Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvis jeg var hiv-positiv ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-08, 14:34   #1
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Hvis jeg var hiv-positiv ...

ville du invitere meg hjem?

I Dagbladet i dag står det at HIV positive i dag sliter mer enn på 80 tallet.
http://www.dagbladet.no/magasinet/20...08/542992.html
Mette Marit stiller opp. Hva med deg, hvordan er det med deg? Ville du "risikert" å ha en hiv positiv person som omgangsvenn, som barnevakt?

Jeg fikk min ilddåp i så måte på slutten av 80 tallet, og deltok da også på hiv kurs for helsepersonell i England. Lærte mye da og har nok derfor fulgt med mer enn mange også. Jeg var lettet når jeg fant ut at det ikke bare var teori, men at jeg ikke hadde noen irrasjonell frykt den gangen.

Jeg har derimot mine tvil om min make, han er mildt sagt overbeskyttende ovenfor Mazungen og ville nok ikke vært like avslappet.

Så hvor går din grense? Hadde en omgangsvenn med hiv fått forbli omgangsvenn? Hadde du vært urolig rundt vedkommende? Hadde vedkommende fått eget bestikk ved middagen?

Sist redigert av Maz : 10-08-08 kl 14:40.
Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 14:37   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis jeg var hiv positiv....

Ja om det var en person jeg kjente godt og stolte på. Ikke noe problem.
Men har hørt syke historier om folk som har smittet andre med vilje, så om det var et helt nytt bekjentskap så ville jeg nok ikke latt det passe barnet med en gang... Men ville neppe latt et ferskt bekjentskap uten hiv gjøre det heller så.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 14:52   #3
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Det ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med. Jeg er faktisk overrasket over at dette fortsatt er et tema.Jeg trodde alle var klar over at HIV ikke smitter ved vanlig sosial omgang.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 14:55   #4
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Mette Marit hadde jeg ikke invitert hjem, no matter what.

Men en omgangsvenn med HIV hadde jeg selvfølgelig ikke kuttet ut på grunn av sykdommen.

Gammel 10-08-08, 14:59   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen problemer. Trente kampsport og hadde sosial omgang med en hivpositiv på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet og det var også helt uproblematisk. Det ble fulgt standard blodprosedyrer ifht. han som til alle andre som kom til å blø på mattene (vanlig desinfeksjon).

Jeg husker hysteriet tok av da jeg gikk i 6. klasse og ikke hadde noe forhold til det ettersom jeg var for ung. Da jeg ble gammel nok til å ha et forhold til hiv og aids så var det allment kjent at hiv ikke smitter ved f.eks. vanlig sosial omgang, via kyss eller via toalettseter.

Gammel 10-08-08, 15:01   #6
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Dere sier det er alment kjent, men er det virkelig det når de sier det er tøffere å leve med HIV nå enn for 20 år siden?

Gammel 10-08-08, 15:01   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til nå har jeg, som jeg vet om, bare kjent en hiv-smittet person i livet mitt. Jeg hadde overhodet ikke noe problem med å omgås henne på lik linje som jeg omgås andre mennesker. Jeg ville heller ikke hatt betenkeligheter med at hun passet barnet mitt, da hun var en strålende mor for sitt barn.

Gammel 10-08-08, 15:28   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har selvsagt ingen kvaler når det gjelder å invitere mennesker med HIV inn i mitt hjem, men jeg må selvsagt kjenne vedkommende mer enn godt når det er snakk om barnevakt for mine barn, så er han eller hun en drittsekk spiller evt. sykdommer ingen rolle.

Gammel 10-08-08, 15:29   #9
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

HIV smitter jo ikke ved vanlig omgang, så jeg ser ikke problemer ved å ha sosial omgang med smittede. Og eget bestikk?

Gammel 10-08-08, 15:32   #10
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Mette Marit hadde jeg ikke invitert hjem, no matter what.

Men en omgangsvenn med HIV hadde jeg selvfølgelig ikke kuttet ut på grunn av sykdommen.

Enig..

Eget bestikk får uansett alle som kommer og spiser hos oss.

Gammel 10-08-08, 15:33   #11
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Helt ærlig vet jeg med 100% sikkerhet at det ikke ville blitt noe problem om en omgangsvenn fikk hiv. Jeg fins ikke redd for smitte på mine egne eller mine barns vegne ved normal omgang med en hiv smittet person. Hadde en gang to stk i familien som var hiv smittet og at jeg må ærlig innrømme at jeg tenkte ikke over det når de dullet med babyen min. Det smitter da ikke så lett.

Gammel 10-08-08, 15:33   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor hadde dere ikke invitert MM hjem? Noe jeg har gått glipp av?

Gammel 10-08-08, 15:42   #13
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å omgås en hivpositiv som venn. Seksuell omgang hadde jeg nok ikke dristet meg til, selv med prevensjon. Jeg har hatt en del med hivpositive å gjøre i jobben min, men har ikke venner i privat nettverk med hiv. Ikke som jeg vet om iallefall.

Jeg så forresten et par episoder med Ekstrem oppussing fra USA for kort tid siden. De pusset opp hjemmet til en dame som blant annet hadde tatt til seg to hivpositive barn. Det gjorde sterkt inntrykk å se hvordan barn med hiv eller med hivpositive i familien ble diskriminert. Tårene trillet rimelig bra da jeg hørte om en bror av en hivpositiv som ikke fikk lov til å bruke skolens fellestoalett. Eller om familien med en hivpositiv som fikk beskjed av presten om at de ikke var velkommen i kirken lenger.

Det er har vært stille på hiv-fronten i mange år, jeg tror det er på tide å blåse liv i forhold til informasjonsbiten. Både med tanke på forebygging og smitte, men også fordommer.

Gammel 10-08-08, 15:54   #14
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror nok at det er mange fordommer mot folk som får hiv og at mange har en formening om at de må leve et dårligere liv for å pådra seg sykdommen, men for de fleste er det bare uflaks eller en kjip partner som ikke informerer om sykdommen før folk er intime.

Jeg kjenner ingen med hiv, så vidt jeg vet, men onkelen til en venninne døde av aids for noen år tilbake og han hadde fått sykdommen ved en blodoverføring (i Norge) på slutten av 80 tallet. Han levde et normalt familieliv med kone og 3 barn til han døde. De tok helt sikkert noen forhåndsregler med de bodde sammen helt til han døde uten at noen ble smittet.

Jeg håper at ikke blir en "hysterisk" mor om det begynner et hiv positivt barn i bhg eller skolen til mine barn og at jeg ville behandlet mine venner som normalt om de skulle være så uheldig å få denne sykdommen.

Gammel 10-08-08, 15:57   #15
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Det ville jeg nok ikke hatt de store betenkeligheter med, nei, men her i gården er dette foreløpig helt hypotetisk. Og selvfølgelig vet man aldri helt sikkert hvordan man vil reagere i en gitt situasjon.

Jeg ville nok ikke hatt seksuell omgang med en hiv-positiv uansett. Gitt at man visste, selvsagt.

Når jeg tenker på at ungene kan stikke seg på sprøytespisser er det heller ikke HIV som bekymrer meg mest. Hepatitt er vel så skummelt og mye mer utbredt og lettere å få.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvorfor hadde dere ikke invitert MM hjem? Noe jeg har gått glipp av?

Ja, hva er dette egentlig?

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 16:15   #16
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

HIV smitter jo ikke ved vanlig omgang, så jeg ser ikke problemer ved å ha sosial omgang med smittede. Og eget bestikk?

Mange Hiv positive opplever å få eget bestikk, eget i et som ikke blandes sammen det andre, og enten kastes eller kokes etter bruk. Det triste er at dette ikke er vandrehistorier fra 80 tallet, men virkeligheten i dag.

Gammel 10-08-08, 16:18   #17
Left
Passiv

Standard

Det skal så utrolig mye til for å bli smittet ved "normal" omgang, så ja - du hadde vært hjertelig velkommen hjem til oss.
Og jeg tror faktisk jeg heller ville hatt besøk av en hiv-smittet enn Mette Marit, men det går mer på hennes personlighet. Tror ikke vi hadde blitt perlevenner.

Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 16:23   #18
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg tror nok at det er mange fordommer mot folk som får hiv og at mange har en formening om at de må leve et dårligere liv for å pådra seg sykdommen, men for de fleste er det bare uflaks eller en kjip partner som ikke informerer om sykdommen før folk er intime.

Dette tror jeg også er en stor del av problemet. Det har blitt så innprentet i oss at det er homofile og narkomane som får HIV. Mens det er langt fra sannheten.

Gammel 10-08-08, 16:26   #19
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er lettere å få hepatitt B enn HIV, så jeg tror ikke jeg hadde brydd meg så mye, all den tid vi ikke vet så mye om hvem som har Hep B.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 16:26   #20
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Jeg har aldri vært i den situasjonen du beskriver og kan derfor vanskelig si hvordan min reaksjon ville blitt. Det er ofte enkelt og si en ting når det ikke er aktuelt der og da. Når man er midt oppi en situasjon, kan man ofte reagere helt annerledes enn man ville trodd. Men skulle jeg kommet opp i den situasjonen, så TROR jeg at jeg skulle takla det greit. Kan ikke se for meg at det skulle bydd på problemer å fortsatt være omgangsvenner. Ei heller å hatt omgangsvennen som barnevakt, om det var aktuelt før den evt. diagnosen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.