Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En tale fra graven (Aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-08, 19:35   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En tale fra graven (Aftenposten)

http://www.aftenbladet.no/innenriks/article615435.ece

Nettopp derfor er jeg for. Nettopp derfor fatter jeg ikke at folk er mot.

Gammel 25-03-08, 19:39   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En tale fra graven (Aftenposten)

Jeg vakler. Jeg hadde ikke klart å legge pillen på nattbordet dersom jeg visste at den ville ta liv.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 19:40   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et utrolig vanskelig tema... Men jeg tror jeg heller til at jeg heller vil ønske meg en verdig død når jeg sjøl ønsker det, enn et liv i lidelse hvor jeg bare venter på slutten, dersom det skulle bli aktuelt. Samtidig, som Liven er inne på, så tror jeg ikke jeg ville klare å legge pillen på nattbordet til et annet menneske, vel vitende om at denne ville bli brukt til å ende et liv. Dobbeltmoralsk - ja, og dermed også vanskelig...

Jeg kan slett ikke mye om dette, men det virker da som dette fungerer fint i Nederland - at det er mye etikk og kontroll rundt aktiv dødshjelp?

Gammel 25-03-08, 19:43   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er et sterkt innlegg han kommer med.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 19:49   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg sittet og grått snørr av dette brevet, noe så nydelig skrevet. For en mann. Jeg heller mye mer for enn mot. Jeg ser problemene, men mener det burde være enkelt å finne en løsning på disse, og at verdigheten til døende mennesker teller mest.

Gammel 25-03-08, 19:53   #6
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Dette er veldig veldig vanskelig.

Gammel 25-03-08, 19:55   #7
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Å se en av sine nære og kjære spise opp av kreften og så blir liggende lenge å lide mens man bare venter på at lidelsene endelig skal ta slutt. Jeg ville ønsket meg pillen om jeg var i den situasjonen, det er grusomt å sitte på sidelinjen og følge en som går på ubegrensede doser med morfin mens man venter på at døden (endelig) skal komme.

Gammel 25-03-08, 19:59   #8
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg heller mye mer for enn mot. Jeg ser problemene, men mener det burde være enkelt å finne en løsning på disse, og at verdigheten til døende mennesker teller mest.

Veldig enig!

Å velge bort livet synes jeg er en rett man skal ha. Og det er jo ingen i hele verden som kan stoppe noen som ønsker å ta livet sitt, og da blir det for dumt at f eks fysiske plager skal hindre noen som ønsker å skjerme den som måtte finne vedkommende. At noen ønsker å gjøre det "lovlig" og med familie og næres velsignelse synes jeg bare gjør det hele klarere. Det er, som Iset skriver, et spørsmål om verdighet.

Ser dog at den praktiske gjennomføringen kan være vanskelig

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 20:06   #9
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Det er et veldig vanskelig tema. Men tror jeg hadde villet dø hvis jeg hadde havnet i en slik situasjon.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 20:28   #10
Kalima
Aktiv

Kalima sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Kalima har et hav av muligheter foran seg
Standard

Syns han har skrevet på en utrolig flott måte. Blir helt rørt, ikke minst over styrken han ser ut til å ha hatt hele tiden. Temaet er vanskelig, men jeg heller for.

Kalima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 01:39   #11
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan ikke annet en å signere Sitron.
Jeg er for aktiv dødshjelp, men selvsagt under gitte kriterier.
Dødlig sykdom med masse smerter uten mulighet for å bli frisk f.eks.
Å la et menneske få slippe å leve sin siste tid med sterke smerter.
Kan ikke helt se hvorfor ikke aktiv dødshjelp er et fint alternativ til å dope ned mennesker for å holde smertene unna. Et skall som ligger der og "sover" fordi det er så neddopet, for å vente på døden.
Enda verre med de tilfellene hvor de ikke kan gi smertelindring.
VI er da egentlig mere humane mot våre egene kjæledyr, vi lar de få slippe å lide.

Gammel 26-03-08, 06:40   #12
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Fillern. Der drepte jeg nok en interessant tråd.

Beklager

Sist redigert av Maz : 26-03-08 kl 16:18.
Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:21.