|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
trøtt
|
![]() Trenger hjelp! Jeg er blitt bedt om å lese i en vielse ...... og har i den forbindelse trålet alt jeg har av lyrikk (noen hyllemeter) i forsøket på å finne noe egnet.
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Trenger hjelp! Jeg er blitt bedt om å lese i en vielse...Jeg grov frem en del Piet Hein-dikt etter en lignende forespørsel på NM en gang i tiden, og Piet Hein oversatte selv mange av de små diktene sine til engelsk; kanskje noen av dem kan brukes?
![]() |
#3 |
intro
|
![]() Sv: Trenger hjelp! Jeg er blitt bedt om å lese i en vielse...Her er det en utgivelse hvor dikt av flere gode norske lyrikere, bl.a. Stein Mehren, er oversatt til engelsk. Kanskje finner du noe der? Boka koster 125 kroner, ser jeg.
![]() |
![]() |
#4 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Trenger hjelp! Jeg er blitt bedt om å lese i en vielse...Det er da en del knakende gode Shakespeare sonetter som omhandler kjærlighet. Shall I Compare Thee To A Summer's Day? by William Shakespeare (1564-1616) Shall I compare thee to a summer's day? Thou art more lovely and more temperate. Rough winds do shake the darling buds of May, And summer's lease hath all too short a date. Sometime too hot the eye of heaven shines, And often is his gold complexion dimm'd; And every fair from fair sometime declines, By chance or nature's changing course untrimm'd; But thy eternal summer shall not fade Nor lose possession of that fair thou ow'st; Nor shall Death brag thou wander'st in his shade, When in eternal lines to time thou grow'st: So long as men can breathe or eyes can see, So long lives this, and this gives life to thee.
![]() |
#5 |
intro
|
![]() Sv: Trenger hjelp! Jeg er blitt bedt om å lese i en vielse...
Å ja, den er nydelig. Jeg skrev om den på litteratureksamen til engelsk grunnfag. :mimrer:
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Trenger hjelp! Jeg er blitt bedt om å lese i en vielse...Nå er ikke dette diktet engelsk i utgangspunktet, men det burde gå an å oversette det på skikkelig vis? |
![]() |
![]() |
#7 |
flisespikker
|
![]() Sv: Trenger hjelp! Jeg er blitt bedt om å lese i en vielse...I et bryllup ville jeg kanskje valgt sonette 130 (hvis jeg husker riktig nummer; "My Mistress' Eyes Are Nothing Like The Sun"), men det er jo smak og behag.
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Trenger hjelp! Jeg er blitt bedt om å lese i en vielse...Presten som viet oss, gav oss nokre eit knippe flotte tekstar fra bibelen som forlovaren min las. i valgte nokre nydlige vers om kjærligheten |
![]() |
![]() |
#10 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Trenger hjelp! Jeg er blitt bedt om å lese i en vielse...Halldis Moren Vesaas har to fine dikt som jeg har sunget/lest i bryllup.
![]() |
#11 |
Dramaqueen
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger hjelp! Jeg er blitt bedt om å lese i en vielse...Abonerer. Kanskje jeg får noen tips. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Trenger hjelp! Jeg er blitt bedt om å lese i en vielse...vi kan ikkje eige kvarandre vi kan ikkje eige kvarandre, fleire tusen dikt har fortalt oss det vi kan ikkje eige kvarandre, men vi kan låne og gløyme å levere tilbake Arne Ruset
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
trøtt
|
![]() Sv: Trenger hjelp! Jeg er blitt bedt om å lese i en vielse...
![]() |
|
|