Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for røkeforbud i bil med barn som passasjerer?
Ja 128 90,14%
Nei 4 2,82%
Det burde holde med holdningskampanjer 10 7,04%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-06, 08:34   #1
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Ser at barneombudet er for at det skal innføres røykeforbud i bil med barn som passasjerer.

Det skulle jo bare være en selvfølge at folk lar være å røyke i bil med barn i, men jeg har nå dessverre altfor ofte sett at det skjer. Både i bil og i andre tette rom. Særlig nå om vinteren.

Hva synes du? Er det overformynderi, eller nødvendig for at folk skal bli flinkere til det? Lettere å si ifra kanskje til sære besteforeldre eller andre hensynsløse storrøykere?

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 08:36   #2
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Det får bare være overformynderi, men det er strengt nødvendig. Jeg ser det stadig vekk.

Gammel 21-11-06, 08:36   #3
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er helt enig med barneombudet.
Dette er ikke mer overformynderi enn andre deler av røykeloven, i alle fall.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 08:37   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må gjerne komme et sånt forbud for min del. Røyking med barn til stede er en uting, og de små kan ikke velge selv om de vil bli utsatt for røyken.

Gammel 21-11-06, 08:37   #5
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Jeg er helt enig med barneombudet.
Dette er ikke mer overformynderi enn andre deler av røykeloven, i alle fall.

Eller andre deler av veitrafikkloven. Vi får jo ikke ringe i mobil i våre egne biler heller. Røyking er jo også farlig fordi man fikler med ting og blir opptatt av røyken, på samme måte som mobil.

Gammel 21-11-06, 08:45   #6
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt er jeg for det. Oppegående mennesker sier da ikke nei til et slikt forbud.

*minner med skrekk bilturer med røykende personer som barn og dertil oppkast hvert 5. minutt*

Gammel 21-11-06, 08:45   #7
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner ikke at noen gjør det i det hele tatt.

Gammel 21-11-06, 08:46   #8
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er definitivt for det, ja. De som ikke skjønner at dette er skadelig for barna trenger et forbud å forholde seg til!

Gammel 21-11-06, 08:47   #9
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, jeg røyker ikke nå, men har røykt i 13 år. For meg blir hele problemstillingen litt absurd ettersom jeg som røyker har bodd sammen med folk med asma og allergi. Jeg røykte ikke inne de siste 6(?) årene jeg røyke så jeg synes det burde være en selvfølge.

Jeg synes også at det er viktig at hvis det blir røykeforbud at det blir kontroller. Liten vits med et lovverk som ikke blir etterfulgt.

Gammel 21-11-06, 08:47   #10
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg er enig.

Gammel 21-11-06, 08:49   #11
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Abselutt! Skulle bare mangle..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 08:51   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er selvsagt for røykeforbud i bil med barn i. At barn utsettes for passiv røyking syns jeg er et regelrett overgrep, så jeg kunne nok finne på å være for et generelt røykeforbud i hus hvor det bor barn også. (Ikke akkurat noe som vil kunne enkelt håndheves, men det er jo forbudt med andre overgrep mot barn).

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 09:07   #13
Siv
Passiv

Standard

Fysj, det er en uting å røyke i bilen når man har barn med seg Husker mamma røyka i bilen og jeg var så dårlig

Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 09:18   #14
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er dumt at de må gå så langt som å lage en lov om det. Det burde vært en selvfølge at man ikke røyker i bil med barn i.

Gammel 21-11-06, 09:21   #15
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ingen av dere som synes det er problematiske med et forbud som kanskje ikke blir etterfulgt? Jeg er bla usikker på dette med om det er lov å slå barn eller ikke. Altså jeg er imot at barn blir slått, men jeg er usikker på om et lovforslag er veien å gå. Så vidt jeg vet er tallene for mishandling ol de samme som før forbudet?

Gammel 21-11-06, 09:22   #16
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, dette er jeg for! Husker med gru de fæle bilturene med bestefar... huff..

Og røyking i bil er da minst like distraherende som å snakke i mobil, kanskje til og med mer..? Tenker på at det skal finnes frem, evnt rulles, tennes på.. sukk.. så ei dame som røyka, snakka i mobil og skulle notere samtidig - kan si jeg holdt god avstand til bilen foran ja.

Det er virkelig synd at enkelte røykere ikke klarer å holde seg i noen korte bilturer? Hm.. mora til ei jente i paralellklassen til guttungen har gått gravid 2 ganger så lenge jeg har "kjent dem" og gjett om den dama damper!! Hele tiden, med babyen i magen, i bilen (festa i stol, men stolen står løst).. ungen ble lagt inn med skikkelige pusteproblemer når den var 4-5 uker gamme... er det rart? Noen trenger mer enn forbud desverre.

Gammel 21-11-06, 09:26   #17
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil helst si ja, men jeg syns samtidig at forbud ikke har noe for seg. Hvordan skal politiet praktisere noe sånt? De har langt viktigere ting å ta seg av og med den ressurssituasjonen de har så..... Jeg tror ikke et sånt forbud vil ha noe for seg. Like lite som forbud mot å bruke mobil i bilen hjelper.

Nå vil jeg ha sagt at jeg er veldig anti når det gjelder røyk. Har aldri smakt røyk selv. Jeg er egentlig ganske fundamentalistisk. Syns at røykere burde utvises fra Norge. De kan bo i Danmark, der de er mer liberale. TULLA !!!

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 09:29   #18
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Ja, dette er jeg for! Husker med gru de fæle bilturene med bestefar... huff..

Og røyking i bil er da minst like distraherende som å snakke i mobil, kanskje til og med mer..? Tenker på at det skal finnes frem, evnt rulles, tennes på.. sukk.. så ei dame som røyka, snakka i mobil og skulle notere samtidig - kan si jeg holdt god avstand til bilen foran ja.

Det er virkelig synd at enkelte røykere ikke klarer å holde seg i noen korte bilturer? Hm.. mora til ei jente i paralellklassen til guttungen har gått gravid 2 ganger så lenge jeg har "kjent dem" og gjett om den dama damper!! Hele tiden, med babyen i magen, i bilen (festa i stol, men stolen står løst).. ungen ble lagt inn med skikkelige pusteproblemer når den var 4-5 uker gamme... er det rart? Noen trenger mer enn forbud desverre.

Vi hadde en slik nabo en gang. Hun gikk med sneipen i munnen hele tiden. Vi gikk gravide samtidig. De fikk ei lita jente. Hun la ikke på seg. Da hun var 2 måneder døde hun i sengen hjemme. Helt forferdelig at en mor kan røyke så mye når hun er gravid. Vi vet jo langt mer om dette nå enn for få år siden.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 09:34   #19
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om en lov vil være vanskelig å håndheve, så er det ikke dermed sagt at det ikke prevantiv effekt. Det er ikke lov å slå barn, allikevel blir de slått uten at noen ser dem. Men det at folk får vite at det er uakseptabelt å slå barn, tror jeg gjør at vi f.eks har mye mindre akspetert barnemishandling i Norge enn i f.eks England hvor det er lov med avstraffing av barn (ikke grov vold, men disiplinering).

Jeg tror også at det har en holdningsskapende effekt å si at det er ulovlig. Politiet har ikke ressurser til å stoppe alle som snakker i mobiltelefon, men de gjør det dersom det oppstår farlige situasjoner. De har forøvrig også myndighet til å straffe dersom røyking eller andre aktiviteter i bilen forstyrrer kjøreevnen.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 09:37   #20
Mamma Rosa
Passiv

Standard

På tide. Det burde ikke være lov å røyke i et hjem der det bor barn heller. Ei heller i svangerskapet.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:01.