Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva gjorde jeg feil ... Sausespørsmål

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-07, 16:32   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hva gjorde jeg feil ... Sausespørsmål

Inspirert av alle de flinke matskribentene på FP skred jeg til verks og skulle lage saus fra bunnen av til kyllingfiletmiddagen vår forrige uke.

Sausen ble veldig god den, men for å toppe verket tilsatte jeg helt til slutt en eggeplomme for å jevne suppen og få den fin og glatt. Men da ble det saus med eggerøre i

Er det helt feil å jevne saus med eggeplomme, eller gjorde jeg bare noe feil da jeg tilsatte den? For ordens skyld har jeg rablet ned ca fremgangsmåte på sausen under:

• surret sjalottløk+hvitløk i meierismør
  • Tilsatte en klunk portvin og kokte ned til sirup
  • tilsatt kokende vann med heliosbuljong + rosmaringkrydder
  • Kokte ned til halve og jevnet med blanding (ristet) hvetemel og kaldt vann
  • Hadde i litt smør til slutt
  • Tok sausen av platen og rørte i vispet eggeplomme

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 16:34   #2
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjorde jeg feil ... Sausespørsmål

For varm saus kanskje?

Gammel 18-09-07, 16:37   #3
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Er det strengt talt nødvendig å jevne sausen etter at du hadde tilsatt meljevning?

Gammel 18-09-07, 16:40   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med kisha i at det høres ut som om sausen var for varm da du hadde eggeplommen i. Egg koagulerer (stivner) raskt i kokende væske; jeg vet ikke hvilken temperatur sausen bør ha for at dette ikke skal skje, men jeg tror ikke det trenger være så veldig langt under kokepunktet.

Gammel 18-09-07, 16:47   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egg koagulerer ved 75-80 grader, mener jeg å huske.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 17:39   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke nok å ta sausen av platen, den må kjøles ned før man tar i eggeplommen. Sausen må definitivt ha vært for varm. Når det er sagt, må jeg si at den hørtes god ut!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 17:48   #7
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Egg koagulerer ved 75-80 grader, mener jeg å huske.

Tror det er så lavt som 60 grader faktisk.

Sausen hørtes forresten veldig god ut.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 17:49   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Shit. En sausetråd.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 17:58   #9
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Takk for svar alle sammen. Hvis det er slik at man må kjøle ned sausen for å tilsette eggeplomme er det kanskje like greit å la hele eggeplommen være, eller? Pleier dere å jevne saus med eggeplomme?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 18:02   #10
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Takk for svar alle sammen. Hvis det er slik at man må kjøle ned sausen for å tilsette eggeplomme er det kanskje like greit å la hele eggeplommen være, eller? Pleier dere å jevne saus med eggeplomme?

Har aldri brukt eggeplomme. Holder å jevne sausen med mel eller maisenna.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 18:05   #11
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg pisket plommen lett før jeg rørte den inn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.