|
![]() Sv: TrygdemisbrukJeg vet ikke jeg, det hadde sittet langt inne. Hadde jeg hatt kunnskaper om en som bedrev trygdemisbruk, så hadde det betydd at det var en jeg kjente mer enn litt godt. Jeg er ikke den typen som vet alt om alle andre, og som har full oversikt over hvem som til en hver tid gjør hva. Jeg kunne aldri har fersket naboen, for å si det sånn.
![]() |
#14 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: TrygdemisbrukJeg kan ikke komme på en situasjon hvor jeg ville være i stand til å avsløre trygdemisbruk i privatlivet mitt. Da skal man jo kjenne folk og omstendighetene rundt veldig, veldig godt?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Erfaren nok
|
Jeg kan heller ikke komme på noen situasjoner. Og jeg tror det ville ha sittet langt inne for meg å begynne med noen form for melding pga sykdomstilfeller iallefall.
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: TrygdemisbrukDet er ikke så lett å være så bombastisk sikker at man går til anmeldelse. Sant og si blir det litt synsing og "besservisser" over det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Live and let live
|
Ja, ganske ofte er det egentlig bare snakk om hvor pengene skal komme fra. De kommer fra fellesgodene enten det er som sosialstønad eller overgangsstønad, eller attføring. Ofte settes sosialstønadsmottakere ut i arbeidslivet gjennom attføringsbedrifter og vil da motta penger fra potten der også (Arbeid med Bistand). Målet er å få dem ut i arbeid, og ofte lykkes dette også, men noen ganger kommer de seg ut i arbeid, men yter så dårlig at bedriften ikke ønsker å overta å betale lønnen fordi vedkommende yter så dårlig, men han kan godt få være der (og nyte godene av å få være ute i arbeidslivet) dersom staten fortsetter å betale lønnen.
![]() |
#19 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: TrygdemisbrukJeg hadde neppe meldt uten at jeg hadde sagt fra til vedkommende først. Gitt den det gjaldt en sjanse til å rette opp "feilen" selv. Samtidig måtte svindelen være av en slik karakter at den lot seg avsløre, tviler på at selv en sterk mistanke om fake sykemeldingsgrunnlag ville være lett å bevise. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja ikke sant. |
![]() |
![]() |
![]() |