Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har sommertid og vintertid gått ut på dato?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er sommertid og vintertid gått ut på dato?
Den ordningen vi har i dag er ok. 38 34,86%
Ønsker en ny ordning hvor klokka ikke må stilles. 43 39,45%
Beholde sommertid 22 20,18%
Beholde vintertid 9 8,26%
Vet ikke/dustepoll/annet 8 7,34%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 109. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-09, 21:50   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har sommertid og vintertid gått ut på dato?

Nok en gang nærmer det seg tid for å stille klokka. Bør vi beholde den ordningen vi har med klokkestilling to ganger i året, eller bør vi kjøre samme løp hele året? Flervalgspoll for de som ønsker en endring.

Gammel 21-03-09, 21:51   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har sommertid og vintertid gått ut på dato?

Sommertid hele året. Jeg har til tider vurdert å nekte å stille klokken. Lurer på om det hadde funket om vi var mange nok.

Gammel 21-03-09, 21:55   #3
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Vintertid hele året
- er vel den tidssonen vi egentlig hører hjemme i?

Har aldri helt skjønt poenget med å skru og vri på klokka, jeg. Men så liker jeg høst og mørke, og det er gjerne derfor at andre bryr seg. At de ikke liker høst og mørke, mener jeg.

Gammel 21-03-09, 21:56   #4
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle ønske det var sommertid hele året. Klokkestilling er bare surr.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 21:57   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Vintertid hele året
- er vel den tidssonen vi egentlig hører hjemme i?

Har aldri helt skjønt poenget med å skru og vri på klokka, jeg. Men så liker jeg høst og mørke, og det er gjerne derfor at andre bryr seg. At de ikke liker høst og mørke, mener jeg.

Eller at det faktisk fucker med ungenes søvnrytme.

Gammel 21-03-09, 21:57   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ville da være veldig rart å ha sommertid hele året, da skifter vi jo tidssone. Det er noe herk med ungene akkurat i omstillingen, men all'n'all synes jeg det er en bra ordning.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 21:59   #7
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener å ha hørt at man kjørte klokkestilling for at kuene i fjøset ikke skulle bli forvirret i forhold til melking eller noe sånt?

Jeg ønsker en endring, sommertid tror jeg? Jeg har såpass lite logisk sans at jeg sliter med spørsmål som "Får jeg mer eller mindre søvn etter klokkestillingen", og det skjer hver eneste gang. Jeg tenker og tenker så det ryker av topplokket.

Gammel 21-03-09, 22:01   #8
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man får mer eller mindre søvn avhenger av om man har barn eller ikke, Irma. Før man fikk barn var det gøyeste på høsten, nå er det gøyest på våren. Tror jeg. :forvirret:

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 22:01   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Når man får mer eller mindre søvn avhenger av om man har barn eller ikke, Irma. Før man fikk barn var det gøyeste på høsten, nå er det gøyest på våren. Tror jeg. :forvirret:

Nå forvirrer du meg enda mer.

Gammel 21-03-09, 22:04   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri likt den der timen de stjeler om våren, men det går fort over. Jeg får den jo igjen til høsten.

Gammel 21-03-09, 22:05   #11
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Nå forvirrer du meg enda mer.

Jeg stemte "vet ikke".

Men jeg husker det var gøy på høsten før. Det var deilig å sove en time lenger.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 22:06   #12
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Liker ikke å drive å stille klokka. Er vel egentlig unødvendig/utspilt sin rolle.
Vintertid er den "riktige" tida. Så derfor jeg helst vil beholde vintertid hele året, ikke fordi jeg er mer eller mindre glad i den ene eller andre årtiden.

Gammel 21-03-09, 22:08   #13
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min del kan vi ha en tid hele året.

Gammel 21-03-09, 22:11   #14
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg mener å ha hørt at man kjørte klokkestilling for at kuene i fjøset ikke skulle bli forvirret i forhold til melking eller noe sånt?

Tror nok ikke det er derfor, tror kuene blir mer forvirret nå som vi stiller klokka... Onkelen min går iallefall i fjøset senere om våren etter vi har stilt klokka for så å gradvis komme tilbake til samme klokkeslett som før, og motsatt om høsten.
Hadde vel noe med at man skulle utnytte sommerkveldene til å jobbe lenger utover, den tiden en ikke hadde elektrisk lys som gjorde at vi kunne være oppe hele natta. Rimelig sikker på at det var derfor.

Gammel 21-03-09, 22:12   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Sommertid hele året. Jeg har til tider vurdert å nekte å stille klokken. Lurer på om det hadde funket om vi var mange nok.

Samme her. Jeg kan ikke for mitt bare liv se noen ulemper ved å beholde sommertid, selv om vintertid strengt tatt er standard. Dette er min fanesak og jeg vurderer å starte mitt eget Ja til sommertid hele året-parti.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 22:13   #16
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Jeg ønsker en endring, sommertid tror jeg? Jeg har såpass lite logisk sans at jeg sliter med spørsmål som "Får jeg mer eller mindre søvn etter klokkestillingen", og det skjer hver eneste gang. Jeg tenker og tenker så det ryker av topplokket.

Faktisk så må jeg hver gang tvinge meg selv til å slutte å tenke på det, av frykt for å bikke over, med den følge at jeg slutter å vaske meg og flytter inn i en hule i nærmeste skogholt.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 22:14   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 22:15   #18
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg husker det var gøy på høsten før. Det var deilig å sove en time lenger.

Det var ikke kult å jobbe natt på høsten, vosj, så var klokken skrudd en time tilbake igjen. Nesten som å rykke tilbake til start.

Er det ikke sommertid som er standardtid, og vintertiden som kalles "daylight saving time" eller noe slikt da?

Scarlett: Ang. tidssoner, så bytter vi jo tidssoner nå når vi bytter tid, men vi vil vel bli stående på GMT+1 hele tiden dersom vi ikke skifter til GMT+2 på vinteren? Stemmer ikke det da?

Tidsgreien var en artig greie før jeg begynte å jobbe natt, og etter jeg fikk unger, så ble det bare en fryktelig irriterende greie som bøller med rutinene våre. Så jeg stemte for sommertid hele året.

Gammel 21-03-09, 22:18   #19
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Er det ikke sommertid som er standardtid, og vintertiden som kalles "daylight saving time" eller noe slikt da?

Nei, er nok motsatt DM

http://en.wikipedia.org/wiki/Daylight_saving_time

Gammel 21-03-09, 22:20   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Benjamin Franklin kom med ideen om sommertid i et essay i 1784, mens briten William Willett i 1907 publiserte mer konkrete planer om sommertid, et forslag om å stille klokken fram 80 minutter for å spare energi. Likevel var det først under første verdenskrig at sommertid ble innført, og klokken ble som regel bare satt fram 60 minutter. Tyskland og tyske okkuperte områder var først ut, ved å stille klokken fra 23.00 til 24.00, 30. april 1916. En rekke andre land i Europa, inklusive Norge fulgte etter samme år.
Tanken var å få bedre utnyttelse av sommermånedene med lys en time ekstra om kvelden, på bekostning av at sollyset kom litt senere om morgenen, men da sover man som regel likevel. Dette fører også til litt mindre energibruk, da man kan vente en time lenger ved å bruke ekstra belysning, selv om energisparingen i senere tid har heller mindre betydning i de industraliserte land. Noen studier fra blant annet USA og Australia antyder at energiforbruket går opp pga sommertid, mens utviklingsland ofte rapporterer energisparing som følge av sommertid, og sommertid blir ofte innført på kort varsel for å hjelpe på akutte problem med strømmangel.

Sitat:

Sommertid er omstridt i mange land, og dette fører til at forskjellige regjeringer gjør at sommertid gjerne gjelder et år, mens neste år bare bruker normaltid igjen, og så innføres det igjen sommertid, osv. Datoene for sommertid blir i mange land bestemt for et år av gangen, og datoene kan gjerne endres på kort varsel før sommertid av spesielle hensyn.

Forskjellige deler av Australia sommertid i forskjellige perioder og noen stater er uten sommertid. Det er gradvis blitt mer samkjørt i de senere år, men i 2009 er sommertid et hett og betent valgkamptema i flere stater i Australia.
For Norge og de fleste land i Europa varer sommertiden fra siste søndag i mars kl 1 UTC/GMT til siste søndag i oktober kl 1 UTC/GMT. I lokal tid stilles klokken i Norge fram fra klokken 2 til 3 om våren, og tilbake fra 3 til 2 om høsten. USA og Canada stiller klokken fram andre søndag i mars og tilbake første søndag i november. Dermed blir nesten 8 måneder av året sommertid, og at det i 3 eller 4 uker i året vil være sommertid i Nord-Amerika, men ikke i Europa, mens Europa fram til og med 2006 hadde en uke mer sommertid (begynte en uke tidligere). I 2009 startet sommertiden tre uker tidligere i USA og Canada enn i Europa.
Land på den sørlige halvkule stiller fram klokken i forskjellige perioder mellom oktober og mars/april. Det er da vinter på den nordlige halvkule, men sommer på den sørlige.

http://www.timeanddate.com/norsk/omsommertid.html

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:50.