Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Erstatte denne oppskriften med norske ingredienser -- hjelp, please!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-07, 00:10   #1
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Erstatte denne oppskriften med norske ingredienser -- hjelp, please!

Jeg skal lage denne kaken til dessert på en Halloweenfest jeg arrangerer, men trenger sårt hjelp til å erstatte med norske ingredienser. Jeg har ikke bakt mye i mitt liv, og er vant til ferdigmikser hvor man bare har litt vann og olje oppi. Det har jeg ikke funnet så mye av i butikkene her.

Her er ingrediensene jeg trenger: 1 spice or German chocolate cake mix
1 white cake mix
2 large pkg vanilla instant pudding mix, prepared (I like Bird's® dessert mix)
1 large pkg vanilla sandwich cookies
green food coloring
12 small Tootsie Rolls®

Her er forøvrig hele oppskriften, for de av dere som er interesserte. Kjempekul kake for Halloweenpartayer:

http://www.fabulousfoods.com/recipes...ittercake.html

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 00:21   #2
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte denne oppskriften med norske ingredienser -- hjelp, please!

Sorry, det er ikke mye av det der du får i Norge altså. Når amerikanerne baker "fra grunnen" så betyr det at de blander halvfabrikata.

Og det er vanskelig å skulle erstatte sånne ting.

Sist redigert av Miss Norway : 24-09-07 kl 00:29.
Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 00:29   #3
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forøvrig var det en sykt kul Halloween-kake, så jeg skjønner godt at du har lyst å lage den!

Gammel 24-09-07, 00:35   #4
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Ultra kul kake

Du kan jo lage en lignende fornorsket versjon av kaka??
vanlig langpannekake.. av et eller annet slag å så sånn rullekake fra langpanna (uten å å rulle den sammen viss du trenger noe lyst på toppen)

Gammel 24-09-07, 00:45   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gå på biblioteket og se etter en barnekokebok med heksematoppskrifter i. Der er det noe lignende som denne.
Boken er "gammel" - sikkert fra ca 1980 og deromkring.

:har mistet min:

Gammel 24-09-07, 09:19   #6
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kakene er jo greie, jeg hadde laget en enkel sjokoladekake, og en sukkerbrødbunn.

Så kan du kanskje bruke kjeks av vaffeltypen, sånne man får til is?

Men Tootsie Rolls aner jeg ikke hva er. En slags karameller? Kan du bruke myke sjokoladekarameller?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 09:54   #7
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Hvis du bor i nærheten av en Smart Club, kan det hende du finner noe der. De har i hvert fall hatt en del amerikanske bakemixer. Eller du kan lage en norsk variant, burde ikke by på så store problemer.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 10:07   #8
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Kakene er jo greie, jeg hadde laget en enkel sjokoladekake, og en sukkerbrødbunn.

Så kan du kanskje bruke kjeks av vaffeltypen, sånne man får til is?

Men Tootsie Rolls aner jeg ikke hva er. En slags karameller? Kan du bruke myke sjokoladekarameller?

Jeg ville ha gjort det samme. Pudding mixer har vi jo nok av her i landet også.

Tootsie rolls virker som avlange dumlekarameller.....

De skriver om myr rart på Wikipedia...

http://en.wikipedia.org/wiki/Tootsie_Roll

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 10:12   #9
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Hvis det bare er utseendet du er ute etter, så ville jeg lagd en vanlig langpannekake (sjokolade eller hva som helst annet). Så ville jeg tatt et tykt lag med smørkrem eller annen glasur på, og blandet en grå-grønn farge i det med konditorfarger, og blandet inn finhakkede mandler/griljermel for å få en "kattesand"-overflate.

Bæsjen ville jeg formet av en marsipanrull som jeg blandet litt smeltet sjokolade i, og formet bæsjer. Ha litt mel oppå for å få et støvete finish på det.

:løsningsorientert:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 10:14   #10
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Se her ja, her strømmer jo tipsene inn! Tusen takk!! Dette hjelper en ikke-bakende husmor en hel del. Skal se det blir en norsk versjon av denne kaken til Halloween!

Gammel 24-09-07, 10:36   #11
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Æsj! Den kaken så skikkelig ekkel ut og vil dermed passe fantastisk godt til Halloween!

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 19:00   #12
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Standard

Da har jeg snakket med min danske kusine, som skal ta en harrytur over grensen til Tyskland. (Kaller man det harrytur, mon tro?) Der har de det vi trenger til denne kaken, så da er jo problemet løst.

Takk for alle tips og råd!!!

Gammel 25-09-07, 18:18   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruk en vanlig sjokoladelangpannekakeoppskrift:

Madam Mims langpannesjokoladekake:

500 g. sukker
5 egg
----
3 1/4 dl melk
450 g hvetemel
2 ts tørsleffs vaniljesukker eller 1 ts vaniljepulver fra Naturana
4 ts bakepulver
6 ss bakekakao
300 g. smeltet smør

egg og sukker piskes til eggedosis
resten av ingrediensene blandes i

stekes i 20-30 minutter på 180 C nederst i ovnen.

På toppen gjør du som Olympia sier. Det blir nok en like ekkel, men MYE bedre kake.

Gammel 25-09-07, 18:22   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nesten alle de ingrediensene selger de på Ultra her. De har egen "amerika-avdeling" med tootsie-rolls, kakemixer, mac & cheese-pakker, geleer, masse snop, brusbokser (cherry coke osv) og lignende. Har dere Ultra der du bor?

Hvis ikke ville jeg gått for tipsene i tråden her, med hjemmelaget langpannekake.

Gammel 25-09-07, 22:08   #15
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Tootsie rolls selges på nettbutikken til Trunken!

Og på Deli de Luca.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 23:15   #16
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tror Ultra i Stavangerområdet har bedre utvalg på amerikanske varer enn Ultra andre steder. Det er i alle fall min erfaring etter å ha vært på Ultra både her og der.

Det er jo ganske mange amerikanere i Stavanger og utvalget bærer preg av det.

Gammel 29-09-07, 01:15   #17
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kuuul kake

kan vi få se / få rapport om hvordan det gikk?

Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 08:25   #18
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

Kuuul kake

kan vi få se / få rapport om hvordan det gikk?

Ja, selvfølgelig kan jeg legge ut bilde. Jeg gleder meg som en liten unge til denne festen og deler gjerne bilder av alt vi lager jeg. Menyen er forresten som følgende:

Forrett: Fiskebæsjmoussè (Tunfiskmoussè)
Hovedrett: Helstekt zombie (innbakt svinefilèt), rotteribben (hasselbackpoteter), ovnsstekt apehjerne (hel ovnsstekt blomkål i majones og parmesanost), ovnsstekt oppkast (amerikansk stuffing) og grønne larver marinert i egen dritt (grønne bønner og fetaostsalad).

Høres ikke dette namnam ut?!!

Gammel 29-09-07, 10:05   #19
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 11:08   #20
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor forvillet jeg meg inn i denne tråden.....

:løper etter bøtta:

Minerva er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:12.