|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Hvis du vurderer å skaffe deg hund, hvilken rase? Og hvorfor akkurat den?Ja det lurer jeg på. |
![]() |
![]() |
#2 |
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvis du vurderer å skaffe deg hund, hvilken rase? Og hvorfor akkurat den?Jeg skal IKKE ha hund, siden jeg allerede har to katter, en undulat og en dverghamster. Men HVIS jeg skulle valgt hund ville jeg valgt en Berner Sennen. Det er noen skikkelig store, flotte familiehunder med godt lynne. En slektning har en Berner og jeg ble sjarmert fra første stund. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
trøtt
|
![]() Sv: Hvis du vurderer å skaffe deg hund, hvilken rase? Og hvorfor akkurat den?Vi har hatt både rottweiler og schæfer. Nå er jo hunder individer de også, men mitt generelle inntrykk er at schæfere er _mye_ mer lettlærte enn rottweilere. Rottweileren vår var dorsk og hatet regnvær. Han var mest interessert i mat, men når han først fikk opp "driven"var han god flere ting, bl.a. å gå spor. Schæferen vår hadde mye mer driv, og lærte lettere. Til gjengjeld var han også mye mer "vimsete".
![]() |
#4 |
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvis du vurderer å skaffe deg hund, hvilken rase? Og hvorfor akkurat den?Skulle jeg hatt hund igjen så tror jeg det hadde blitt en shetland sheepdog for det har vi hatt før, det er en nydelig hund. Jeg er ikke så begeistret for store hunder,
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvis du vurderer å skaffe deg hund, hvilken rase? Og hvorfor akkurat den?Den gangen jeg skulle kjøpe hund satte jeg meg ned med hundebok og leste opp og ned om gemytt og bruksområder, og jeg valgte ut fem hunderaser jeg kunne forske videre på. Jeg har alltid drømt om en border collie, men vet at jeg aldri kunne ha gitt den hunden det den trenger. De er lykkeligst når de får bo på gård og gjete sauer. Flatcoated retriever likedan, de er nå engang fuglehunder og trenger trening. Rhodesian ridgeback slo jeg fra meg da jeg så en stå og hutre i regnet utenfor REMA; en sånn en kunne jeg ikke ha i Finnmark. Så da sto jeg igjen med berner sennen og leonberger, store, fine familiehunder begge to. Jeg ringte de respektive valpeformidlerne, og han som formidlet berner sennen sa at han skulle sende meg liste og la på. Men leonbergerdama pratet i vei om rasen og avslørte en glød for disse hundene som smittet over på meg, og jeg endte opp med en liten leonbergervalp. Fantastisk hund, jeg savner henne fortsatt. |
![]() |
![]() |
#6 |
Tilpasser tittel
|
![]() Sv: Hvis du vurderer å skaffe deg hund, hvilken rase? Og hvorfor akkurat den?Boxer! Jeg kjenner flere som har/ har hatt, og de har alle vært gode familiehunder, stygge så de er pene, rolige, og lettlærte.
![]() |
#7 |
Originala
|
![]() Sv: Hvis du vurderer å skaffe deg hund, hvilken rase? Og hvorfor akkurat den?Jeg har forstått at Riesenscnauzer ikke røyter, så i så fall ville det vært veldig interessant. Minuset er at den krever mye mosjon og er, etter hva jeg har forstått, ikke så lettdressert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Opp og ned
|
![]() Sv: Hvis du vurderer å skaffe deg hund, hvilken rase? Og hvorfor akkurat den?Tror jeg ville hatt en terveuren igjen viss jeg skulle hatt hund. Eller en engelsk setter. Det er de jeg kjenner best til og føler jeg har nok kunnskap til å oppdra.
![]() |
#9 |
seru
|
![]() Sv: Hvis du vurderer å skaffe deg hund, hvilken rase? Og hvorfor akkurat den?Jeg elsker fuglehunder. Men det var dette jaktinstinktet da...
![]() |
![]() |
#10 |
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvis du vurderer å skaffe deg hund, hvilken rase? Og hvorfor akkurat den?
Har hatt tilsammen tre Riesen, alle tre har røytet, en av de ganske mye også. Vet ikke om jeg bare har vært uheldig, eller om de egentlig ikke skal røyte. Det om dressur og mosjon kan jeg skrive under på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvis du vurderer å skaffe deg hund, hvilken rase? Og hvorfor akkurat den?Vi hadde lenge bestemt oss for en fransk bulldog etter at vi fant ut at den passet familiens gemytt. Dette var før jeg innså at alle de obligatoriske tisseturene om morgenen kom til å bli et ork og makulerte hele hundeprosjektet.
![]() |
#12 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvis du vurderer å skaffe deg hund, hvilken rase? Og hvorfor akkurat den?En sånn:
![]() |
#14 |
På lukket avdeling
|
![]() Sv: Hvis du vurderer å skaffe deg hund, hvilken rase? Og hvorfor akkurat den?
En venninne av meg har en sånn. Hun er verdens skjønneste Staffordshire bullterrier. Går veldig godt sammen med barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
Hadde ikke tenkt å ha den som kosepute i sofaen heller. Det er som du sier dyr som trenger stimulans. Det holder ikke med 3 minutters dritepause på naboens plen |
![]() |
![]() |
#16 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() Sv: Hvis du vurderer å skaffe deg hund, hvilken rase? Og hvorfor akkurat den?Jeg har hatt mange hunder, og min definitive favoritt er Flat Coated Retriever. En krevende rase, men så gir de utrolig mye igjen også
![]() |
#17 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Hvis du vurderer å skaffe deg hund, hvilken rase? Og hvorfor akkurat den?Holmenkollhamster*).
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvis du vurderer å skaffe deg hund, hvilken rase? Og hvorfor akkurat den?Flat Coated Retriever! Jeg elsker den rasen og har hatt to selv. Jeg skal ha meg en til, men det er en rase som trenger endel tanketrim i tillegg til fysisk trim for ikke å bli fullstendig svinsete og svimete og kjede seg, så da vil jeg ha god tid så den får seg noen timer hver dag. Trene jakt (de er apportører, og utrolig dyktige i feltsøk), agility (som er knallgøy men litt stressende for bikkja) og litt lydighet. Kunne også tenkt meg ravinehundtrening eller ettersøkshundtrening. Jeg vil også gjerne ha etpar måneder hjemme med den så jeg får grunntreninga ordentlig på plass. Sist redigert av m^2 : 21-02-18 kl 18:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Hvis du vurderer å skaffe deg hund, hvilken rase? Og hvorfor akkurat den?Jeg elsker Jack Rusell, men det er en småhund og det tror jeg neppe jeg skal ha igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvis du vurderer å skaffe deg hund, hvilken rase? Og hvorfor akkurat den?Aussie er nydelige!!! Jeg kjenner flere med Aussie, og de jeg har sett er virkelig oppegående bikkjer også |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|