Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Argumenter mot neglelakk for småjenter?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-08, 12:18   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Argumenter mot neglelakk for småjenter?

For jeg kjenner at jeg egentlig ikke har noen, og da føles det kjipt å si nei på prinsippielt grunnlag... Det er mange i barnehagen som har det i blant og det har blitt nevnt med lengsel i stemmen. Jenta maser ikke, og har godtatt at hun skal få det når hun blir stor, men i dag så jeg det laaange og såre blikket hun sendte venninnen som fikk masse skryt for neglelakk i dag i barnehagen. Lillepjuska mi som finner seg i det jeg har bestemt, men likevel ønsker seg veldig...

Jeg har veldig lyst til å gjøre henne ekstremt lykkelig med veldig enkle midler, men hører gjerne motforestillinger først.

Gammel 27-10-08, 12:22   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Argumenter mot neglelakk for småjenter?

Jeg er spent på svarene her kjenner jeg. Vesla har hatt på neglelakk nå og da nettopp fordi jeg ikke helt kan se hvorfor hun ikke skal få lov. Ikke hele tiden så klart, men innimellom når hun ser at jeg tar på eller hun kommer på at hun har lyst, så har hun fått både på fingre og tær.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 12:23   #3
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ingen argumenter verken for eller mot neglelakk.

Jenta vår har ikke spurt etter det, men om det skulle bli aktuelt så spiller ikke det noen rolle for meg. Det er vel ikke farlig.

Gammel 27-10-08, 12:24   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen motforestillinger mot neglelakk på barn. Så lenge de ikke spiser på fingrene sine så er det helt greit.

Men kjenne etter i deg selv. Det er jo sikkert en grunn til at du ikke vil at hun skal ha det. Og den grunnen er da vel god nok.

Gammel 27-10-08, 12:26   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har egentlig ikke hatt noen god grunn. Bare en sånn "det gjør man da ikke". Og sånne grunner liker jeg ikke.

Gammel 27-10-08, 12:26   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen motforestillinger mot dette, så snuppa har til tider neglelakk. Det er mest hun og bestemor som gjør dette, men jeg har ikke noe mot det. Det hender faktisk at de får neglelakk i barnehagen også. Greit for meg.

Hvorfor skal det være galt, egentlig?

Gammel 27-10-08, 12:27   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden bruker neglelakk. Eller; bruker og bruker.
Poden har hatt på neglelakk mange ganger. Noen ganger får han av meg, noen ganger av mormoren. Han synes han er sååå fiiin, og jeg kan virkelig ikke se noe galt med det.
Jeg bruker ikke neglelakk særlig ofte selv, og poden er heldigvis like fornøyd med sin mors blekrosa/fersken-lakk som mormors røde.

Gammel 27-10-08, 12:28   #8
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen motforestillinger, og mine jenter har fått ha på seg neglelakk et par ganger. Lys rosa, annet makter jeg ikke se på små jenter. Min erfaring er at lengselen og maset blir utrolig mye mindre straks de har fått lov å "oppleve" det en gang eller to, så bare den grunnen er jo en god grunn i mine øyne...

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 12:29   #9
Albertine
Passiv

Standard

Jeg har ikke noe jeg skulle ha sagt jeg. Mormor pynter dukka si med neglelakk når hun er der på overnatting og jeg kan liksom ikke si noe på det. Litt dumt er det at hun fortsatt sitter med fingrene i munnen til tider.

Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 12:30   #10
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Stor" er jo forresten heldigvis et relativt begrep. Tenk så fornøyd hun blir, både negelakk og "stor-stempel" på en dag!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 12:31   #11
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ser ikke noe galt i det. De har til og med fått kjøpe seg en neglelakk hver en gang, i "barnefarger", men jeg måtte gjemme den for da griset de rundt med den som gale. Tror jeg hadde synes det var litt rart om det var veldig voksne farger, men rosa, lilla, blå og grønn neglelakk i herlig forening synes jeg bare er artig, særlig når de føler seg såååååå fiiiine

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 12:38   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har latt Frøkna få neglelakk noen få ganger (noe som har redusert maset om det til et minimum, noe som igjen er et argument for ), men bare som et ledd i utkledning. Jeg liker ikke ideen om at hun skal ha på seg neglelakk for å pynte seg. Tilsvarende med sminke: hun har fått leke med øyenskygge av og til, men da har vi snakket så vidt om at sminke bruker barn bare når de kler seg ut, og at man må være voksen for å få lov til å sminke seg for å pynte seg. Det vil si at hun bare får ha sminke på hjemme og ikke når hun skal ut av huset, akkurat som hun bare får ha prinsessekjole på hjemme og ikke når hun skal ut; det er en enkel regel, som det er lett å gjennomføre.

Når det gjelder neglelakk, så er det jo ikke like enkelt å gjennomføre, siden den blir sittende på en stund, men der også har jeg tatt på henne neglelakken som en del av en "prinsesseseanse" også har hun fått lov til å gå med den til den blir borte av seg selv.

Jeg har egentlig bare ett argument mot, sånn egentlig: Jeg synes det ser avsindig teit ut på småjenter. Jeg så senest ei i barnehagen i dag, med mørk rød neglelakk, og jeg må innrømme at jeg himlet litt diskret over at noen lar ungen gå slik offentlig. (Joda, Frøkna har fått, hun også, men da har hun i det minste fått på seg lys, lys rosa, som bare vises for dem som vet at den er der – noe som har vært godt nok for henne.) Og nei, jeg sier ikke at jeg er konsekvent på noen måte, jeg sier bare hva jeg tenker, sånn egentlig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 12:38   #13
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke å hoste opp noen brukbare argumenter mot. Mine jenter, fem og tre år gamle, har fikk neglelakk på i sommer. Det er den eneste tiden på året jeg bruker det (på tærne) og da måtte de også få. SÅ stolte og fornøyde som de var.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 12:44   #14
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neglelakk er sminke. Småjenter bruker ikke sminke i barnehagen eller på skolen. Jeg ville ikke tatt på jenta neglelakk like lite som jeg ville ha sendt henne i barnehagen med mascara og eyeliner.

Gammel 27-10-08, 12:44   #15
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Så vidt jeg vet kan neglelakk inneholde ftalater, så hvis man trenger et argument for å ikke la småbarn bruke det, har man ett her. Dere kan lese mer om det på Grønn Hverdag: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=1438

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 12:45   #16
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:noterer seg at hun er den eneste med neglelakk-gutt så langt i diskusjonen:

Gammel 27-10-08, 12:45   #17
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Denne kampen valgte jeg å ikke kjempe. Minstejenten har fått neglelakk på, og synes hun er kjempefin.
Dette minner meg om at hun ville ha på i går kveld,men da orket jeg ikke. Så vi skal pynte henne med neglelakk etter jobb og barnehage i dag. Hun har ganske så sikkert ikke glemt avtalen vår.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 12:49   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hun spiser aldri på fingrene, egentlig. Nesetippen, derimot... :ikke bruke pudder:

Gammel 27-10-08, 12:50   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hun spiser aldri på fingrene, egentlig. Nesetippen, derimot... :ikke bruke pudder:

Spise på nesetippen?!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 12:50   #20
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg må innrømme at dette har jeg ikke tenkt på. Men det er sjeldent de har neglelakk på, som oftest er det på tærne og de får de ikke inn i gapet lenger. De få gangene de har det på, så får de heller tåle risikoen. I forhold til alle de gangene de har gnaget ikeamalingen av sengen, sleiket og tygget på alt fra hårstrikk, barbiebein, vinduer og annet pøkk som de får det for seg å nafse på, så tar jeg ikke litt neglelakk med ftalater så tungt *lat og domm mamma*

Men jeg skal ha det i bakhodet, heretter er det slutt på å sutte på neglelakkskosten i hvert fall

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:53.