|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Er du lovpålagt å varsle fra ved mistanke om barnemishandling?Om ikke, hvordan kan dyr få et sterkere vern enn barn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Pauset
![]() Sv: Er du lovpålagt å varsle fra ved mistanke om barnemisshandling?Jeg snublet over dene artikkelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Er du lovpålagt å varsle fra ved mistanke om barnemisshandling?
Er ikke alle pålagt å varsle om man har mistanke om mishandling da? Jeg trodde dette var nedfelt i barneloven, jeg, men det er mulig jeg er alt for naiv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Pauset
Det er mulig det er det altså, men det praktiseres jo ikke. Hva er strafferammen i så fall på å ikke varsle. Det har jo vært en del saker de siste årene der det snakkes om at skole/ barnehage og/ eller primærhelsetjeneste burde ha reagert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Er du lovpålagt å varsle fra ved mistanke om barnemisshandling?Nei, det er man ikke. Juridisk sett, altså. Mange yrkesgrupper er, men ofte bare dersom mistanken er om "alvorlig" omsorgssvikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Er du lovpålagt å varsle fra ved mistanke om barnemisshandling?Jeg er ganske sikker på at vi ikke er lovpålagt å melde i fra om mistanke om omsorgssvikt for barn. Det gjelder vel kun profesjonelle; lærere, leger, barnevernsarbeidere, sosionomer osv.
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du lovpålagt å varsle fra ved mistanke om barnemisshandling?Noen har varslingsplikt. Leger, lærere og sånn. |
![]() |
![]() |
#8 |
Pauset
![]() Sv: Er du lovpålagt å varsle fra ved mistanke om barnemishandling?Men er det noen sanksjoner tilknyttet den varslingsplikten? Burde det være det eller kan det virke mot sin hensikt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Er du lovpålagt å varsle fra ved mistanke om barnemishandling?
Det er vel sanksjoner i den forstand at man kan få "tilsnakk" nærmest. Det var aktuelt i forbindelse med den såkalte Christoffer-saken, og jeg mener Helsetilsynet var inne og kritiserte et sykehus i Vestfold i hvert fall. Barnevernet og skolen var også kritisert i forbindelse med denne saken, men jeg vet ikke om fylkesmannen gikk inn med noen sanksjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Er du lovpålagt å varsle fra ved mistanke om barnemisshandling?Jeg er lovpålagt det, og har gjort det to ganger i jobbsammenheng. På min forrige arbeidsplass hadde vi lav terskel for å melde bekymring og det ble etterhvert godt innarbeidede rutiner og samarbeid med både politi og barnevern. Mye av dette kom nok også av at mange i staben arbeidet på voldtekstmottaket og hadde lært mye rundt overgrep.
![]() |
#11 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Er du lovpålagt å varsle fra ved mistanke om barnemishandling?Jeg synes for øvrig det er helt idiotisk dersom dyr har sterkere rettsvern enn barn. Fint og bra for dyra selvsagt, men veldig dumt for ungene.
![]() |
#12 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Er du lovpålagt å varsle fra ved mistanke om barnemishandling?Jeg er lovpålagt å gjøre det, og har gjort det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
frakoblet
|
![]() Sv: Er du lovpålagt å varsle fra ved mistanke om barnemishandling?Privatpersoner har ikke noen meldeplikt til barneverntjenesten, men offentlig ansatte har det. Regulert av Lov om barneverntjenester:
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig, og konsekvensene for de barna mener jeg er større enn for dyra.
![]() |
#15 |
Leser
|
Jeg er enig her.
![]() |
#16 |
Passiv
|
Jepp, alle som arbeider i disse tjenestene har varslingsplikt. Jeg kjenner til et par tilfelle hvor tjenestene har blitt saksøkt ofr manglende varsling i det siste. |
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Signerer denne.
![]() |
#18 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er du lovpålagt å varsle fra ved mistanke om barnemishandling?Som førskolelærer har jeg varslingsplikt i jobbsammenheng, men privatpersoner har ikke det. Trist. Alt for mange la vær fordi de "foreldrene vet best selv" og at man skal la naboens privatliv være privatliv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
can-jur
|
![]() Sv: Er du lovpålagt å varsle fra ved mistanke om barnemishandling?Dette er ikke en ukjent problemstilling.
![]() |
![]() |
#20 |
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
Det samme tenkte jeg da jeg så overskriften på artikkelen. Om det finnes varslingsplikt, er det i alle fall ikke allmennkunnskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|