|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Hvor er hengekøyen!?
|
![]() Adventstid ... Snart julaftenImorgen skal første luke i adventskalenderen åpnes, og unger (og voksne forsåvidt) er fulle av forventning om tiden som kommer. Hvaslags figur som kommer i kalenderen, julekalender på barneTV, hvor lenge det er til Julaften og alle pakkene, hva man ønsker seg osv...
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Adventstid... snart JulaftenJeg fortalte Poden i fjor historien fra juleevangeliet i grove trekk, så han skal skjønne referansene til historien når han ser dem, i sanger, barne-TV og sånt. Da var han fem og syntes vel det var en ganske grei historie å forstå. Men jeg er ikke religiøs selv, og kommer ikke til å fokusere på dette som "Julens budskap", bare som en historie som ligger bak feiringen.
![]() |
#3 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Adventstid... snart JulaftenOm det er det vi faktisk venter på er vel et trosspørsmål? Og det samme kan vel sies om oppfatningen om at jesus kom som vår frelser? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hvor er hengekøyen!?
|
![]() Sv: Adventstid... snart Julaften
Regnet nesten med at disse spørsmålene kom opp.
![]() |
#5 |
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Adventstid ... snart julaftenHos oss handler julen om familie, kos og samhold. Julens budskap (Jesu fødsel) er ikke et tema hos oss.
![]() |
#6 |
© All rights reserved
|
Selvfølgelig kommer trosspørsmål frem når det er snakk om julens budskap og Jesus som vår frelser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Adventstid ... snart julaften
Samme her. Jeg kan selvsagt prate om det om hun spør, og jeg kan godt pynte med en julekrybbe, feks, og fortelle historien bak. Men vi fokuserer ikke på det, og prater ikke om det uten at noen drar temaet opp og vil prate om det.
![]() |
#8 |
Hvor er hengekøyen!?
|
Selvfølgelig er det opp til hver enkelt hvor mye de vektlegger kristendommen og bibelen. Både nå i førjulstiden og ellers i året.
![]() |
#9 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Der er jeg også. Julefeiringa mi har ikke noe med Jesu fødsel å gjøre, men er en lysfest i mørketida. Ungene vet selvsagt om den kristne julefortellinga og at mange tror på den og har den som grunnlag for julefeiringa, men de vet også at jeg ikke tror på den personlig. Vi snakker om det når de tar det opp og i andre situasjoner da temaet dukker opp.
![]() |
#10 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Adventstid... snart JulaftenVi har vært i kirken i dag. Barna har vært aktive med på menighetens adventsforberedelser så det vet godt hva vi venter på. Mellomste var også med i kirken og hjalp med å flytte på julekrybbens figurer i dag.
![]() |
#11 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Adventstid... snart JulaftenFor meg er jula mest en lysfest i mørketiden. Er veldig glad for at det har kommet fine julekuler med lys inni til å ha i vinduet. Så da kan jeg ha noe i vinduet hvor alle andre har stjerner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Adventstid ... snart julaftenMannen mener at jeg er verdens mest selvmotsigende person, for jeg er egenerklært ateist, men henger opp adventsstjerne, brenner kongerøkelse og insisterer på å lese juleevangeliet før middagen julaften. :tradisjonsrytter: |
![]() |
![]() |
#14 |
Studenten
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Adventstid ... snart julaftenHos oss handler ikke julen om Jesu fødsel. Ved vår julefeiring er familie, venner, god mat, ettertanke, gaver og lys i mørketida i fokus.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Adventstid ... snart julaftenJeg har lurt på om jeg skal lese litt fra barnebilbelen til minsten i år..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Live and let live
|
![]() Sv: Adventstid ... Snart julaftenJeg trenger ikke fokusere så mye på det, for jeg har en svigermor som formidler mer enn nok. Jeg har egentlig mer enn nok med å svare på alle spørsmålene som poden stiller meg i kjølvann av det ...
![]() |
#17 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Adventstid ... Snart julaftenVi tar det litt ettersom poden undrer og spør, men mye faller naturlig ettersom i hvert fall jeg feirer jul for å feire Jesu fødsel (og at sola snur, det er tross alt verdt en feiring!).
![]() |
#18 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Adventstid ... Snart julaftenUansett om en er religiøs eller ikke er kristen julefeiring og det budskapet en del av barnas kulturarv. Om en fremstiller det som sannheten eller om en fremstiller det som noe som andre tror på synes jeg en må velge selv, men jeg stusser veldig på de som feirer denne høytiden og fortrenger historikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Adventstid ... Snart julaftenSkolen gikk til kirken i dag tidlig og kalte det julevandring. Fikk et hefte med julesanger og beskjed om at de hadde adventstund hver morgen, der de tente lys og fortalte om julens kirkelige budskap. Helt greit for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Adventstid ... snart julaften
Samme her |
![]() |
![]() |
![]() |