Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Dagens middag. Mims matdagbok

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-07, 21:06   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dagens middag. Mims matdagbok

Nok til 4

Fersk pasta til fire

2 kyllingfileter i biter
2 løk i biter
1 fedd hvitløk
15 små champignon delt i fire

alt stekes i litt olje og krydres med chicken & steak-krydder fra santa maria. Kan enkelt erstattes med det som er i; nemlig knust koriander, sennepsfrø, paprika og pepper.

Deretter hadde jeg i en liten rest av fersk rosenkål, renset og delt i to, men dette kan sløyfes, eller man kan bruke brokkoli i små buketter.

2 ss creme fraiche og 2 dl Helios grønnsakskraft. Smak til, det må ikke være for mye salt.

Kok pasta.

Så hadde jeg en oransje paprika i biter, en neve cerrytomater, delt i to, en neve sukkererter delt i to-tre, litt hakket basilikum og en liten aspargestopp-rest sammen med raspet parmesan oppi en bolle og blandet med gryta.

Voila!

Gammel 10-10-07, 21:31   #2
Left
Passiv

Standard

Sv: Dagens middag. Mims matdagbok

Smatt smatt - dette skal jeg prøve. Det eneste jeg stort sett alltid har i fryseren er kyllingfilet

Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 21:38   #3
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Ble mest nyskjerrig på Helios sin grønnsakskraft jeg. Flytende? Har de hønsekraft også? Dyrt?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 21:53   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Ble mest nyskjerrig på Helios sin grønnsakskraft jeg. Flytende? Har de hønsekraft også? Dyrt?

På glass, pulver, men veldig godt. Uten glutamat.

Gammel 10-10-07, 21:59   #5
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Må ta meg en tur på Helios en dag tror jeg.

Middagen hørtes deilig ut forresten.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 20:06   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Laks med varm mungbønnesalat

Sett på poteter

4 økolaksefileter (finnes på helios, i hvertfall på Grünerløkka og smaker VIRKELIG nydelig) stekes i medium varm panne med salt og pepper under lokk. Rapsolje og bittelitt smør i pannen.

I går la jeg mungbønner i bløt og de kokte jeg møre i løpet av 10-15 minutter. Normal koketid er 25 minutter, så den lange bløtleggingstiden gjorde vel sitt.

Jeg frøs ned det meste av mungbønnene, (kjekt å ha i frysen!) mens jeg hadde ca 4 dl i en kjele med en finhakket purre og en finhakket gulrot. Litt salt og litt chili explotion oppi og svak varme til gulroten var blitt litt myk.
Jeg hadde i cherrytomater delt i to og agurkbiter.

Laksen ble servert med poteter, mungbønneslat og rømmeklatt.

Gammel 24-10-07, 20:07   #7
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nam!

Jeg må også ta en tur til Helios, ganske lenge siden jeg var der.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 20:11   #8
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Åh, mungbønnesalat hørtes veldig godt ut!

Gammel 28-10-07, 19:27   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Fiskesuppe

Sett evt på en kjele med poteter aller først

1 ss smør
2 ss hvetemel
1 l vann
2 ss heliosbuljong eller en terning eller to med fiskebuljong
(eller helst fiskekraft)
1 boks matfløte
3 gulrøtter, skrelte og delt i tynne skiver på skrå
1 purre, i tynne skiver
(tilfeldigvis, en god bunt med mangold, skjær vekk den tykke stilken og finhakk)
pepper
evt salt (smak til)
2 laksefileter
2 torskefileter

Smelt smør og rør i hvetemel, spe med litt vann eller kraft og ha i mer etterhvert. Ha i grønnsakene og kok opp, ha i fløte og skru av varmen, ha i fiskefiletene og ta på lokk. La stå og trekke et kvarters tid.

Server med litt hakket timian og kanskje noen båter av cherrytomat.

Gammel 28-10-07, 20:53   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Disse pizzaene er verdt et forsøk!

Deig:

1 kg fibramel
1/2 dl olivenolje
1 ts salt
1 pk tørrgjær
6 dl vann 37 C

Kjør det tørre en runde i foodprocessoren
ha i vann og kjør til deig som er slipper bollen og ikke er hverken hard eller klissete. Justér evt maed vann eller mel.

Hev i 45 min

Mens deigen hever lager du tomatsaus av
2 bokser hermetiske tomater
1 ss brunt sukker
1 ts salt
1-2 fedd hvitløk
1/2- 1 hakket løk
rosmarin/timian/oregano/basilikum, tørket kan koke med, fersk has i til slutt. Kok sausen på sbvak varme til den er fin i konsistensen. Jeg kote den hele tiden mens jeg lagde pizzabunnene.

Del i 10 emner og kjevle dem ut så tynt som du greier. De skal bli på størrelse med en stor middagstallerken. Legg dem til heving med kjøkkenhåndkle i mellom og sett på ovnen på 220 C

Prikk emnene med gaffel, da bobler de ikke og stek dem til de får antydning av brune flekker (5-10 min), ta dem ut og prikk, stek, kjevle osv til du er ferdig.

Smør pizzasaus på bunnene, tynt lag og litt kant rundt. Jeg hadde på pizzaost- den med fire sorter ost, og:
1) baconbiter (forstekt)
cherrytomater delt i to
noen dæsjer pesto
sopp i tynne skiver

2) peperoni
frisk ananas i biter
fetaost
rødløk

3) norzola
bittesmå mozzarella
baconbiter (forstekt)
artisjokk

osv. Det er ingen grenser.

Pizzaen stekes under grill i 5-10 min til osten er perfekt. Nammenammenam!
Sausen kan fryses i porsjonsposer. Pizzabunnene kan også fryses.

Gammel 28-10-07, 21:01   #11
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:28.