Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gavespleising - single betaler mindre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Spleising på gaver - single betaler mindre?
Ja, jeg synes single skal betale mindre enn par 27 19,57%
Ja, jeg synes single skal betale halvparten av det par betaler 41 29,71%
Nei, jeg synes det skal deles likt uavhengig om man er par eller ikke 35 25,36%
Man kan betale etter evne - betale det man føler man har råd til 17 12,32%
Annet - hva? 18 13,04%
Deltakere: 138. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-08, 14:19   #1
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gavespleising - single betaler mindre?

Mannen min har gått sammen med søstrene sine og moren sin og kjøpt fjernstyrt helikopter i 66 års gave til faren deres. Det har visst vært en drøm han lenge har hatt å få det.

Jeg og mannen min mener at man tar totalbeløpet og deler på 5 - altså, 4 søsken og moren. Moren kan eventuelt betale større del om hun vil. Men søsknene mener vi skal betale likt. 3 av dem er gift/samboere og en av søstrene er singel.

Både moren og i hvert fall en av søstrene mener at hun som er singel skal betale halvparten av det de med ektefelle/samboer betaler, fordi hun har bare en inntekt mot oss som har to. Dette er ikke vi enige i. Når man har gift, blir det ikke billigere å kjøpe gaver fordi man er to, fordi da får man jo ofte dobbelt så mange å kjøpe gaver til. Og da mener jeg det blir helt likt. Og dessuten, vi har tre barn som vi forsørger og en del gjeld. Hun ene som er singel er nettopp ferdig med utdannelsen og har fått seg en jobb som er ok betalt. Hun har nesten ingenting å betale i husleie, ikke huslån eller billån og ingen barn. Så selv om hun er bare en, vil jeg tro hun har mer å rutte med enn oss. Når hun var student betalte hun gjerne mindre enn oss andre hvis vi spleiset på noe - men det var fordi hun hadde lite penger, ikke fordi hun er single.

Vi har løst det med at de som synes sin femtepart blir for dyr, kan si fra til moren og så betaler hun resten.

Svigermor mener at det er vanlig at single skal betale halvparten. Jeg prøvde å forklare at jeg ikke var enig, og hvorfor, slik som jeg skrev ovenfor her. Men hun ville ikke diskutere med meg. Hva mener dere - skal de som er single betale halvparten eller mindre enn de som er par når man spleiser på en gave?

Gammel 18-10-08, 14:23   #2
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gavespleising - single betaler mindre?

Jeg synes det er naturlig at alle søsknene betaler like mye. (Altså, jeg ser ikke noe galt i at man i en søskenflokk av og til betaler etter evne, men i dette tilfellet høres det da bare rimelig ut at hun betaler sin del.) Har man partner/ er gift så blir det jo som regel dobbelt så mange gaver å kjøpe, som du sier.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 14:24   #3
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du og mannen din er to som skal være med på gaven. Søsteren er én. En betaler da for hver enkelt? Kjøpesummen delt på antall voksne givere. Barn synes jeg blir annereledes.

Selvsagt justerer en hvis noen har veldig dårlig økonomi, men å blande inn hvor mange andre en har å kjøpe gaver til, antall barn å forsørge etc, synes jeg blir sært.

Gammel 18-10-08, 14:25   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man begynner å krangle om pengefordelingen har man kanskje kjøpt for dyr gave? Dette er jo individuelt. Jeg krysset av for at single skulle betale halvparten, men egentlig mener jeg ikke det. Det jeg synes er at man må gjøre tilpasninger som føles riktig i akkurat de spesifikke situasjonene.

Gammel 18-10-08, 14:26   #5
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Har man partner/ er gift så blir det jo som regel dobbelt så mange gaver å kjøpe, som du sier.

Dobbelt så mange å kjøpe til og (i de fleste tilfeller) to inntekter.

Jeg hadde aldri kommet på å forlange at en singel venninne eller bror skulle betale dobbelt så mye som meg. For det er jo i realiteten det hun vil gjøre hvis hun som enslig skal betale samme sum som et par som er to.

Gammel 18-10-08, 14:27   #6
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arran, her.

Du og mannen din er to som skal være med på gaven. Søsteren er én. En betaler da for hver enkelt? Kjøpesummen delt på antall voksne givere. Barn synes jeg blir annereledes.

Selvsagt justerer en hvis noen har veldig dårlig økonomi, men å blande inn hvor mange andre en har å kjøpe gaver til, antall barn å forsørge etc, synes jeg blir sært.

Så du mener når man er par så skal man gi dobbelt så mye i gave til de man kjøper til? Som jeg skrev i hovedinnlegg, så får man jo bare flere å kjøpe gave til når man er to og da hjelper det ikke at man har to inntekter.

Gammel 18-10-08, 14:28   #7
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Enig med deg Tito. Jeg er gift og vi har i mange år hatt bare ei inntekt (jeg var hjemmeværende da barna var små). Likevel opplevde vi mange ganger at det ble forventet at vi som var gift skulle betale for to (med ei inntekt), mens single skulle betale for en (også med ei inntekt).

Gammel 18-10-08, 14:28   #8
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvis man begynner å krangle om pengefordelingen har man kanskje kjøpt for dyr gave? Dette er jo individuelt. Jeg krysset av for at single skulle betale halvparten, men egentlig mener jeg ikke det. Det jeg synes er at man må gjøre tilpasninger som føles riktig i akkurat de spesifikke situasjonene.

I dette tilfellet kostet gaven 1500 kr - altså 300 kr på hver - noe som ikke akkurat er grisedyrt.

Gammel 18-10-08, 14:28   #9
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvis man begynner å krangle om pengefordelingen har man kanskje kjøpt for dyr gave?

Enig.

Umiddelbart tenker jeg at familie = dele beløp på antall søsken. Imidlertid har vi i vennegjengen gjort det anderledes, når vi har spleiset til hverandre. Da har vi gitt en sum pr hode, der single altså betaler halvparten.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 14:29   #10
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes forresten kanskje det hadde vært annerledes om det var en vennegjeng som skulle spleise på gave til en felles kompis/ venninne. Mannen og jeg har en del felles venner, og kunne godt betalt 2/8 eller hva det nå ble om vi skulle kjøpe gave.

Gammel 18-10-08, 14:31   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at når fire søsken kjøper til sin far, så er det søsknene som spleiser og da kan de betale like mye. (I dette tilfellet er jeg altså enig med deg.)

Hvis vi er fem venner som spleiser på gave til felles venn, så kan summen deles på fem, selv om to eller fire av de som spleiser er gift. (I dette tilfellet er jeg altså enig med svigermor.)

Poenget for meg går på om det er naturlig at begge i forholdet er "med på gaven". Jeg tenker som så at jeg aldri ville ha kjøpt egen gave til svigerfar; det står bare mitt navn på gaven fra Teomannen. Så når vi spleiser med Teomannens single bror på gave til deres foreldre, betaler vi (les: Teomannen) og broren samme beløp.

Jeg stemte altså "Annet", siden jeg syns det er avhengig av om man spleiser på gave til familie eller til felles venner.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 14:32   #12
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arran, her.

Dobbelt så mange å kjøpe til og (i de fleste tilfeller) to inntekter.

Jeg hadde aldri kommet på å forlange at en singel venninne eller bror skulle betale dobbelt så mye som meg. For det er jo i realiteten det hun vil gjøre hvis hun som enslig skal betale samme sum som et par som er to.

Men om den single har ganske ok inntekt, ingen å forsørge, ikke huslån, ikke billån og lite husleie, så har man jo ofte mer penger å rutte for enn par som har flere barn å forsørge og masse gjeld selv om de har to inntekter. Kan ikke si at jeg er enig i at de single skal betale halvparten bare fordi de en en.

Gammel 18-10-08, 14:34   #13
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenker at det er forskjell på om man kjøper til venner eller om man kjøper til familie.
Er vi flere venner som spleiser på gave til en felles venn, så mener jeg at det må deles på antall voksne.
Men skal jeg f.eks spleise med mine to søsken på gave til moren vår, så deler vi på tre selv om to av oss har partner som også skal stå som giver av gaven. Dette fordi det jo er mitt familiemedlem vi kjøper gave til, mannen min ville aldri ha kjøpt gave til moren min om han ikke var sammen med meg og jeg ville virkelig aldri ha drømt om å kjøpe noe til svigermor, hadde det ikke vært for mannen min.

Gammel 18-10-08, 14:36   #14
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

I utgangspunktet tenker jeg at man betaler per hode. Det er jeg vant til. Hadde det noen gang blitt noen diskusjon ut av hvem som skal betale hva, så hadde jeg sikkert meldt meg ut av hele spleiselaget. Ev. tilbudt å sponse. Jeg gidder ikke krangle om sånt.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 14:38   #15
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Akkurat problemstilling om man kjøper gave til felles venner, har jeg ikke tenkt så mye på. Jeg tror ikke vi noen gang har spleiset med andre venner til felles venner. Jeg kan se at det kanskje blir naturlig å dele på antall personer da og at par betaler dobbelt. Men når det gjelder familie synes jeg i hvert fall ikke at man skal betale mer som par. Som andre sier, ville det ikke vært naturlig for meg å kjøpe egen gave til svigerfamilien.

Gammel 18-10-08, 14:41   #16
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Standard

Hadde vi hatt et søsken som var enslig forsørger med trang økonomi hadde jeg forresten glatt tilbudt meg å betale mer enn dem. Nå er realiteten at de single søsknene våre enten bor hjemme, eller på hybel, med minimale utgifter. De har mer "lommepenger" enn oss - og langt færre utgifter i forbindelse med jula, f.eks.

Gammel 18-10-08, 14:42   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg merker meg at det er en grunn til at jeg svært sjelden involverer meg i spleising på noe som helst.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 14:46   #18
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg merker meg at det er en grunn til at jeg svært sjelden involverer meg i spleising på noe som helst.

Ja, vi prøver å unngå det vi og - nettopp fordi dette alltid blir en diskusjon. Men vi ville så gjerne at han endelig skulle få det helikopteret han alltid har ønsket seg, så da måtte vi spleise for å få det til.

Gammel 18-10-08, 14:51   #19
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Så du mener når man er par så skal man gi dobbelt så mye i gave til de man kjøper til? Som jeg skrev i hovedinnlegg, så får man jo bare flere å kjøpe gave til når man er to og da hjelper det ikke at man har to inntekter.

Per Singel kjøper 10 julegaver. Kari Singel kjøper 10 julegaver. Per og Kari Ektepar kjøper 20 julegaver. Blir ikke det akkurat like mange julegaver som før?

Ellers er jeg enig i at det godt kan være forskjell på vennegaver og familiegaver. Jeg kunne gjerne ha vært med på at familiegaver deles på antall søsken, mens vennegaver fordeles per hode.

Jeg kjøper bare ikke argumentet at et par med to inntekter skal slippe billigere unna enn en singel med én. At en tar hensyn til nedsatt betalingsevne der det er tilfelle, helt ok, men jeg er ikke med på forutsetningene i argumentassjonen til trådstarter. Og det er uavhengig av om jeg selv er i eller utenfor et parforhold.

Gammel 18-10-08, 15:08   #20
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Når vi spleiser på familiegaver deler vi på antall søsken, men når vi spleiser på vennegaver deler vi på antall voksne slik at de som er singel betaler halvparten.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17.