[Erfart:] Sprengt steinbit
Vi skulle ha lettsaltet torsk og hjemmelaget potetstappe til middag i dag. En rett jeg behersker og som hordene spiser.
I ferskvaredisken etter jobb i dag, med blodsukkernivå nesten på minussiden, fikk jeg den strålende ideen å kjøpe steinbitfilet og panere den i stedet. "For det har jeg jo aldri gjort før, så det får jeg helt sikkert kjempebra til i en fei." 
Vel. Jentene nektet spise det, mannen og jeg presset det ned med grimaser og uffing og brekking, mens småkarene, som er matvrak nok til å ville ha spist atomavfall og bedervet isbjørn om de fikk det servert, spiste av hjertens lyst. Det så ikke ut, og det smakte enda verre.
Så nå lurer jeg på hva jeg gjorde galt...
1) Fisken var ikke fast, den var veldig slamsete. Skal steinbit være sånn, eller var det skikkelig dumt av meg å kjøpe fisk i byens dårligste ferskvaredisk-butikk?
2) Hvordan panerer man fisk? Jeg vendte filetene raskt i mel, griljeringsmel, salt og pepper, men skulle jeg ha gått grundigere til verks? Skulle jeg ha brukt noe annet?
3) Er det noen lure triks når man skal steke dette? Jeg snudde og flyttet sikkert altfor mye i de, for jeg er så sabla utålmodig. Steke i smør, ja? Lokk eller ikke? Lang tid? Høy varme? Skal de snus ofte?
Ja, ja, potetstappa ble god da. 
|