Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Navneendring hos barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-09, 00:17   #1
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Navneendring hos barn

Hvis man ønsker å gi et barn et annet fornavn (ikke det første fornavnet, men det andre- fordi foreldrene ikke greide å bestemme seg ordentlig når den store avgjørelsen skulle tas første gangen ) enn det man skrev på det opprinnelige skjemaet for navnevalg, er det bare å sende skjema og søke om det?

Er det noen her som har foretatt navneendring på barn eller seg selv og vet hvor fort pleier sånt å bli innvilget?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 07:28   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navneendring hos barn

Jeg har hørt fra ei venninne tidligere at det kun er anledning til å bytte navn én gang, i hvert fall ved en forenklet melding som det du beskriver, så jeg ville vært forsiktig med å ta fra ungene mine muligheten til å evt. endre selv i voksen alder. Det var sikkert en forenklet versjon jeg fikk høre den gang da, men det står noe om det her:

Sitat:

3.9.4.4.2 Endringer utover første gangs navneendring, § 9 a andre ledd

Etter § 9 a andre ledd kan navneendring ved melding til folkeregisteret bare gis én gang. Ellers trengs bevilling fra "departementet". Justisdepartementet har som nevnt delegert kompetansen til fylkesmannen. Det betyr at fylkesmannen gir bevilling ved annen gangs navneendring, og at departementet er klageinstans.

Du kan lese mer her.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 08:24   #3
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Takk for svar, Nenne. Når jeg tenker meg om så vil vi ikke endre navnet, vi vil legge til et ekstra fornavn. Men det blir kanskje en endring det også?

Nå har jeg forresten sjekket noe som heter "skjema for navneendring" fra Justisdepartementet, og der står det at navn bare kan endres hvert tiende år.

Gammel 12-04-09, 09:14   #4
Dååris
Aktiv

Dååris sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Ja, kom nye regler for noen år siden, navneloven ble jo forandret ganske mye, mye mer ble lov osv, det ble jo mulighet for Espen horesen å hete Espen Thoresen hversågod takkskaruha.
Jeg hadde lyst å kalle sønnen min Kjekkogdeiligsønn, men sambo ville ikke...... !

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 09:48   #5
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.

J det ble jo mulighet for Espen horesen å hete Espen Thoresen hversågod takkskaruha.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 09:53   #6
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Min eldste datter fikk et "ekstra fornavn" da hun var 6 år. Jeg gikk på folkeregisteret, og det var en het ordinær sak. Et skjema, og vips.
Nå er dette 15 år siden, og jeg aner ikke om det er annerledes nå.

Gammel 12-04-09, 10:36   #7
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Hvem av barna skal du endre på?

Gammel 12-04-09, 18:39   #8
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Hvem av barna skal du endre på?

Champion skal få et fornavn til.

Gammel 12-04-09, 18:53   #9
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Champion skal få et fornavn til.

Så spennende! Jeg elsker navnet hans! Hva mer skal han hete?

Gammel 12-04-09, 18:55   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skiftet etternavn på Poden nå nettopp, jeg lurer på om det tok ca. to uker fra vi sendte inn skjema til vi fikk bekreftelse på navnendringen i posten.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:17.