Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Alternativ til bunad ??

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-06, 13:02   #1
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Alternativ til bunad ??

Jeg har ikke bunad-og vil heller ikke ha Nordlandsbunaden, men om etpar-tre år skal vi ha konfirmasjon, og jeg har begynt å tenke på antrekk. Har vurdert festdrakter av forskjellige typer, slik som f.eks.:
http://www.bjdesign.no/bilde1_3.jpg

eller denne : http://www.bjdesign.no/Page5.htm (trykk på bildet over der det står "Astrid-den elegante")

evnt : http://www.ragnhild.no (Trykk på "Husfruedrakt" og se på bilde nr. 2 den med rød jakke)

Men jeg har også begynt å lure på om det er litt tullete å bruke 10-15 000 på en festdrakt ? Kanskje jeg heller skulle ha kjøpt meg en fin kjole ? Det finnes jo endel flotte ullkjoler f.eks.
Er det noen av dere som har linker til slike kjoler, eller tips til alternativer til festdrakt ?
Jeg er bare 159 lang, og må nok ha ca str. 46.

Venter spent på tips

Sist redigert av gnuri : 24-11-06 kl 16:49.
gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 16:50   #2
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alternativ til bunad ??

Er det ingen som har noen synspunkter om de forskjellige festdraktene -eller vet om noen stilige ullkjoler som kan passe til såpass pent som en konfirmasjon ?

Gammel 24-11-06, 16:53   #3
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde aldri brukt 10-15000 på slike drakter som du viser. Utrolig at de tar så mye betalt for slike ukledelige fantasidrakter.

Nå er kanskje ikke jeg den rette å spørre, fordi jeg er av den oppfatning at det ikke finnes noe alternativ til bunad.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 16:55   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt stilig jeg

Klart det koster litt, men du kan jo bruken den i mange år da? Til mange anledninger

Har ei venninne som har en "festdrakt" - og hun bruker den både i bryllup, 17.mai, jul og diverse slike anledinger.

Men akkurat HVILKEN festdrakt er vanskelig å si synes jeg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 17:02   #5
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Nei- jeg synes i grunnen også at det er flottest med bunad, men jeg har altså ikke lyst på Nordlandsbunaden, som er den bunaden som er den jeg "sokner til". Dette er pga at jeg ikke orker styret med å få sjalet stivt og fint. Synes at bunaden kun er fin med sjalet slik det skal være, men så dårlig å stryke som jeg er, så er det best å innse sin begrensning
Synes det blir feil å plukke ut en bunad fra et sted jeg ikke har tilknytning, liksom...

Har du noen gode alternativer til festdrakt, da ?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg hadde aldri brukt 10-15000 på slike drakter som du viser. Utrolig at de tar så mye betalt for slike ukledelige fantasidrakter.

Nå er kanskje ikke jeg den rette å spørre, fordi jeg er av den oppfatning at det ikke finnes noe alternativ til bunad.

Gammel 24-11-06, 17:05   #6
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Nei- jeg finner liksom ikke noen jeg helt faller for... Det er vanskelig. Hadde vært så fint å finne noe jeg VIRKELIG likte iom at det koster såpass. Har du sett noen fine ullkjoler som kunne passet, da ??

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg synes det er litt stilig jeg

Klart det koster litt, men du kan jo bruken den i mange år da? Til mange anledninger

Har ei venninne som har en "festdrakt" - og hun bruker den både i bryllup, 17.mai, jul og diverse slike anledinger.

Men akkurat HVILKEN festdrakt er vanskelig å si synes jeg.

Gammel 24-11-06, 17:08   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes forresten Nordlandsbunaden er NYDELIG

Men om du er usikker, så ville jeg kjøpt en festdrakt fra Sparkjøp.. til 2000 kr

http://www.sparkjop.no/default.asp?I...eKjolerDrakter

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 17:08   #8
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns alle disse var fine.
Hvis jeg skulle hatt en av disse hadde jeg valgt den første.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 17:11   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at enten går man for skikkelige saker eller så kan man ha en pen kjole/drakt.

Gammel 24-11-06, 17:17   #10
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Ja- Nordlandsbunaden er nydelig, men ikke uten sjalet Den drakten fra Sparkjøp synes jeg ikke er så fin, dessverre....

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Synes forresten Nordlandsbunaden er NYDELIG

Men om du er usikker, så ville jeg kjøpt en festdrakt fra Sparkjøp.. til 2000 kr

http://www.sparkjop.no/default.asp?I...eKjolerDrakter

Gammel 24-11-06, 17:18   #11
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Ja- men har du noen tips til fin kjole da ?? Synes det er så vanskelig å finne noe...

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg tenker at enten går man for skikkelige saker eller så kan man ha en pen kjole/drakt.

Gammel 24-11-06, 17:29   #12
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Ja- men har du noen tips til fin kjole da ?? Synes det er så vanskelig å finne noe...

Jeg er elendig på kjoler. Gruer meg nesten til å kjøpe ny kjole til jul, men jeg har krympa ut av alt i skapet og er nødt til å kjøpe ny.

Gammel 24-11-06, 17:40   #13
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De var fine de draktene du hadde linker på.
Selv har jeg kystdrakten. Er veldig fornøyd med den

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 17:58   #14
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Kystdrakten synes jeg er veldig fin, men jeg tror kanskje ikke at jeg blir så fin med belte i livet, iom at jeg er lita og tykk

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

De var fine de draktene du hadde linker på.
Selv har jeg kystdrakten. Er veldig fornøyd med den

Gammel 24-11-06, 21:30   #15
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne synes jeg var nydelig

Denne er også nydelig, men den koster vel ca 30 000 + ...

Sagadrakten eller Prinsesse Kristinadrakt/kjolen

Eller hva med å få skreddersydd en ullkjole eller drakt?

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 21:41   #16
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har og kystdrakt og tror ikke det er noe problem at man ikke er akkurat liten.. Er selv 165 høy og har vert oppi nesten størrelse 46 og forsatt gått med min. selv om den sikkert er finest på tynne spinkle damer så er vi ikke alle sån.

den er hvertfall veldig enkel når det kommer til å ta den på å gå med den. Trenger ikke mye stryking og sånt.

Nå har jeg fått meg cape og da ble det bare enda bedre

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 21:48   #17
Ginger2
Naiv og Super

Ginger2 sin avatar

Hvor: Oslo
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg må nesten bare signere Berglijot, hvis du skal spandere såpass mye penger på et klesplagg burde du nesten kjøpe en ordentlig bunad. Sjalet får du alltid til å stryke, det er et lite plagg. Men så skjønner jeg meg ikke på slike festdrakter, jeg synes ikke de er noe festlige....

Gammel 24-11-06, 21:49   #18
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes denne var fin jeg, Tromsbunaden. Kan du ha den da?
Hvis ikke, har du vel en bestemor eller noe fra et annet sted, ikke hør på bunadpolitiet!

Personlig synes jeg ikke så mye om de draktene, det er ikke sikkert at du vil være like glad for de om 15 år, budan er rimelig "bankers" sånn da!

Da ville jeg heller kjøpt en fin kjole. Har prøvd å søke litt, uten noen gode resultat. Se om det er noen lokale tekstilkunstnere som lager kjoler? Min mor kjøpte en nydelig kjole på Format i Bergen, men husker ikke hvem som har laget den.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 22:04   #19
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Denne er den samme som jeg har linket til , bare at på bildet jeg linket til hadde hun capet utenpå.
Ja en skreddersydd ullkjole eller drakt hadde absolutt også vært et alternativ Heldigvis har jeg litt tid å fundere på enda

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Denne synes jeg var nydelig

Eller hva med å få skreddersydd en ullkjole eller drakt?

Gammel 24-11-06, 22:05   #20
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Takk for svaret Må kanskje se nærmere på kystdrakten også da

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg har og kystdrakt og tror ikke det er noe problem at man ikke er akkurat liten.. Er selv 165 høy og har vert oppi nesten størrelse 46 og forsatt gått med min. selv om den sikkert er finest på tynne spinkle damer så er vi ikke alle sån.

den er hvertfall veldig enkel når det kommer til å ta den på å gå med den. Trenger ikke mye stryking og sånt.

Nå har jeg fått meg cape og da ble det bare enda bedre

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:13.