Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvordan ville du ha forklart en femåring om hva Hamlet handler om?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-08, 19:55   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan ville du ha forklart en femåring om hva Hamlet handler om?

Helt seriøst ment, altså.

Gammel 18-01-08, 20:00   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan ville du ha forklart en femåring om hva Hamlet handler om?

Først måtte jeg ha lest/sett den en gang til, for det er sikkert en fordel å vite det selv før man forklarer videre.

Jeg klarer for alt i verden ikke å huske den historien...

Gammel 18-01-08, 20:02   #3
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe av historien i Løvenes konge er basert på noe lignende. Kan jo være et utgangspunkt?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 20:03   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om en mann som har det skikkelig vanskelig. Faren hans er død, og han finner ut at onkelen hans har drept ham. Og så gifter til og med moren seg med den onkelen. Hamlet kjenner på seg at han burde gjøre noe med det, men klarer ikke å bestemme seg. Og til slutt går det skikkelig ille og nesten alle dør. Noe sånt?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 20:05   #5
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Først måtte jeg ha lest/sett den en gang til, for det er sikkert en fordel å vite det selv før man forklarer videre.

Jeg klarer for alt i verden ikke å huske den historien...

Jeg må innrømme at jeg er litt der selv.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Noe av historien i Løvenes konge er basert på noe lignende. Kan jo være et utgangspunkt?

Det visste jeg ikke. Takk for tipset!

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Om en mann som har det skikkelig vanskelig. Faren hans er død, og han finner ut at onkelen hans har drept ham. Og så gifter til og med moren seg med den onkelen. Hamlet kjenner på seg at han burde gjøre noe med det, men klarer ikke å bestemme seg. Og til slutt går det skikkelig ille og nesten alle dør. Noe sånt?

Takk! Det var akkurat et slikt sammendrag jeg var ute etter.

Gammel 18-01-08, 20:05   #6
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville sagt at det handler om en mann som har har en pappa som er død. Og han er veldig, veldig lei seg og har lyst til å finne ut hvordan pappaen døde. Mammaen hans har giftet seg på nytt og Hamlet liker ikke mannen hun giftet seg med.

Etterhvert så finner Hamlet ut at mannen hun giftet seg med er den som drepte pappaen hans. Han er så lei seg og sint og vil hevne seg. For å få gjennom den planen later han som han er helt gal og han får til slutt hevn og dreper mannen, men blir skadet i kampen og dør selv.

Tja - ikke det enkleste stykket å forklare enkelt. Tror jeg ville droppet hele Ophelia scenariet, det ville vel blitt for komplisert.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:01.