Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Karameller for dummies

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-09, 11:40   #1
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Karameller for dummies

Jeg tillater meg å starte en egen tråd om mine karamell-kvaler. Håper det er greit, Tjorven.

Jeg har altså forsøkt meg på karamellene fra Tjorvens kalender-blogginnlegg:

Opprinnelig lagt inn av Tjorven

Sjokoladekarameller

50 g smør
450 g sukker
3 dl fløte
1,5 dl melk
3 ss vann eller væske med smak (jeg brukte kaffe)
100 g mørk kokesjokolade
evt. hakkede nøtter

Ha alle ingrediensene unntatt kokesjokoladen i en tykkbunnet kasserolle og kok opp. Rør av og til. La massen koke på middels varme til den kan formes til en kule i kaldt vann. (Dette tar en god stund, men ikke bruk altfor lav temperatur for da tar det en evighet.) Trekk kasserollen av platen og ha i sjokolade. Tilsett eventuelt også nøtter. Rør godt. Hell massen i en ikke for stor ildfast form som er dekket med bakepair. Sett karamellene kjølig. Del konfekten i passe biter med en skarp kniv.

Men det gikk jo ikke så bra. Jeg rørte og jeg kokte, og jeg venta, og jeg sjekket karamellmassen etter å ha avkjølt litt i kaldt vann, og jeg fikk til å lage kuler av den, og da blandet jeg oppi kokesjokoladen, og vips! Sjokoladeglasur! Så hva har jeg gjort feil? Jeg laster selvsagt ikke Tjorven for noe av dette, men jeg må virkelig ha det inn med teskje, evt pinsett!
Finnes det egne karamell-kurs man kan gå på?

Spørsmålene jeg balet med var bl.a.:

-Hvor lenge sånn ca er egentlig "en god stund"?
-hvilken farge er det meningen at massen skal ha, når den er sånn ca ferdig?
-er det viktigere å stoppe litt tidlig, enn å koke for lenge?

Hjelp!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 12:06   #2
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Karameller for dummies

Gammel 14-12-09, 12:36   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hei, ikke tøyse!!

Jeg vil også gjerne ha svar her. detaljsvar. Idiotsikre svar!

Gammel 14-12-09, 12:41   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine blir ikke sjokoladeglasur, men mer som fugde. Jeg vet at Iset ikke var fornøyd med mine karameller, men jeg liker dem sånn.

Det varierer faktisk veldig hvor lang tid det tar, men som regel tar det en liten evighet (altså mellom 1 og 2 timer). Det er jo en grunn til at jeg tar med meg bok og stol når jeg skal lage karameller.

Sukkertermometer er nok egentlig en lur investering, men jeg har aldri hatt det.

Gammel 14-12-09, 12:43   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var jeg ikke fornøyd? Det husker jeg ikke. Joo, nå demrer det, jeg husker at jeg prøvde å lage dem men fikk dem ikke helt til. Men jeg får ALDRI til karameller. Det er den tingen, sammen med rullekake, som jeg fader aldri får til. *surmule*

Gammel 14-12-09, 12:45   #6
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Takk for svar. Men litt mer konkret, vær så snill. Dette med farge? Og hvis man bruker sånt sukkertermometer, sier det ifra når karamellen er ferdig, da eller? Eller bruker man den til å ha høy nok temperatur for at det skal bli karamell?

Gammel 14-12-09, 12:49   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bilde av et sukkertermpmeter i denne tråden, og det bør være ganske forklarende med tanke på kuletesten.

Farge husker jeg ikke helt. Ikke det med overkoking heller.

Men altså; jeg var ikke engang i tenårene første gangen jeg lagde karameller. Hvor vanskelig kan det være? Jeg er vanlgivis bare en kokk helt på det jevne.

Gammel 14-12-09, 12:50   #8
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er bilde av et sukkertermpmeter i denne tråden, og det bør være ganske forklarende med tanke på kuletesten.
Hvor vanskelig kan det være?

Nå synes jeg du er frekk, altså. Kaller du meg en dårlig kokk?! :skingrestemme:

Gammel 14-12-09, 12:50   #9
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg innbiller meg at 120 grader er bra karamelltemperatur. Temperaturen er med på å avgjøre konsistensen.

Gammel 14-12-09, 12:51   #10
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Jeg innbiller meg at 120 grader er bra karamelltemperatur. Temperaturen er med på å avgjøre konsistensen.

Aha! Men det er den temperaturen den skal holde mens man koker, da?

Gammel 14-12-09, 12:51   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Nå synes jeg du er frekk, altså. Kaller du meg en dårlig kokk?! :skingrestemme:

Ja, jeg så etterpå at jeg var litt småfrekk. Beklager og .

Gammel 14-12-09, 12:54   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man ser veldig nærme på det termometeres så ser man at det står noe tekst der, ja. Hm.

Gammel 14-12-09, 12:55   #13
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ja, jeg så etterpå at jeg var litt småfrekk. Beklager og .

Hva var det egentlig med "må ha det inn med teskje" du ikke forsto? Må du ha det inn med teskje?

Neida. Tusen takk for at du deler oppskriften. Og jeg skjønner at det kan være litt vanskelig å vite hvordan man skal forklare noe som er så enkelt og som man har hatt i fingerspissene siden 16-årsalderen.

"Karamellene" mine blir gode, når jeg får dyppet dem i sjokoladetrekk. Blir en slags konfekt ut av det, banna bein.

Gammel 14-12-09, 12:55   #14
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Her er vi flere som strever med karameller. Jeg vil gjerne ha slike "fugde"-karameller, slike som man får kjøpt i smågodthylla - som ikke er seige. Men mine blir alltid slike seige, og det er jo ikke så godt.
I fjor fikk jeg nesten til, men de ble så smuldrete at de gikk ikke an å dele opp.

Oppskrift og tips noen? (og unnskyld om jeg herper tråden din, Kanina )

Gammel 14-12-09, 12:56   #15
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Her er vi flere som strever med karameller. Jeg vil gjerne ha slike "fugde"-karameller, slike som man får kjøpt i smågodthylla - som ikke er seige. Men mine blir alltid slike seige, og det er jo ikke så godt.
I fjor fikk jeg nesten til, men de ble så smuldrete at de gikk ikke an å dele opp.

Oppskrift og tips noen? (og unnskyld om jeg herper tråden din, Kanina )

Denne tråden er åpen for alle, med små og store karamellproblemer.

Gammel 14-12-09, 13:01   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

http://gadgets.boingboing.net/2008/1...handsfree.html

Denne kan kanskje også hjelpe?

Gammel 14-12-09, 13:01   #17
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Standard

http://www.kjemi.uio.no/skolelab/for...arameller.html

Gammel 14-12-09, 13:04   #18
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Ah, man går vitenskapelig tilverks. Det kan jeg like.

Gammel 14-12-09, 15:37   #19
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Å trekke "dårlig kokk" kortet her inne er vel nesten på høyde med "dårlig mor" kortet på et annet forum?

Jeg prøver meg ikke på karameller. Jeg knekker bare brent sukker av jentenes pepperkakehus i steden.

Gammel 14-12-09, 16:59   #20
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foreslår at dere som kan karameller og fudge lager nok sånn at vi andre også får

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:48.