Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Trenger oppskrift: forrett med salma

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-15, 17:11   #1
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Trenger oppskrift: forrett med salma

Middag med jobben.

Forrett: noe med salmalaks

Hovedrett: andebryst med appelsinsaus, grønnkål og potet/pastinakkmos

Dessert: sorbet og friske bær

Hva kan denne "forrett med salma" være? Jeg ser for meg en pen rund formet dings med småbiter av salma, rødløk, koriander og "noe"? Ikke mango, det kommer sødme i hovedretten. Tips???

Gammel 24-11-15, 17:13   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift: forrett med salma

Strimler av salma i ponzosaus, servert i cocktailglass. Jeg har en oppskrift på sausen, hvis du vil ha.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 17:14   #3
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Hva kan denne "forrett med salma" være? Jeg ser for meg en pen rund formet dings med småbiter av salma, rødløk, koriander og "noe"? Ikke mango, det kommer sødme i hovedretten. Tips???

Avokado, chili og lime i tillegg. Jeg ville hatt litt mango uansett, det er så godt.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 17:14   #4
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Re: Sv: Trenger oppskrift: forrett med salma

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Strimler av salma i ponzosaus, servert i cocktailglass. Jeg har en oppskrift på sausen, hvis du vil ha.

Jatakk!

Gammel 24-11-15, 19:06   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg gravd litt, og det ser ut som jeg bare har brukt halvt om halvt soya og ferdigkjøpt ponzosaus på denne, med litt vårløk på toppen. Husk å ikke blande før servering, da blir det ceviche.

Ellers er dette verdens beste ponzosaus, men da ville jeg hatt det som sashimi og dip (tror du har fått det hos meg) og ikke i glass, den blir for tykk og messy til det.

1 dl ketchap manis
1/2 dl soyasaus
Lime
Chili
Ingefær
Koriander
Vårløk

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 24-11-15 kl 19:11.
Gammel 24-11-15, 20:33   #6
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ponzosaus og sesamfrø.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 20:36   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Nå har jeg gravd litt, og det ser ut som jeg bare har brukt halvt om halvt soya og ferdigkjøpt ponzosaus på denne, med litt vårløk på toppen. Husk å ikke blande før servering, da blir det ceviche.

Det hender jeg gjør det, når jeg er ute etter den effekten, men det blir da som du nevner ceviche. Men godt det også!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 20:37   #8
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Avokado, chili og lime i tillegg. Jeg ville hatt litt mango uansett, det er så godt.

Akkurat det jeg skulle skrive. Mango er et must, chilli'en setter en liten spiss på det hele mens limen løfter hele "retten" dit den skal være.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 20:41   #9
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Akkurat det jeg skulle skrive. Mango er et must, chilli'en setter en liten spiss på det hele mens limen løfter hele "retten" dit den skal være.

Hvordan ville du servert den da? Skjært alt i småbiter og lagt pent på en tallerken?

Gammel 24-11-15, 20:51   #10
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvis du googler laksetartar får du opp mange oppskrifter som ser gode ut, og som serveres omtrent slik du beskriver. Limesaft rett før servering er et must, og avocado er også en vinner sammen med rå salma.

Selv er jeg glad i denne laksecarpaccioen (en mellomting mellom helt rå og ceviche):

http://www.dagbladet.no/2010/06/10/t...likk/12074174/

Jeg danderer i små porsjoner sammen med avokadoskiver og gjerne sesamfrø over.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-15, 00:56   #11
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Hvordan ville du servert den da? Skjært alt i småbiter og lagt pent på en tallerken?

Jeg ville ha skjært opp og dandert salmalaksen for seg på et fat og blandet de andre ingrediensene som en "salat" i en bolle som serveres ved siden av.
Veldig godt å også servere soyasaus tilsatt revet hvitløk, ingefær, evt. krysser og sesamfrø i en egen skål.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-15, 08:49   #12
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker alt som er nevnt svært godt. Men til forrett og selskap synes jeg et fat carpaccio er både godt og pent å se på.

http://www.salma.no/oppskrifter/carpaccio/

Gammel 25-11-15, 08:56   #13
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg bruker å hakke i små terninger, veldig små, avocado, chili, ingefær(rives), mango og vårløk. Klemmer over saften fra lime.

Gammel 25-11-15, 09:23   #14
Ma Dalton
Hupp!

Ma Dalton sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Ma Dalton er litt kul
Standard

Om du vil ha et alternativ til den asiatiske retningen, så kan du få det.

Laks med bringebær- og eplesaus..

Tynne skiver med salma, og en blanding av moste bringebær og finraspet eple oppå. (kanskje smake til med litt sitron/lime, ev bittelitt sukker om nødvendig) Det er friskt og godt!

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-15, 09:38   #15
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Hva med en eller annen tatakiversjon? Ser lekkert ut, f.eks. med sesamskorpe, og kan gjerne serveres med de ingrediensene som nevnes i HI.

Enig i at det høres fornuftig ut å unngå mango (eller annen søt frukt i forretten) siden frukt/sødme spiller såpass stor rolle i hovedretten (og det i tillegg er frukt i desserten) - viktig med balanse i menyen, synes jeg.

Gammel 25-11-15, 10:34   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg unnværer gjerne mango og avokado til forrett, altså, man MÅ ikke.

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:28.