Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pitabrød

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-09, 08:07   #1
silje
Superduperaktiv

Medlem siden: Jun 2008
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Pitabrød

Barna liker godt pitabrød med diverse fyll. På "min" butikk har de tre forskjellige typer pitabrød, alle lyse og ingen spesielt gode.
Jeg skulle gjerne bakt dem selv og da brukt grovere mel.

Er det noen som har oppskrift på pita brød ? Helt ok om den er basert på hvetemel for det kan jeg endre på selv.

silje

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 08:33   #2
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: pitabrød

Jeg har ikke, men trenger jeg også.

Gammel 13-02-09, 08:47   #3
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har denne som finnes i en bakebok jeg har - ikke veldig grove, men du kan jo kanskje justere litt selv:
(Har ikke prøvd den selv, så jeg kan ikke garantere at oppskriften er bra ...)

8-10 stk
Ovnstemp 275 grader

25 g gjær
3 dl vann
1 ts salt
1 dl rugmel
6 dl hvetemel

Smuldre gjæren i bakebollen. Rør ut gjæren i væsken (37 grader). Tilsett saltet, rugmelet og hvetemelet. Elt deigen til den er blank og smidig.

Ta deigen på melet bakebord. Del den i like store emner. Trill glatte boller og la den heve under klede i ca 20 min.

Kjevle bollene til runde kaker ca 15 cm i diamater. La dem heve videre i 30 min. Snu de, og legge dem på plate med bakepapir.

Steking: Stek pitabrødene midt i ovnen ved 275 grader i 6-8 min. Avkjøl dem på rist under klede.
Bør spises nystekte. Kan fryses.

Gammel 13-02-09, 09:31   #4
silje
Superduperaktiv

Standard

Takk, Sue !
Skal prøve oppskriften i morgen, og gi tilbakemelding på resultatet

silje

Gammel 13-02-09, 13:49   #5
emma71
utfordrer ikke

emma71 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Sv: Pitabrød

Jeg har prøvd meg på Irmas pitabrød, http://www.foreldreportalen.no/forum...&postcount=159

Veldig enkelt, og veldig gode!

Gammel 14-02-09, 20:44   #6
silje
Superduperaktiv

Standard

Jeg har bakt mine første pita brød i dag !

Jeg brukte 4dl hvetemel og 3 dl sammalt. Hadde i en klype sukker og litt olje. Deigen var supergod å jobbe med.

Kluet er nok dette med utbaking rett før steking. I sues oppskrift skulle de snus rett før steking. Det var litt vanskelig å få til for de hang litt fast.

I allefall ble de gode og passe grove. Super enkelt å lage. Resten er frosst ned. Jeg kommer ikke til å kjøpe pita mer.

Gammel 14-02-09, 20:58   #7
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emma71, her.

Jeg har prøvd meg på Irmas pitabrød, http://www.foreldreportalen.no/forum...&postcount=159

Veldig enkelt, og veldig gode!

Det kan jeg i grunn signere.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:37.