|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Absolut ateist
|
![]() Når kalle ny partner for mamma/pappa?Og deres foreldre igjen for besteforeldre osv osv?
![]() |
#2 |
godt brukt
|
![]() Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?Dette kommer vel litt an på hvilken alder barna er i. Jeg vet egentlig ikke om noen som har begynt å kalle ny partner for mamma eller pappa. De har som regel allerede en (om det er en annen plass). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
drømmende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?Jeg kan jo bare si hvordan jeg har følt det. Det har aldri vært naturlig for meg å kalle mamma og pappa sine kjærester for noe annet enn ved navnene deres. Mine barn bruker også navnene, ikke noen besteforeldrebetegnelse.
![]() |
#4 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?Personlig mener jeg at mor/far må være ute av bildet før det er naturlig for barnet å kalle stemor for mamma/pappa. Det vil være helt feil for meg hvis biologisk mor fortsatt har kontakt med barnet. Uansett vil jeg tro at det sjeldent vil bli naturlig for større unger å kalle steforeldre mamma/pappa. Når det gjelder besteforeldre har jeg mye lavere terskel.
![]() |
#5 |
Flax
Hvor: Bergen
![]() Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?De fleste jeg kjenner som fremdeles har kontakt med eller kjenner til begge sine bilogiske foreldre bruker nye kjærestens navn. Samme med nye "besteforeldre".
![]() |
#6 |
villende
|
![]() Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?Dette er det helt sikkert delte meninger om, men jeg mener at "mamma" og "pappa" er forbeholdt de biologiske foreldrene, forutsatt at de er involvert i barnets liv. Man skal i alle fall ikke introdusere begrepene uten at det er greit for den andre (biologiske) forelderen. Barnet bør også være såpass lite at det ikke virker merkelig at en person introduseres som "din nye mamma/pappa". Dessuten bør det være rimelig klart at det er et forhold som kommer til å vare, og mennesker som kommer til å forbli i barnets liv helt uavhengig av eventuelle brudd. Sist redigert av Gaia : 30-12-07 kl 21:52. Årsak: Nyanserte litt |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?Så lenge man har en mamma eller pappa så synest jeg det er rart. Bestemor eller besto kan til nød komme etter en stund. Men ikke Mormor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
*elsker ENGA*
|
![]() Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?Min niese har hatt sin stefar siden hun var året. Svigerinnen min ble sammen han da hun var 7 mnd. Barnefar var like godt utro da hun var i 8 mnd og flyttet med henne til Sverige. Så hun ble forlatt med alt helt på tampen. Hun har kallt stefaren sin pappa siden hun var 4 år, før det brukte hun navnet. Dette har hun fikset helt selv. Lillesøsteren vet ikke at hun har en annen pappa en henne. De er 11 og 5.
![]() |
#9 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?Grunnen til at jeg lurer er at det er noen i familien som er sammen med en som har små barn fra før (rundt 2) og kalles nå for mamma. Foreldrene er gått helt inn i besteforeldrerollen og oppfordrer også oldeforeldre til også å være oldeforeldre for disse barna. De fikk bl.a. bilde i ramme til jul av ungene. Jeg føler bare at rollen er noe påtvunget. Jeg ga ikke julegaver til disse barna i fjor og i år, jeg gir bare til familien og jeg føler ikke at disse er en del av familien, ennå. Ikke har jeg truffet dem heller og de går nå strengt tatt ikke glipp av en gave fra meg.
![]() |
#10 |
Lykkelig nygift.
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?Synes også det har litt med alder på barna å gjøre, og når det føles naturlig for barnet å gjøre det. Men det må i så fall være at barnet ikke har mamma/pappa fra før. Hadde ikke likt det dersom mitt barn hadde begynt å kalle pappas nye kjæreste for mamma, fordi h*n er "opplært" til å gjøre det. (vi er sammen enda da).
![]() |
#11 |
thirtysomething
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?Kompisen til Poden har en pappa som har vært mye fraværende. I tillegg har han vært ute for en trafikkulykke og sitter i rullestol og har ikke noe språk. Han er på institusjon noen timers kjøretur unna så det er lite kontakt. Nå har mamman giftet seg et års tid som samboer, og kompisen har lenge kalt den nye mannen for pappa. Det var noe han fant på selv (da han var 5 år), og spurte mamman og den nye mannen om det var greit.
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?Min niese på 7 kaller sin far(min bror) for pappa*** og sin stefar for pappa***. Jeg synes det er trist, det samme gjør min bror. Han mener selvsagt at han er den eneste pappan hennes, og at stefar kan bli kalt ved navn. Min bror har forøvrig mellom 30 og 40% samvær(kommer litt an på jobben hans).
![]() |
#13 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?Om Stesnuppa ikke hadde hatt noen mamma tror jeg likevel hun ville kalt meg "Kirsebær".
![]() |
#14 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?
Hvis de har vært sammen siden ungene var nærmest spebarn (siden du sa iår og ifjor), og moren ikke er inne i bildet så er det vel naturlig, tenker jeg. Dersom de har en mor de også bor sammen/har kontakt med, så virker det veldig rart. Det høres jo ut som de satser veldig på forholdet og ønsker å sees på og forholdes til som en familie innad, ergo prøver de kanskje å "påskynde" dette med å pushe beste-oldeforeldrerollen.
![]() |
#15 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?Om sambo finner en ny dame på ett eller annet tidspunkt og Poden vil kalle hene for mamma har jeg ikke noe problem med det, det vil være rart, men det får bli opp til han syns jeg.
![]() |
#16 |
flisespikker
|
![]() Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?Jeg synes umiddelbart terskelen er langt lavere for å innlemme barna i familien enn for å forvente at barna skal kalle stemor eller -far for mamma eller pappa. Tanter og onkler og besteforeldre kan man ha en hel haug av, men vanligvis har man bare én mamma og én pappa.
![]() |
#17 |
hakuna matata
Medlem siden: Dec 2007
![]() |
![]() Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?Jeg vil vel kanskje mene at det bør være opp til barna. Hvis det faller dem naturlig å kalle en ny partner for mamma eller pappa, er det vel få som tør nekte dem det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?Jeg tror det er viktig for barn å føle seg fullverdig del av familien noen ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?Jeg synes det i grunn må være opp til barna, hva som føles naturlig for dem, de finner som regel ut av det selv. Synes ikke man kan påtvinge slike følelser.
![]() |
#20 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Re: Sv: Når kalle ny partner for mamma/pappa?
Dette syns jeg var bra sagt.
![]() |
|
|