Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kan tzatziki lages dagen før?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-09, 09:30   #1
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan tzatziki lages dagen før?

Jeg skal ha med meg tzatziki i et selskap, og jeg vet ikke om jeg rekker å lage det morgenen når vi skal dra. Kan jeg lage det kvelden i forveien når det skal spises neste kveld? Jeg kan alternativt ta med meg ingrediensene og lage det der vi skal, men det blir litt stress.

Gammel 27-05-09, 09:31   #2
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan Tzatziki lages dagen før?

Ja, kjem det frå mannen.

Gammel 27-05-09, 09:31   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Ja, det har jeg gjort. Bare dekk godt med plastfolie.

Gammel 27-05-09, 09:32   #4
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for svar!

Hva med å lage det i en tupperware boks med tett lokk? Det bør vel gå like bra som med plastfolie?

Gammel 27-05-09, 09:39   #5
Left
Passiv

Standard

Sv: Kan tzatziki lages dagen før?

Det tror jeg er enda bedre. Vil tro smaken blir enda bedre når den får stått litt

Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 09:41   #6
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Ja det kan du. Blir ofte bedre da når den får stått og godgjort seg litt.
Plastfolie fungerer fint.

Gammel 27-05-09, 09:55   #7
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv

Lizzie sin avatar

Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min oppskrift sier at den skal stå over natten, så det gjør jeg alltid, med stort hell!

Gammel 27-05-09, 10:02   #8
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som de andre sier - den blir bare bedre av å få stå over natta.

Gammel 27-05-09, 10:06   #9
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Mmmmm, tzatziki.

Et tips er forøvrig å bruke gresk/tyrkisk yoghurt (framfor vanlig naturell som jeg vet mange bruker), for den er fastere og mer kremete i både smak og konsistens. Da slipper du å la den renne av seg også. Det går med andre ord fortere og er bedre.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:11   #10
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg prøver alltid å få lagd tzatzikien god tid i forveien - da er den best. Slutter meg forøvrig til rajrajs anbefaling. Jeg pleier også å la den revne agurken ligge med litt salt på før jeg klemmer ut væsken (skreller ikke agurken), og så har jeg litt god olivenolje i tzatzikien.

Gammel 27-05-09, 10:15   #11
emma71
utfordrer ikke

emma71 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Mmmmm, tzatziki.

Et tips er forøvrig å bruke gresk/tyrkisk yoghurt (framfor vanlig naturell som jeg vet mange bruker), for den er fastere og mer kremete i både smak og konsistens. Da slipper du å la den renne av seg også. Det går med andre ord fortere og er bedre.

Den "nye" matlagingsyoghurten er jo såpass tjukk at den trenger man ikke renne av, men den er sikkert litt syrligere enn gresk/tyrkisk. Jeg pleier å ha i noen spiseskjeer med creme fraiche for å få vekk litt av det syrlige.

Gammel 27-05-09, 10:21   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen bruker vel yoghurt naturell i dag uansett, det er jo bare stress. Bruk matlagingsyoghurt. Jeg har også brukt rømme og litt sitronsaft med hell.

Gammel 27-05-09, 10:23   #13
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen dråper Rose's Lime er også godt.

Gammel 27-05-09, 10:24   #14
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg prøver alltid å få lagd tzatzikien god tid i forveien - da er den best. Slutter meg forøvrig til rajrajs anbefaling. Jeg pleier også å la den revne agurken ligge med litt salt på før jeg klemmer ut væsken (skreller ikke agurken), og så har jeg litt god olivenolje i tzatzikien.

Ja! Og masse hvitløk, selvsagt, også hvit pepper, en klype sukker og en ørliten skvett hvitvinseddik, hvis man har.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:41   #15
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Fikk nesten ikke lyst på Tzatziki nå....

Gammel 27-05-09, 10:42   #16
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville nok laget den ferdig, men ventet med å ha i hvitløken til dagen etter. Jeg synes ofte hvitløken kan bli litt stram på smak etter en stund, og her er det jo ikke bare over natten men et helt døgn.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 13:43   #17
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Jeg har ikke brukt naturell yoghurt siden matyoghurten kom på markedet. Nå bruker jeg kun den. Ellers bruker jeg også å rive agurken og legge den i sil med salt før jeg klemmer ut væsken. En skvett vineddik, olivenolje, hvitløk, salt og pepper. Nam!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.