Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Vet noen hvilken bok dette er?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-08, 10:51   #1
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Vet noen hvilken bok dette er?

En av mine tidligere elever prøver å finne en bok hun leste som barn/ungdom. Hun husker hverken tittel eller forfatter. Kanskje noen har lest den? Jeg klipper ut litt av msn-samtalen vår:

Sitat:

det jeg kan huske (og som var hele poenget med historien) var en jente som bodde med mormoren (dette var i gamle dager altså...) og hadde dårlig syn, så da hun skulle på skolen fikk hun noen gamle svarte (for store) briller, på veien hjem ble hun ertet av noen barn og gjemte seg i en skog, og der inne kunne hun plutselig se en "hage" eller en del av skogen som var helt forvandlet

og det kunne hun bare se med brillene på... så jeg tenkte at den sikkert het "den hemmelige hage" eller noe men google aner ikke hva jeg snakker om

google vil gjerne gi meg linker til boken "the secret garden" men det er ikke den altså

Gammel 29-01-08, 10:56   #2
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vet noen hvilken bok dette er?

www.biblioteksvar.no

De vet det utroligste.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 11:01   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh helsike, den hørtes kjent ut! Jeg tror faktisk jeg har lest den, men nå står det bom stille.

Gammel 30-01-08, 22:05   #4
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

www.biblioteksvar.no

De vet det utroligste.

Takk for tips, jeg prøvde dette.

Fikk svar nå:

Sitat:

Hei!
Ingen av oss kolleger i Barne- og ungdomsavdelingen har noe godt forslag til hvilken bok dette kan være.
I første omgang videresender vi derfor spørsmålet ditt til Norsk barnebokinstitutt.
Vi gir beskjed når vi har noe nytt å melde om saken.

Skal si de tar jobben sin på alvor. Blir spennende å se om de finner ut dette.

Gammel 30-01-08, 22:14   #5
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Skal si de tar jobben sin på alvor.

Reine dekkdekktimen!

Gammel 30-01-08, 22:18   #6
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Det vet jo jeg. En av mine yndlingshistorier. Det er Elsa Beskow, enten fra samlingen Kisten på herregårdsloftet eller fra Muntergjøk. Tror historien heter Den usynlige hagen.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-08, 22:34   #7
TBM
Passiv

Standard

Hva kan ikke FP hjelpe til med!

Svar med sitat
Gammel 30-01-08, 22:38   #8
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Det vet jo jeg. En av mine yndlingshistorier. Det er Elsa Beskow, enten fra samlingen Kisten på herregårdsloftet eller fra Muntergjøk. Tror historien heter Den usynlige hagen.

Det er jo helt fantastisk! Gleder meg til å fortelle videre og høre om det stemmer, det gjør det sikkert!

Gammel 30-01-08, 22:39   #9
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Fortell det til bibliotekarene også, er du snill. De pleier nemlig ikke å gi seg før de finner svaret.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-08, 22:45   #10
Kaija

Kaija sin avatar

Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Fint å kunne være til hjelp. Det er mange fine historier i de to samlingene, men litt gammeldagse er de sikkert. Har lest dem mange ganger for meg selv, og har også lest bøkene for elevene mine. Anbefales.

Gammel 30-01-08, 22:49   #11
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Disse skal jeg få tak i ja, og lese for ungene. Og jeg skal si fra til detektivene på biblioteket!

Gammel 30-01-08, 22:56   #12
Kaija

Kaija sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Disse skal jeg få tak i ja, og lese for ungene. Og jeg skal si fra til detektivene på biblioteket!

Skal hente dem fram for mine unger også. De er veldig inne i fantasy og eventyrverden nå, så det burde passe perfekt. Kjekk påminnelse for meg også dette.

Forresten oppdaget jeg at jeg allerede hadde lagt Kisten på Herregårdsloftet i kurven med bøker jeg skulle ta med til skolen. Brillehistorien sto visst ikke i den, så da er den i Muntergjøk (Som jeg ikke helt vet hvor jeg har nå.)

Gammel 31-01-08, 02:49   #13
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Den er fra "Muntergjøk"

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:25.