|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Spinnoff: Homofili - når (alder) er det naturlig å oppdage det?Det er en tråd her på hvordan man ville ha reagert hvis det viser seg at barna deres er homofile. Jeg hadde definitivt reagert med sjokk hvis mine døtre var homofile - ikke fordi at jeg har noe imot homofile, men fordi de allerede virker interessert i gutter. Men det er jo mulig de ikke er "virkelig" interessert, men det er en kulturell oppdagelse?
![]() |
#2 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Homofili - når (alder) er det naturlig å oppdage det?Eg synest det er vanskelig å avgjere kva som er kultur og kva som er instinkt og biologi når det gjeld akkurat dette. Dessutan synest eg det var vanskeleg som barn å vite kva som var forelsking, begeistring, idolisering o.l. Eg ansåg meg som 100 % hetrofil fram til eg var ca 15, men det gjer eg ikkje lenger. Meir 70 % vil eg tru. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Spinnoff: Homofili - når (alder) er det naturlig å oppdage det?Dette tror jeg faktisk er individuelt. Jeg har kjenner både de som "alltid" har visst, og de som plutselig forelsket seg i samme kjønn, og først da skjønte at det var slik det skulle være.
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Spinnoff: Homofili - når (alder) er det naturlig å oppdage det?
Så vidt jeg vet opererer de nå med en teori som sier at det finnes noen som er100% hetrofile, noen som er 100% homofile mennesker og alt mulig i mellom. Altså at man definere seg på en skala mellom disse to ytterpunktene. Dette medfører at noen få vil være helt hetrofile eller homofile, men at de fleste vil kunne klassifisere seg som homofil eller hetrofil (i og med at det er de færreste som vil være bifile.) Dette ble utrolig dårlig forklart! Bær over med meg.
![]() |
#5 |
geskjeftig
|
Jeg skjønte hva du mente.
Man forelsker seg nok til samme tid, men det er forskjell på hvor bevisste man er på at man er forelska, og hvor interessert man er i forelskelse på den tiden. Min samboer ble f.eks. først barneskoleforelsket da han var 10-12 år, mens jeg ble det i 7-8 årsalderen. (Morsomt samtaletema
![]() |
#6 |
Leser
|
Nei, akkurat det siste er jo veldig viktig. Det at omgivelsene rundt barna fanger opp begeistringen for en av det annet kjønn og definerer det som en forelskelse, vil sannsynligvis gjøre at hetrofile "oppdager" sin egen legning før homofile. Trur eg.
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Spinnoff: Homofili - når (alder) er det naturlig å oppdage det?Av de homofile jeg kjenner så er det veldig forskjellig. Alt fra de som har visst det hele tiden, til de som skjønte at det var noe allerede i den første pubertet, til de som har innsett at de var homofile først i tenårene. Ingen av de har vært voksne før de har skjønt det.
![]() |
#8 |
geskjeftig
|
Definitivt. Enn så lenge er det jo også sånn at alle er heterofile inntil det motsatte er bevist.
![]() |
#9 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Spinnoff: Homofili - når (alder) er det naturlig å oppdage det?Det har jeg ingen anelse om, men vi har noen venner med en liten gutt som foreldrene vel allerede nå har slått seg til ro med at det er en viss fare for at kommer til å si "det er noe jeg må fortelle" når han blir stor. Vi snakker om en liten gutt som allerede fra han var året har elsket å leke med søsterens barbie, kle seg i hennes klær osv. Når han feks skal males i ansiktet, så er motivet han velger rosa sommerfugl. Og det er ikke det at han mangler "manlige forbilder", han har både en far og to eldre brødre.
![]() |
#10 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Spinnoff: Homofili - når (alder) er det naturlig å oppdage det?Dette tror jeg er veldig individuelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Spinnoff: Homofili - når (alder) er det naturlig å oppdage det?Jeg husker jo at jeg var interessert i gutter fra jeg var ganske liten, men jeg husker ikke helt om det var sånn "WOW! så spennende med gutter" eller om det var "Wow! så spennede ting de leker med!"
![]() |
#12 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Spinnoff: Homofili - når (alder) er det naturlig å oppdage det?Jeg kjenner de som alltid har vist og de som ikke ble klar over det før de var voksne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Leser
|
Ja, men hvem har de vært forelsket før de oppdaget at de var homofile, da? (Det er nok her hovedproblemet mitt kicker inn) Jeg kan godtta at folk kan være 80 % hetrofile 20% homofile og av den grunn ikke oppdager sin "20% homofili" før de kommer et stykke opp i årene, men jeg kan ikke forestille meg at noen som ikke har forelsket seg en god del ganger før de ble voksne.
![]() |
#14 |
geskjeftig
|
I tillegg tror jeg også at man ikke skal undervurdere heteronormativitetens kraft. Man forventer at man skal forelske seg i motsatt kjønn, og tenker at "det er sikkert sånn det er å være i et forhold". Jeg har selv opplevd å ikke bli himmelstormende, jublende forelsket før jeg var godt over tjue, men frem til da vært i langvarige forhold, og selv trodd at jeg hadde vært det.
![]() |
#15 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spinnoff: Homofili - når (alder) er det naturlig å oppdage det?Jeg har vært på foredrag/kurs om dette temaet med Tore Langfeldt som foreleser. Han sa da at gjennomsnittsalderen for når gutter oppdaget/ kjente på sine første homofile følelser var 7 år. Jenter noe eldre.l |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() Sv: Spinnoff: Homofili - når (alder) er det naturlig å oppdage det?De fleste vet det vel på en måte tidlig , men det er så mange faktorer som påvirker at det fins ikke noe fasit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
¿Qué?
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Homofili - når (alder) er det naturlig å oppdage det?Varierer vel dønn, vil jeg tro. Jeg husker at jeg kunne sette ord på at jeg var homo som 11-åring, men kjenner folk som mener det helt oppriktig ikke har falt dem inn at de kunne være homofile før de var i femtiåra, liksom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg vet ikke, folk er forskjellige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Spinnoff: Homofili - når (alder) er det naturlig å oppdage det?Jeg vet i alle fall at jeg begynte å synes at gutter var søte når jeg gikk 1.klasse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Homofili - når (alder) er det naturlig å oppdage det?Jeg husker min første stormende forelskelse. Jeg var vel 10 år kanskje, gikk i femte klasse. Den utkårede gikk i syvende...og jeg så stjerner. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|