Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er 42 stor størrelse på klær?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-09, 19:54   #1
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Er 42 stor størrelse på klær?

Det skulle man tro siden stor-størrelses-butikker begynner på str 42. Selv synes jeg det er langt fra stort, heller innenfor normalen, men dette sender signaler om at man er stor når man bruker denne størrelsen siden det tross alt er egne butikker for "store" mennesker. Jeg lurer på om man skal skamme seg hvis man er i 42-klassen og større, eller om man skal tenke at alt som er mindre er latterlig smått.

Tror du slik inndeling av klær etter størrelse kan virke stigmatiserende?

Gammel 20-03-09, 20:00   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er 42 stor størrelse på klær?

Jeg drømmer om å komme inn i str 42. Da kommer jeg til å synes at jeg er tynn.
Men jeg har tenkt på det samme som deg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:04   #3
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg så forresten en fotoreportasje i vg magasinet i dag, flotte bilder av frodig dame. Endelig en fotosession med en kvinne som er som folk flest. Hun var virkelig vakker.

42 er vel ca på snittet er det ikke det da?

Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:04   #4
AprilRyan

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Hvis 42, som i dag er large, skulle blitt medium måtte også 36 blitt xx-small. Det kan like godt føles stigmatiserende andre veien. Personlig synes jeg ikke 42 er spesielt stort.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:05   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En plass må man begynne. Det er vel en del som bruker forskjellige størrelser på over- og underkropp og det kan kanskje bli upraktisk hvis en shoppe i separate butikker for forskjellige deler av kroppen? (Jeg mener 42 er en høyst normal størrelse.)

Gammel 20-03-09, 20:08   #6
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

42 large??

Trodde 40-42 var medium, jeg.

Når jeg bruker 42 er jeg ordentlig slank, forresten. Men det kommer selvfølgelig an på kroppsfasongen - jeg er 1.70 høy og har en generøs rumpe&brystparti.

Gammel 20-03-09, 20:09   #7
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Jeg lurer på om man skal skamme seg hvis man er i 42-klassen og større, eller om man skal tenke at alt som er mindre er latterlig smått.

Tror du slik inndeling av klær etter størrelse kan virke stigmatiserende?

Jeg syns ikke man skal skamme seg om man bruker str 42. Jeg syns heller ikke man skal latterliggjøre de mindre størrelsen. Det blir like dumt som å latterliggjøre store størrelser.

Gammel 20-03-09, 20:10   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt naturlig at stor størrelse-butikker begynner på en "normalstørrelse", siden det betyr at de får vesentlig større kundegrunnlag enn om de for eksempel skulle begynne på str. 46.

Det er bare et tall. Jeg skjønner virkelig ikke at det er noe å ta på vei for.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:10   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hvorfor skulle man skamme seg for å handle i en stor størrelse-butikk, uansett hvilken størrelse man bruker?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:11   #10
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes ikke det blir like stigmatiserende siden str. 36 regnes som normalstørrelse i klesbutikker og ikke samles i avdelinger for små mennesker. Størrelser over 42 kalles jo både XL XXL XXXL 2XL osv. Enkelte steder lages det egne skalaer for store mennesker.

Men det finnes jo knapt nok butikker for oss småttiser jo. :snufs: Bare en liten digresjon men det er nesten lettere å finne i store størrelser enn i 32-34 som ser ut som voksenklær.

Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:11   #11
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Hvis 42, som i dag er large, skulle blitt medium måtte også 36 blitt xx-small. Det kan like godt føles stigmatiserende andre veien.

For noen år siden måtte tynne og små kvinner handle på barnebutikker for å få klær som satt riktig, i dag har jeg inntrykk av at det finnes mange butikker der man må være liten og tynn for å finne klær. Mulig at det er butikker som appellerer mer til tenåringer enn voksne damer.

Klart at små damer også kan oppleve å bli stigmatisert, men akkurat i dette innlegget tenkte jeg ikke på dem.

Gammel 20-03-09, 20:15   #12
Skvetten
Passiv

Standard

For noen år siden måtte tynne og små kvinner handle på barnebutikker for å få klær som satt riktig, i dag har jeg inntrykk av at det finnes mange butikker der man må være liten og tynn for å finne klær. Mulig at det er butikker som appellerer mer til tenåringer enn voksne damer.

Klart at små damer også kan oppleve å bli stigmatisert, men akkurat i dette innlegget tenkte jeg ikke på dem.

Det er helt klart at det er "verre" å bli sett på som stor bare fordi man bruker en normal str 42 i klær. Det er liksom ensbetydende med å være lykkelig og alle de der tingene å være tynn, men verden vil jo bedras. Dessuten er det fint med kvinnelige former.

Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:16   #13
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg syns ikke man skal skamme seg om man bruker str 42. Jeg syns heller ikke man skal latterliggjøre de mindre størrelsen. Det blir like dumt som å latterliggjøre store størrelser.

Hvis man føler at butikkene gjør en stor (= større enn en oppfatter seg selv) kan det være en måte å mestre vanskelige følelser som oppstår, uten at man nødvendigvis sier det høyt.

Da jeg hadde født første gang og skulle kjøpe meg truser begynte jeg å fnise for meg selv for jeg syntes alt var latterlig smått. Ett år senere var de ikke like små lenger. Ting forandrer seg med selvbildet man har og med hva man er vant med.

Gammel 20-03-09, 20:18   #14
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Du får ta en tur på shopping i Hong Kong. Jeg var inne i butikk etter butikk. Lekre klær på rekke og rad, men hver gang jeg kom inn fikk jeg et vennlig smil og et blikk som målte meg opp og ned og et vennlig "unnskyld, men sååå store klær har vi dessverre ikke". Jeg kan forstå at det kan være like vanskelig å finne klær i små størrelser altså. Jeg har heller ikke noe i mot stormotebutikker. Det er heller store-klæravdelingene i kjedebutikkene som irriterer litt siden det tydeligvis brukes veldig lite krefter på å gjøre disse klærne litt kledelige for mennesker som er større enn snittet.

Det snåle er at når jakka i xxs passer i vidden er den jo alt for lang, for det er slik at småfolk visstnok er 1,80 m høy og anorektiske. Hong Kong here I come, men det er lettere å handle på nettet da.

Er så enig, så enig. Har aldri forstått hvorfor disse avdelingene er fulle av kjerringklær når det er helt normalt å bruke litt større størrelser enn 36/38 liksom.

Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:48   #15
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det naturlig om stormotebutikker begynner der vanlige butikker slutter - str. 46/48.

Også må jeg legge til at i mange stormotebutikker er det tragisk snitt på klærne. I en lang periode har jeg vippet fra 46 opp mot 48, og det har vært så og si umulig å finne klær i store avdelinger/stormotebutikker som har hatt et snitt som sitter godt på min kropp.

Gammel 20-03-09, 20:51   #16
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Men det finnes jo knapt nok butikker for oss småttiser jo. :snufs: Bare en liten digresjon men det er nesten lettere å finne i store størrelser enn i 32-34 som ser ut som voksenklær.

Jeg har en venninne som er 146 høy, du er vel omtrent det samme? Hun er så heldig at hun er utdannet designer så hun lager masse klær selv. Men hun er jammen frustrert til tider over å ikke finne noe som passer til alderen.

Gammel 20-03-09, 21:03   #17
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har en venninne som er 146 høy, du er vel omtrent det samme? Hun er så heldig at hun er utdannet designer så hun lager masse klær selv. Men hun er jammen frustrert til tider over å ikke finne noe som passer til alderen.

Wow!
Jeg er jo kjempe i forhold til henne med mine 155,5 cm ver bakken.
Helt umulig. Bare nå sist når jeg skulle ha meg en softshelljakke, det å finne en som ikke var rosa, babyblå eller lys lilla var nesten umulig når str. skulle være 152.

Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 21:09   #18
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Wow!
Jeg er jo kjempe i forhold til henne med mine 155,5 cm ver bakken.
Helt umulig. Bare nå sist når jeg skulle ha meg en softshelljakke, det å finne en som ikke var rosa, babyblå eller lys lilla var nesten umulig når str. skulle være 152.

Helt out of topic, men hun er altså 146 cm, jeg er en 168 cm og en annen venninne er 176 eller noe sånt. I den periode vi var mye sammen alle tre så vi nok litt av en trio å se på, tripp, trapp tresko. Jeg tror at vi av en eller annen grunn gikk etter høyde og

Gammel 20-03-09, 21:10   #19
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jupp. Det er ikke spesielt kult å kjøpe jeans i str. 12 år på H&M.
Jeg er faktisk 32 år og ikke en tenåring.

Da lurer jeg på hvor du handler?

Jeg er 160 og veier 45 kg. Bukser og skjørt kan jeg bare glemme å kjøpe i vanlige klesbutikker, det detter av meg! Tights går greit da ...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 21:14   #20
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Helt out of topic, men hun er altså 146 cm, jeg er en 168 cm og en annen venninne er 176 eller noe sånt. I den periode vi var mye sammen alle tre så vi nok litt av en trio å se på, tripp, trapp tresko. Jeg tror at vi av en eller annen grunn gikk etter høyde og

Du skal bare se når jeg og Stælken min er ute og går.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:07.