|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ctrl+z
|
![]() Blir du julestressa?Jeg observerer med forundring tilsynelatende sindige menneskers totale forandring nå i november og frem mot høytiden. Veldig mange har forhøyet puls allerede nå og klarer ikke å se for seg at de skal bli ferdige med alt.
![]() |
#2 |
blid
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blir du julestressa?Uten tvil en koselig markering midt i et ellers stummende mørke sammen med familien
![]() |
#3 |
Unik
|
![]() Sv: Blir du julestressa?Eg nekter å stresse i jula. Når 1 desember kjem skal eg vera ferdig med julegaver og slikt og berre bruka dagane mot jul til å kosa meg med ungane. Då er det deira julepresang laging som står i fokus. Og det å bygge opp spenning og forventninger til den store dagen.
![]() |
#4 |
Peppy!
|
![]() Sv: Blir du julestressa?Jeg er ikke blant de som har så mange juleforberedelser, men jeg styrer litt med gavekjøp og matlaging til julaften. Jeg driver ikke med julevask og denslags altså. Men i år blir det nok litt verre enn vanlig, da vi skal feire borgerlig jul for første gang på ti år. Jeg kjenner ikke snev av stress nå, men tipper jeg har markant høyere puls en uke før julaften. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Aktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() |
![]() Sv: Blir du julestressa?Jeg er veldig flink (sikkert altfor flink ifølge enkelte) til å legge listen sånn passe i forhold til hva jeg orker/klarer/har lyst til. Julegaver planlegges og kjøpes inn i ganske god tid, huset må ikke være strøkent (men rimelig rent og ryddig) og vi baker for å kose oss, ikke for å få sju slag eller noe sånn.
![]() |
#6 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Blir du julestressa?@Monsoon: Hva innebærer en borgerlig jul?
![]() |
#7 |
My hips don't lie
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blir du julestressa?Jeg stresser egentlig svært lite med jula jeg. Noe veldig til julevask gjør jeg heller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
prøver å være tål***ig
|
![]() Sv: Blir du julestressa?lite stress, vi skal tom reise bort siste helga før jul!
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Blir du julestressa?Nei, absolutt ikke. Jeg ELSKER julen, lever og ånder for den. Det er den mest avslappede, nydelige, fantastiske, deiligste tiden i året, og jeg prøver å ha mest mulig av de "stressende" nødvendighetene ferdige før 1. desember slik at jeg kan gjøre det jeg liker best i julemåneden. Feks. baking, julegaveshopping, pynting osv.
![]() |
#12 |
Etylbarbital
![]() Sv: Blir du julestressa?
Det går an å levere sølvbestikket til rens? Ja? (Jeg hadde fullt sett innen jeg ble konfirmert og har bare brukt det 1 gang.)
![]() |
#13 |
flisespikker
|
![]() Sv: Blir du julestressa?Jeg synes julen er utelukkende hyggelig og pleier ikke å stresse. Nå har vi så langt aldri feiret jul hjemme hos oss selv, så det er marginalt som "må gjøres til jul", bortsett fra gavene, men jeg tror jeg ville greid å ta det noenlunde med ro uansett. Foreldrene mine greier det, enda så mye de vasker og baker og lager og ordner til jul, så da skulle jeg tro jeg ville kunne greie det også.
![]() |
#14 |
Borte
|
![]() Sv: Blir du julestressa?Jeg elsker julen og stresser aldri med forberedelsene. Jeg syns alt er koselig og nikoser meg med julegaveshopping og kakebaking. I år skal vi ha stort selskap 1. juledag, så det er mulig jeg blir litt stressa når jeg står på hodet i påleggsfat og potetsalat, men jeg tror det blir mest koselig.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Blir du julestressa?Jeg blir ikke så sliten av selve jula, men mer av at det er så utrolig mange bursdager i oktober og november. Inkludert min egen. Og det er så masete. Og så har mamma bursdag i romjumjula. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Peppy!
|
![]() Sv: Blir du julestressa?
Jeg vedder på at det ikke koster for mye, i hvert fall. : også fristet: |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Blir du julestressa?Vi får bare nærmeste familie til middag, altså svigerforeldre + svoger og moren min + broren min og barn. Derfor stresser jeg ikke mye, fordi de jo kjenner oss likevel og ofte er her til middag. Dessuten er jeg opptatt av å lage en fin ramme for barna (derfor insisterer vi på å feire jul her hjemme hos oss selv) og da funker ikke stress. Nytt etter at vi mistet S i julen er at vi reiser i kirken på julaften i kirken der han ble begravet. Da får vi juleroen.
![]() |
#18 |
Øyboer
![]() Sv: Blir du julestressa?Jeg stresser aldri i jula. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Blir du julestressa?Nei, jeg blir ikke det. Jeg gjør bare det jeg liker av juleforberedelser, og velger bort det som ikke passer meg. Nå elsker jeg både førjulstida og selve jula, så det blir da gjort en god del likevel. Det jeg velger å bruke tid på er min og snuppas tradisjonelle adventstur til sentrum hvor vi handler inn lekre godterier til adventssøndagene, førjulstur til København, generell julegavehandel, baking av én sort, (baking utover det er lystbetont og en bonus) pakke inn julegaver, se mange julefilmer på dvd, vaske huset litt mer grundig enn vanlig helgerengjøring, pynte, gå turer i skumringen og tro det eller ei; slappe av. Jeg pleier å ta ei uke ferie like oppunder jul, og så avspaserer jeg resten av året. Anbefales! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Blir du julestressa?Næ, stresser lite. Iår skal vi reise hjem til foreldrene mine og det eneste som stresser meg litt er at den der mannen ikke klarer å bestemme seg for om han skal være med eller ikke.
![]() |
|
|