Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvorfor tok hun hans navn?
Hennes navn var et "kjedelig" et, og hans var finere eller mer spesielt 26 34,21%
Han hadde sterkere tilknytning til sitt navn (slektsgård eller lignende) 9 11,84%
Hun ønsket å bryte med sin fars navn 5 6,58%
Fordi han er mann 7 9,21%
Han ønsket sterkest at de skulle ha hans navn 7 9,21%
Hun hadde mest lyst til å bytte 9 11,84%
Annet 13 17,11%
Deltakere: 76. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-08, 11:36   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?

Mange har påpekt at det er påfallende at det store flertallet av navnebyttene går i mannens favør, og "alle" begrunner det med at hans navn var finest.

Må sjekke.

(Påll kommer)

Gammel 20-05-08, 11:38   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?

Jeg tok hans etternavn fordi det var mer spesielt enn mitt kjedelige -sen navn, men mest av alt fordi jeg overhodet ikke hadde tilknytning til rævslekt-navnet mitt, mens han har stor tilknytning til sitt navn.

Gammel 20-05-08, 11:39   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med "Han ville det mest"? (Og nei, det trenger ikke være det samme som det siste alternativet.)

Gammel 20-05-08, 11:40   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Æsj, nå ser jeg at jeg ikke fant et alternativ som passer til meg selv:

"Hans navn var fint, hennes navn var ganske snodig og ikke noe å tvinge på noen".

Gammel 20-05-08, 11:41   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Kan noen legge inn de to nye alternativene, pluss et "annet"?

Gammel 20-05-08, 11:41   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Æsj, nå ser jeg at jeg ikke fant et alternativ som passer til meg selv:

"Hans navn var fint, hennes navn var ganske snodig og ikke noe å tvinge på noen".

OK, enda et alternativ: "Hun ville mest bytte".

Gammel 20-05-08, 11:42   #7
TBM
Passiv

Standard

Du mangler "hun hadde -sen-navn og han hadde et tradisjonsrikt familienavn".

Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 11:42   #8
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Hehe - mitt navn er ikke kjedelig, men hans er mer spesielt.

Gammel 20-05-08, 11:43   #9
TBM
Passiv

Standard

Og så mangler du et alternativ for "den uselvstendige kvinnen som ønsket å ta sin manns navn i lykke over endelig å være gift og forsørget".

Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 11:43   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Sånn, Poly? (Det blir snart et alternativ for hver av dere alle sammen, tror jeg. )

Gammel 20-05-08, 11:44   #11
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Sånn, Poly? (Det blir snart et alternativ for hver av dere alle sammen, tror jeg. )

Det er viktig å være tidlig ute skjønner jeg.

Du har ikke tatt med mitt innspill i innlegg nummer 9???

Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 11:45   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hans etternavn er litt sjeldnere enn mitt var. Jeg har beholdt mitt som mellomnavn, og ungene har også mitt navn som mellomnavn og hans som etternavn. Han har vurdert å ta mitt tidligere etternavn som mellomnavn, men det har blitt med tanken. For oss var det viktig at alle i familien hadde samme etternavn.

Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 11:45   #13
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss har det delvis sammenheng med formen på navnet. Mannens mellomnavn starter med samme bokstav som mitt opprinnelige etternavn, og disse har kun én stavelse. De klinger godt som mellomnavn i kombinasjon med etternavnet på to stavelser. Mannens etternavn er sjeldnere enn mitt, skjønt ingen av dem er veldig utbredt, så det var ikke noe vektig argument. Navnet mitt er i utgangspunktet så kort at det godt kunne bli litt lengre.

Jeg veide mye fram og tilbake før jeg bestemte meg for å legge til mannens etternavn ved giftermålet i 1998. En av hovedgrunnene til at jeg tok navnet, er egentlig at det også knytter meg til mammas familie og hjemsted. Mannen og jeg er fjernt i slekt, og jeg har et nært forhold til området navnet kommer fra. Mitt opprinnelige etternavn er pappas navn - mamma het Hansen før hun giftet seg, og verken hun eller søstrene har beholdt pikenavnet. Mitt nåværende navn speiler tilknytning til både mannen og begge foreldrene mine, og jeg er godt fornøyd. :totalt underkastet:

Å ha samme forbokstav på mellomnavnet er for øvrig svært praktisk på postkassa og dørskiltet.

Jeg har ikke svart på undersøkelsen.

Sist redigert av Bluen : 20-05-08 kl 11:53.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 11:47   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke helt hva jeg skal stemme.
Vi har jo endret begge to, til en kombinasjon av våre navn.
En kompromiss-løsning vi begge er fornøyd med.

Gammel 20-05-08, 11:49   #15
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal stemme.
Vi har jo endret begge to, til en kombinasjon av våre navn.
En kompromiss-løsning vi begge er fornøyd med.

Du skal ikke stemme, Lille Ru.

Gammel 20-05-08, 11:50   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hm. "Hun ville mest bytte" kan vel overlappe en del med de andre her?

Gammel 20-05-08, 11:51   #17
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Nå er ikke jeg gift ennå, men blir det om ikke så lenge. Jeg kommer til å ta hans etternavn og beholde mitt som mellomnavn, rett og slett fordi jeg vil det. Er skikkelig gammeldags Ungene mener at pappaen skal ta mitt som mellomnavn også slik at vi alle får samme etternavn, men tviler på at det skjer

Gammel 20-05-08, 11:53   #18
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hans navn er kortere (mitt hadde fire stavelser, hans bare to), mer spesielt og det kostet meg ikke en kalori å bytte .

Gammel 20-05-08, 11:57   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karina, her.

Nå er ikke jeg gift ennå, men blir det om ikke så lenge. Jeg kommer til å ta hans etternavn og beholde mitt som mellomnavn, rett og slett fordi jeg vil det. Er skikkelig gammeldags Ungene mener at pappaen skal ta mitt som mellomnavn også slik at vi alle får samme etternavn, men tviler på at det skjer

Da må du svare "fordi han er mann".

Gammel 20-05-08, 12:15   #20
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vekslet mellom

Han hadde sterkere tilknytning til sitt navn (slektsgård eller lignende)
Hun ønsket å bryte med sin fars navn

Helten uttalte seg aldri om navneendring, det var min avgjørelse.

Skulle ønske den var flervalgs.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:28.