|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
This is normal!
|
![]() Beskytte barn mot overgrep (fra kjente og ukjente) - hvordan?Eldstejenta vår har nå rundet tre år, og jeg lurer på når og hvordan vi skal snakke med henne om at ikke alle voksne er snille mot barn. Jeg ser det har vært diskutert i andre tråder, særlig "slemme, fremmede menn", men hva med overgrepene som kan skje i nærere relasjoner, fra lærer, trener, slektning, kamerat osv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Erfaren
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beskytte barn mot overgrep (fra kjente og ukjente) - hvordan?Det er kjempevanskelig! Vi begynte allerede i 3-årsalderen og fokusere på at datterens kropp var privat, og da spesielt nedentil. Vi forklarte at bare mamma, pappa og mormor kunne ta på og vaske henne nedentil (for det var bare oss tre som noen gang gjorde det), for det var jo hennes eget private område. Vi la ikke noe spesielt enormt fokus på det, det var liksom bare sånn, og hun nevnte det vel aldri tilbake til oss. Nå som hun er 9 år er hun fullt informert om hva fremmede kan gjøre med henne, og det er vel det letteste å fokusere på. Jeg synes det har vært vanskelig å informere henne om at familie så vel som fremmede kan være "farlige", for jeg vil jo ikke skremme henne til å tenke stygt om alle mannlige bekjentskaper. Men, nå som hun er så stor har jeg kunnet vært ganske åpen om en inngiftet onkel, som ikke var helt god mot et par av oss niesene, og brukt det som et eksempel. Har trukket frem at ikke alle onkler er på denne måten, men at hun må vite at det er grenser for hva hun skal finne seg i i forhold til egen kropp og andres. Dette er ikke store, dype samtaler vi har hatt, men vi har liksom involvert det i det helt dagligdagse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
kross
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beskytte barn mot overgrep (fra kjente og ukjente) - hvordan?Dette ER veldig vanskelig, ingen tvil om det. Og det er ikke lett å si noe generelt, egentlig, fordi barn er ulike og har ulike behov og forutsetninger. Noen barn blir lett engstelige og kan komme til å gruble mye over slik informasjon uansett hvor nennsomt man legger det fram, mens andre barn er mer robuste og kan trenge en skikkelig vekker for å forstå alvoret. Derfor tenker jeg at det viktigste kanskje er å ta utgangspunkt i barnet; hva det tåler og hva det trenger.
![]() |
#4 |
Epikur
|
![]() Sv: Beskytte barn mot overgrep (fra kjente og ukjente) - hvordan?Vi har fokusert på at hun bestemmer over egen kropp, vi har måttet tvinge bla svigers til å respektere at hun noen ganger ikke vil gi klem eller sitte på fanget. Skal hun få den nødvendige selvrespekten og kjenne respekt for egne grenser, så må vi som er nær henne respektere hennes nei. (Det vra en laaang vei å gå med svigers, de kjørte følelsesmessig utpressing og nå blir farmor lei seg og hva_har_du og hadde aldri tenkt at dette hadde sammenheng med utvikling av kroppslig integritet).
![]() |
#5 |
By the Sea
|
![]() Sv: Beskytte barn mot overgrep (fra kjente og ukjente) - hvordan?
Jeg gjør som Mim, og tenker at det er forebyggende og beskyttende nok.
![]() |
#6 |
kross
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beskytte barn mot overgrep (fra kjente og ukjente) - hvordan?Ja, det tenker jeg er viktig; å oppmuntre barnet til å kjenne etter hva som er OK og sette grenser når det gjelder kroppskontakt generelt. Og det er selvfølgelig også viktig å respektere disse grensene fullt ut. Flott at du tok den kampen med svigersene, Mim!
![]() |
#7 |
This is normal!
|
![]() Sv: Beskytte barn mot overgrep (fra kjente og ukjente) - hvordan?Takk for fine svar med gode råd. Vi lar også våre bestemme selv hvem de skal klemme eller sitte på fange hos (vel, hypersosiale minstefrøken er ganske ukritisk enda |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beskytte barn mot overgrep (fra kjente og ukjente) - hvordan?Vi forteller barna (fem og tre år) at de bestemmer over kosene sine og at hvis de ikke vil gi kos så må andre respektere det (bruker selvsagt ikke ordet 'respektere'). Og den andre veien: at når noen sier nei, så er det nei det betyr. Videre utdyper vi hva dette innebærer med praktiske eksempler når anledningen er der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Erfaren
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beskytte barn mot overgrep (fra kjente og ukjente) - hvordan?
Nå finner jeg ikke noen link til dette programmet, men jeg fant en flott artikkel, som var publisert i Time Magazine. Den gir flere gode råd og tips som er verdt å få med seg: |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beskytte barn mot overgrep (fra kjente og ukjente) - hvordan?Eldste er av den engstelige grublende typen, så vi har tatt ting i etapper. Og startet med din kropp, du bestemmer. Og tatt det gradvis derfra. Nå vet vi at vi har pedofile i nærheten, så vi kjører en god del mer enn kanskje andre gjør.
![]() |
|
|