|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Det siste tabu?Kvinner som ikke ønsker barn representerer visstnok det siste tabu i samfunnet. De blir ofte betegnet som egoistiske og kyniske, hvorfor i alle dager er det slik? |
![]() |
![]() |
#2 |
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Det siste tabu?Min svigerinne med mann vil ikke ha barn. De vil ikke være bundet, de vil kunne gjøre akkurat som de vil. De er veldig opptatt begge to med fritidsinteresser og et barn hadde ikke latt seg kombinere med det livet de lever. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Glad
|
![]() Sv: Det siste tabu?Det er egoistisk å ønske barn så sterkt at du er villig til å "tukle med naturen for å få de. Det er egoistisk å ikke ønske seg barn i det hele tatt.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Det siste tabu?
Dette har jo vært litt fremme i mediene den siste tiden. Hvor en del av de som har tatt valget om å ikke få barn står frem, jeg blir litt skremt over at et til og med finnes en forening fo de som ikke ønsker seg barn jeg. |
![]() |
![]() |
#5 |
Peppy!
|
![]() Sv: Det siste tabu?Er det virkelig slik, at det er et tabu? Jeg har trodd at de blir møtt med spørsmålstegn fordi de som allerede har fått barn ofte føler at de har sett lyset, og ønsker å forkynne dette til barnløse. Og her står det altså at det er skepsis og mistanke om egoisme som møter frivillig barnløse. Hvem er det som tenker slik? Det er såklart dumt å bruke seg selv som benchmark, men jeg klarer ikke etter beste evne å fremkalle slike følelser i meg, og har enda til gode å høre noen si noe negativt om folk som ikke ønsker barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
Selvsagt blir det alt for tynnt å bruke seg selv som eneste empiri, hadde ikke trodd det var slik dersom jeg ikke hadde lest en del artikler om emnet i det siste. For da hadde jeg heller ment at det var jeg som var uheldig. |
![]() |
![]() |
#7 |
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Det siste tabu?Hørte en svensk kvinne på radioen, hun var visstnok medlem i styret for en forening som mente mye om dette. Hun mente at Norge diskriminerte de som ikke ville ha barn. Jeg vet ikke, men hun klarte i hvert fall å fyre meg en smule opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Det siste tabu? |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
Da er hun jo virkelig på ville veier. Dette er jo helt klart argumentasjon som faller på sin egen urimelighet. Kanskje fordi vi lever i verdens rikeste land er det riktig at man kan velge å sette mange barn til verden, om man vil. |
![]() |
![]() |
#10 |
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, men det er ikke sikkert at hun er representativ for veldig mange andre enn seg selv. Jeg synes nå uansett at de har et lite problem, om de sliter med å få spørsmål om de har barn, eller ikke. De har gjort et bevisst valg. De valgte bort barn, og fikk "frihet" i stedet. Frihet til å reise til India, frihet til å kunne kjøpe en liten bil, slippe å drasse tonnevis med bleier, etc, etc, etc. Og frihet til å ikke få en fullstendig altovergripende nattaklem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: Det siste tabu?Jeg tror det grunnleggende instinktet om å reprodusere seg er så sterkt i mange at det er vanskelig eller umulig å forestille seg at det ikke er der hos andre. |
![]() |
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Det siste tabu?Jeg har to venninner som hele tiden har forkynt at de ikke skulle få barn. Det tok meg noen år å tro på dem. I begynnelsen av 20-årene er vel det noe ganske mange kan finne på å si, men jeg ser i dag at det er rett valg for dem. De lever liv som ikke lar seg kombinere med barn, og liker å leve sånn. Men de forteller meg begge at de får mange og høylydte protester fra folk som bare perifert kjenner dem.
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
Er det ikke da man tukler med naturen og fikser seg et betalt prøverørsbarn på klinikk? |
![]() |
![]() |
#14 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Det siste tabu?Jeg forsøkte å reflektere over min umiddelbare tanke rundt dette. For meg var det å få barn så stort, så ekstremt dyptpløyende i mitt følelsesliv, så berusende og meningsfylt, at det ikke kan sammenlignes med noe annet i livet mitt. Verken bryllup, jobbrelaterte ting, egne interesser, et.c. nærmer seg dette i styrke og betydning. MEN jeg kunne jo ikke vite noe om dette på forhånd. Sist redigert av Dronningen : 09-12-08 kl 10:46. Årsak: skriveleif |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Kunne du ikke det? Jeg må si at jeg følte jeg hadde et ganske realistisk og korrekt bilde på det å få barn før jeg fikk det. Jeg syntes ikke det var vanskelig å forestille seg hva det innebar for mitt følelsesliv. Det er ikke dermed sagt at jeg tenkte at barn var den eneste veien til lykke, eller at jeg aldri kunne blitt lykkelig uten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg visste at jeg ønsket meg barn. Jeg visste også dette tidlig, selv om jeg ikke var et utpreget "barnemenneske" før. Jeg passet derimot 3 jenter over en 5 års periode, og hos dem hadde jeg en hverdagslig omsorgsrolle, som viste varierte sider ved det å ta seg av barn. Jeg følte at det å ha barn selv ville kunne være moro, givende, og ikke minst veldig meningsfylt for meg. Men hvor dypt følelsesmessig dette ville påvirke meg, og hvor ekstremt fantastisk jeg synes det er å få barn, nei jeg visste ikke det på forhånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Det siste tabu?Jeg visste også noe om den hverdagslige omsorgen siden jeg har hatt små barn tett på i familien, men det jeg siktet til var det følelsemessige. Jeg kan ikke si at det var noen stor overraskelse i så måte. Det var vel like flott og fantastisk som jeg hadde forestilt meg, tror jeg. (Så hadde jeg også ekstremt god til til å kjenne etter, årevis med prøving tatt i betraktning ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Det siste tabu?Jeg har bekjente (et par) som har valgt å ikke få barn. De er begge 40 nå, og har hele tiden hatt fokus på karriere. Jeg ser heller på dem som uegoistiske, som tidlig så at det løpet de ønsket å kjøre ikke var lett forenlig med familieliv.
![]() |
![]() |
#19 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Det siste tabu?For å bidra i diskusjonen, for meg har dette ingen ting med egoisme å gjøre, hverken å få barn eller å la være. Det er et følelsesmessig valg som ikke gir meg noen plusstegn eller minustegn foran. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Det siste tabu?Jeg trodde jeg visste hvordan det ville bli å få barn (les: baby), men det blir litt som fødsel, egentlig kan man ikke forberede seg på det. Jeg hadde knapt holdt i en unge før. Men jeg må si at jeg er utrolig mye mindre selvsentrert nå enn før jeg fikk barn, så selv om de som velger å ikke få barn etter min mening ikke er egoistiske, så sier det seg selv at de ofte er mer selvsentrerte.
![]() |
|
|