Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store desserttråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-08, 19:15   #1
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den store desserttråden

Finnes denne tråden fra før?

Uansett det er snart nyttårsaften og tid for en deilig dessert eller to. Hva slags dessert bruker dere å ha? Oppskrifter er obligatorisk.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 19:16   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store dessert tråden

Dessert tråden? Eller desserttråden?

Gammel 29-12-08, 19:18   #3
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fnis.

Gammel 29-12-08, 19:19   #4
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

I år tror jeg (dersom den holder seg) det blir min mors hjemmelagde karamellpudding.
Kan dessverre ikke bidra med oppskrift da det er min mor som har laget den.
Hvis ikke den holder seg blir det Tinetoffs fabelaktige sjokoladefondant og is.
Barna mine elsker sjokoladefondanten.

Tinetoffs oppskrift (fra en annen tråd her inne)

Til åtte personer:

250 g smør
250 g sukker
300 g sjokolade (blir bedre jo bedre og mørkere sjokolade man bruker, jeg brukte Lindt 70 % )
170 g hvetemel
8 egg

Smelt smør i en kjele over lav varme eller vannbad. Rør inn sukker og sjokolade i biter. Sikt i hvetemelet og rør inn ett og ett egg om gangen. Da får man en fantastisk blank, tjukk og ekstremt god røre.

Stekes ved 200 grader til de akkurat har fått skorpe utenpå, men er helt flytende inni. Neppe mer enn ti minutter. Særs godt med is til.

Jeg bruker muffinsformer ( i papir), store eller små
Kommer helt an på hva jeg får tak ev hva jeg har i skapet fra før.

Gammel 31-12-09, 09:08   #5
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

http://www.greteroede.no/oppskrifter...asj/1077320.o2

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 09:12   #6
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Her blir det bringebærgelè med vaniljesaus, alt for barna hehe.
Synes fakttisk det er kjempegodt jeg også

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 09:23   #7
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Her blir det vaniljeis (ferdigkjøpt, men skikkelig med sorte prikker), varme bjørnebær (med litt melis) og krumkaker.

Enkelt og godt etter den store kalkun.

Gammel 31-12-09, 09:26   #8
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her blir det Pavlova - vi har masse bær på fryseren. Jeg bakte marengsbunnen i går.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 09:28   #9
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Mad muff pie!

Knus to pakker oreokjeks. Rør sammen to pakker Philadelphia med 400 gram melis, og rør deretter inn nesten en hel pakke Piano vaniljekrem. Pisk krem av en liten kartong fløte, og bland inn i oste-/vaniljekremen. Legg lagvis i skål med kjekssmuler, begynn og avslutt med kjeks.

Nam nam NAM!

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 10:20   #10
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vet ikke hva gjestene tar med til dessert, men jeg tenkte å bake Bruce Bogtrotters sjokoladekake utenom. Som litt ekstra kos på kvelden.

Bruce Bogtrotters sjokoladekake

225 g kokesjokolade (jeg brukte Freia's 70 % kakao)
175 g myknet smør (margarin)
225 g sukker
1 dl mel
6 eggeplommer og -hviter hver for seg

Glasur:
225 g god kokesjokolade
2 1/4 dl kremfløte

* Forvarm ovn 180 grader
* smør kakeform, kle med bakepapir (jeg brukte ikke bakepapir)
* smelt sjokoladen i en ildfast bolle i en kjele med kokende vann eller på lav styrke i mikrobølgeovn
* bland inn smøret til det smelter
* tilsett mel, sukker og lettpiskede eggeplommer
* pisk eggehviten stiv
* ha i halvparten av eggehviten - rør godt
* ha i resten av hviten, rør inn forsiktig
* hell i formen, stekes i ca 35 min (kanskje litt lengre) - det skal være en tynn skorpe øverst og klissete innvendig - skal ikke føles gjennomstekt men deigete
* avkjøles på rist - tas ut av kakeform og fjern evt bakepapir når den er kald
* smelt sjokolade og kremfløte i en ildfast bolle i kjele med kokende vann - rør til det er smeltet og blandet med fløten - avkjøles litt
* snu kaken opp ned og stryk på glasur

Gammel 31-12-09, 10:37   #11
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

I år kjører vi slappe metoden og det blir derfor Tine karamellpudding.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 10:40   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sånn vi fikk hos Dragen. Tubbykrem. Det var nüdelich!

Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 11:15   #13
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Standard

Den så frisk og fin ut Dragen.

Vi fikk en fantastisk bok om sjokolade i julegave. Jeg holder nå på å lage en "Svart Magisk Terte". Den bør bli god, for hjelpe meg det tar lang tid. En tertedeig som skal avkjøles, få romtempratur, avkjøles igjen, temepereres for så å fryses før den stekes er litt i over kant. Til gjengjeld skal det være 400 gr 70% sjokolade i den og da må det jo bli bra.

Gammel 31-12-09, 11:30   #14
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk sjokoladefonduegryte til jul, så den må jo prøves.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 12:33   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg fikk sjokoladefonduegryte til jul, så den må jo prøves.

Åh - det har jeg ikke smakt. Jeg kommer til å smake litt.

Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 12:42   #16
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store desserttråden

Her blir det karamellpudding. Jeg laget dobbel porsjon i går kveld.

12 egg
12 ss sukker
6 ts vaniljesukker
1,8 ltr. helmelk.

Alt røres, ikke piskes. Om det piskes blir det "piper" i puddingen.
Røren siles for å bli kvitt div. uhumskheter.

Sukker smeltes i formene på platene. Røren helles i form, og puttes nederst i ovnen på 175 grader. I vannbad.

Det er forøvrig lurt å ikke toppe formene før de settes i ovnen. Hell i resten av røren når de står i ovnen. Hell i vann i panna før du lukker ovnsdøren. (veldig lurt har jeg hørt. )¨

Puddigene er ferdige når det ikke henger noe igjen på skjeen.

Gammel 02-01-10, 17:07   #17
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

I

Tinetoffs oppskrift (fra en annen tråd her inne)

Til åtte personer:

250 g smør
250 g sukker
300 g sjokolade (blir bedre jo bedre og mørkere sjokolade man bruker, jeg brukte Lindt 70 % )
170 g hvetemel
8 egg

Smelt smør i en kjele over lav varme eller vannbad. Rør inn sukker og sjokolade i biter. Sikt i hvetemelet og rør inn ett og ett egg om gangen. Da får man en fantastisk blank, tjukk og ekstremt god røre.

Stekes ved 200 grader til de akkurat har fått skorpe utenpå, men er helt flytende inni. Neppe mer enn ti minutter. Særs godt med is til.

Jeg bruker muffinsformer ( i papir), store eller små
Kommer helt an på hva jeg får tak ev hva jeg har i skapet fra før.

Denne er testet og fungerer utmerket med melkefritt smør og glutenfritt mel.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 22:52   #18
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Her blir det Pavlova - vi har masse bær på fryseren. Jeg bakte marengsbunnen i går.

:sikle:

Ei venninde av meg lager også den der.. Nyydelig!
Jeg er ikke spesielt glad i kaker, men der der kan jeg spise masse av.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:42.