Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Champagne; trenger råd

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-08, 14:27   #1
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Champagne; trenger råd

Butikken ved ankomst Gardermoen har følgende champagneutvalg (pris i parantes):

Charles Heidsieck mis en cave (219)
Jacquart Brut Mosaique, tin (195)
Lanson Black Label (209)
Lanson Rosé (275)
Louis Roederer Brut Premier (265)
Moët & Chandon Brut Imperial (245)
Moët & Chandon Brut Imperial, Rosé (339)
Moët & Chandon Brut Vintage (385)
Nicolas Feuillatte Brut Réserve Particulière (185)
Nicolas Feuillatte Demi-Sec (185)
Nicolas Feuillatte Rosé Brut (265)
Nicolas Feuillatte, Cuvée Palmes D'Or, Vintage (739)
Piper Heidsieck Cuvée Brut (185)
Piper Heidsieck Cuvée Sublime (229)
Pommery Brut Rosé (255)
Pommery Brut Royal (189)
Pommery Cuvée Louise, Vintage (605)
Taittinger Brut Réserve (245)
Taittinger Prélude, Grands Crus, Brut (305)
Veuve Clicquot Brut (265)

Hva bør jeg kjøpe? Hva bør jeg unngå? Eller bør jeg i stedet slepe med meg champagne fra Paris?

Ben "sprudlende" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 14:34   #2
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Champagne; trenger råd

Nebbia har sikkert noe å komme med ... Jeg tør nesten ikke si noe ...

Men OK, hvis jeg "må":
Taittinger Prélude, Grands Crus, Brut (305)

Men jeg er litt sånn "hvis det er dyrt, så MÅ det jo være bra ... " :sucker:

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 14:35   #3
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og Nebbia kommer garantert til å kreve medbrakt fra Paris ...

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 15:09   #4
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Nicholas Feuillatte Brut eller Taittinger. Selv ville jeg gått for Nicholas - den synes jeg er kjempegod og hyggelig priset.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 15:18   #5
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Moët & Chandon Brut Imperial, Rosé (339)

Alle tre er veldig gode, mine favoritter faktisk, Rosé havner imildertid på tredjeplass av disse.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 15:59   #6
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Takker for tips. Vi drikker gjerne champagne til take-away sushi forresten, er det noen som har meninger om hvilke som passer bra eller mindre bra til den slags (eller evt. til andre typer mat). Jeg tror ikke jeg kommer til å putte noe annet enn champagne i «kvoten» min, hvis ikke noen har noen gode tips for Gardermoen ankomst eller Duty Free på Orly. Jeg skal neppe ha brennevin; jeg her fortsatt mer enn jeg trenger igjen fra den perioden jeg ukependlet til London for ti år siden.

Medbrakt fra utlandet har jo blitt komplisert; hvis jeg skal handle i Paris, må jeg nok gjøre det på Orly (for man får jo ikke ta med flasker gjennom sikkerhetskontrollen. Det er jo hyggelig at luftfartsmyndghetene ønsker å beskytte oss mot science fiction-våpen, men jeg syns nå det er irriterende å ikke en gang få ta med en vannflaske på grunn av en oppdiktet trussel /rant), og jeg vet ikke hvordan utvalg og priser er der.

Ben "real pain for my sham friends" Murphy

Gammel 22-07-08, 16:46   #7
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan si hva jeg gjorde; jeg kjøpte på magefølelsen (har lite peiling på sjampis) og endte opp med Taittinger Brut Réserve (245). Også gav jeg den til svigermor, det er kanskje noe for deg det også.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 18:13   #8
scilla

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Til sushi funker det veldig bra med Nicholas F. Brut - der har jeg lang og bred erfaring. Fremdeles mitt hotteste tips, altså.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
Gammel 22-07-08, 20:09   #9
Nebbia
Passiv

Standard

Det er ingen tvil om at utvalget av Champagne er bedre i Paris enn i ankomsthallen på Gardermoen, men så er det jo dette om du gidder å ta deg bryet, da. Det er ikke så enkelt å ta med seg varene inn på flyet lenger. Jeg vet ikke hvordan utvalget er på flyplassen i Paris er, men inntrykket mitt er at etter taxfree ble fjernet i EU, har utvalget blitt dramatisk redusert på de fleste flyplasser, og det overrasker meg ikke om utvalget på Gardermoen er bedre enn utvalget på flyplassen i Paris.

Av de du har listet opp synes jeg Taitinger er den beste produsenten. Louis Roederer og Lanson er også bra, men Black Label er kanskje litt for enkel. Hva du enn velger, så ville jeg ha unngått de store merkene (særlig Moët & Chandon og Veuve Clicquot). Disse har enorme markedsføringsbudsjetter, og veldig mye av prisen skyldes nettopp dette. Finner du en ukjent produsent til samme pris som disse to, er nesten alltid den lille produsenten et bedre kjøp.

Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 20:46   #10
scilla

scilla sin avatar

Standard

Nå har jeg ikke vært på Orly, men Charles de Gaulle har ELENDIG tax-free.
Kos dere masse i Paris - verdens fineste by!

Gammel 24-07-08, 17:33   #11
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pommery er min absolutte favoritt. Taittinger går også an.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 00:24   #12
Benmurphy
-

Standard

Takk for tips og råd, jeg tror jeg skal prøve å følge så mange av dem som mulig.

Ben "åpen for å prøve det meste" Murphy

Gammel 25-07-08, 00:43   #13
Nebbia
Passiv

Standard

Må bare få presisere at med best, mener jeg relativt sett. Det er ingen av Champagnene du har listet opp som er dårlige. Og så er det jo dette med smak og behag. Jeg mener du nevnte Charlemagne i en tråd for en stund siden. Jeg synes den er fantastisk. Det samme synes jeg om Bollinger som er en helt annen stil. Jeg kjenner noen som synes Charlemagne er flott og Bollinger håpløs, og andre igjen som elsker Bollinger men synes Charlemagne blir for lett. Som sagt, smak og behag.

Én ting er sikkert, og det er at Champagne er lysår foran alle andre musserende i kvalitet. Den beste Cava jeg noen gang har smakt, når ikke den dårligste Champagnen jeg har drukket til knærne. Nå var den "dårlige" Champagnen langt dyrere, og det var helt klart en grunn til det.

Ellers lar jeg meg fascinere av mennesker som drikker mye Champagne. Jeg synes også Champagne er utrolig godt, men drikker det altfor sjelden.

Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 00:49   #14
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Ellers lar jeg meg fascinere av mennesker som drikker mye Champagne. Jeg synes også Champagne er utrolig godt, men drikker det altfor sjelden.

Hva er mye? Wenche Foss mye? Eller at champagne blir valgt når det "skal drikkes"?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 07:21   #15
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Hva er mye? Wenche Foss mye? Eller at champagne blir valgt når det "skal drikkes"?

Det siste. Champagne kan drikkes til så mangt, og jeg er rett og slett ikke flink nok til å se på Champagne som et reelt alternativ. En inngrodd og høyst utilsiktet konservativ del av meg synes tydeligvis det må en anledning til for å drikke Champagne.

Det er noe herlig dekadent over de som helt naturlig plukker frem en flaske Champagne til pizza eller sushi.

Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 07:59   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har drukket champagne til lutefisk. Det fungerte faktisk som bare det.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 08:56   #17
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Og her kommer et blondine spørsmålet: Er det ikke slik at cava er den spanske varianten av champagne ? Er den mye dårligere enn den franske altså, uansett? Forsto jeg deg rett da Nebbia? (O store alkoholguru! )

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 09:34   #18
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Og her kommer et blondine spørsmålet: Er det ikke slik at cava er den spanske varianten av champagne ? Er den mye dårligere enn den franske altså, uansett? Forsto jeg deg rett da Nebbia? (O store alkoholguru! )

Cava er spansk, ja. Crémant kalles de franske som ikke kommer fra Champagne. Man kan diskutere i evigheter om hva som er den beste rød- eller hvitvinen uten å komme til enighet. Til det er det for mange ulike kvalitetsområder og smakspreferanser. Når det gjelder Champagne er situasjonen en annen. Dette området er kvalitetsmessig så mye bedre egent til å lage musserende vin, at man generelt kan sies at Champagne alltid er best. Det finnes selvfølgelig noen få unntak, som f.eks italienske Ca del Boscco som også lager fantastisk musserende, men når man snakker om generelle områder er Champagne den ubestridte eneren. Det er man også veldig klar over i Champagne, og en organisasjon som reprensenterer alle Champagne-produsentene slår knallhardt ned på alle undermålere som forsøker å utnytte kvalitetsstemplet Champagne er.

Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 09:48   #19
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer scilla med høye kneløft og flere utropstegn enn tillatt på FP.

Nicolas Feuillatte Brut er min hverdagsfavoritt, nammenamm til en hyggelig pris. De pleier alltid å ha den på OSL, så se etter den selv om den ikke er listet her!
Jeg ville nok glatt ha tatt én flaske med Nicolas Feuillatte, Cuvée Palmes D'Or, Vintage (739) in case of a rainy day.

Ellers satser jeg på at Kif har vært flink jente og kjøpt champagne?!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 10:05   #20
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg har drukket champagne til lutefisk. Det fungerte faktisk som bare det.

Var det ikke du som hadde hyppig champagnedrikking som nyttårsforsett? Er løftet innfridd?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:37.